Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

soyair

Aktiv medlem
Jag vet att det är många som frågar men har inte sett nån som passar mig. Har kommit fram till att det är dags att köpa ett nytt objektiv istället för kit objektivet.
Jag har kollat in:
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro
Sony DT 18 - 250 mm F 3,5 - 6,3
Sony 70-300mm F4.5-5.6 G SSM

Priserna varierar och jag hade först tänkt att kunna gå upp till 5000kr. Men har insett att antingen får man en billigare eller dyrare. Kan tänka mig att lägga lite till om det verkligen är värt det. Det skiljer ju ca 3000kr mellan de båda sony objektiven. Har hört att Sony DT 18-250 ska vara bra.
Jag har en A350 kamera som jag köpte i somras. Vill ha ett objektiv som jag kan "växa" med till den dagen man uppgraderar kamera.
Är det nån av dessa ni rekommenderar eller finns det något annat jag bör kolla på?

Jag fotar lite allt möjligt. Har ingen specifikt område.

Då tycker jag du ska köpa en ljusstarkt glugg som t.ex Tamron´s 17-50/2.8 eller Sigma´s 18-50/2.8!
Annars så kan du ju vänta tills Sigma släpper deras nya 18-50/2.8 med HSM! :)

Då tycker jag du ska köpa en ljusstarkt glugg som t.ex Tamron´s 17-50/2.8 eller Sigma´s 18-50/2.8!
Annars så kan du ju vänta tills Sigma släpper deras nya 18-50/2.8 med HSM! :)

Tack för svaret.
Jag ska kolla dem. Men jag hade tänkt mig lite mer zoom. Vill kunna komma nära saker man inte kan ta sig till.

Hej,
Jag var i ungf samma situation, fast satt med en A100. Jag köpte Sigman och var ganska nöjd med den. Efter ett tag kom jag över Minoltas 75-300 v1 (big bercan) istället. Sedan den dagen har jag inte använt min Sigma alls.
Vad vill jag säga med detta? Om du har råd, så skulle jag satsa på Sonys 70-300 SSM om det är det området du använder/vill använda. Lång zoom ger kanske bättre allsidighet, men du kan inte jämföra kvaliteten mellan de båda Sony objektiven.

Köpte du Sigman så kommer du att hamna i ett nyköp senare. Ljusstarka objektiv är bra, men kanske inte alltid helt nödvändiga, dvs kör du inomhus och fota sport, eller kan du tänka dig att gå upp i ISO och få "hygliga" bilder (det går faktiskt att få bra bilder med 1600, det fick jag med A100 fast fick jobba lite med bilden).

Mitt råd är att gå på Sony 70-300 SSM (fast jag inte äger en) om du har råd och behöver det omfånget. Du har fortfarande kit-zoomen för de andra områden under 70mm.
Mvh Peter

Om du fotar lite allt möjlig och vill kunna "zooma lite" köp Sony DT 18 - 250 mm F 3,5 - 6,3, ett mycket bra all-round-objektiv.

Tack för svaren. Får fundera lite på det. Har ju fram till Juni innan jag måste bestämma mig helt och hållet. Ska semestra på Karpathos.
Vill inte göra ett ny köp. Bättre och investera i ett dyrare men bättre objektiv.

Vad sägs om sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM. Hur jämför den sig med sony objektiven? Nån som vet?

Tack för alla tips. Får gå igenom alla och läsa lite om dem. Var lite svårare än jag trodde. :)
Men tack i alla fall. Säger sen vad det blev.

Jag har just skaffat ett Sigma 17-70 f2,8-4,5 vilket jag kan rekomendera, sen kan jag rekomedera ett begagnat Minolta 75-300 new (käns igen på den släta zoomringen), det kan fås på typ Tradera för 8-900:- och är mycket underskattad. Alla bilder här http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=43890 är tagna med det och min a700.

håller med Christer här, tror många förbise Sigmas 17-70 vilket ett super optik om man inte behöver f/2.8

själv har jag har haft några f/2.8 optik men många gluggar klarar inte leverera bra bilder vid största bländare och då faller ju hela vitsen med konstant f/2.8

Förlåt om jag verkar jobbig, men det är ju lite pengar man kommer investera.Vill ju få ett bra objektiv man kan göra en del med ifrån början. Vet inte när nästa köp blir.

Jag har fått lite andra rekommendationer på objektiv som är runt min pris klass:
sigma 50-150mm f/2.8
sigma 70-200 f/2.8

Det ända är att mitt kitt objektiv är 18-70mm och jag känner att 70mm är lite kort. Vill ha lite mer "zoom" (vet att det inte heter zoom men kan nån snälla ge mig det rätta ordet) :)

När jag kollar på dessa 2 så känns ju 200mm lite tung, ska gå till butik för att känna på den men den har den rätta längden jag vill ha. Funderade först på ett 300mm men tror att det blir lite mycket.

frågan har inte riktigt framgått i vilket avseende har du tänkt använda gluggarna på f/2.8?

har genomgått detta själv och valde 70-300G SSM istället för en f/2.8 vilket det än må vara pga att jag inte kommer att använda min lång zoom inomhus, mig blir det mest bilsport utomhus och mig räcker f/4.5-5.6 och där passade G-lins med SSM mig bra

frågan har inte riktigt framgått i vilket avseende har du tänkt använda gluggarna på f/2.8?

har genomgått detta själv och valde 70-300G SSM istället för en f/2.8 vilket det än må vara pga att jag inte kommer att använda min lång zoom inomhus, mig blir det mest bilsport utomhus och mig räcker f/4.5-5.6 och där passade G-lins med SSM mig bra

Ok, jag förstår. Kanske skulle räcka för mig med.
Jag fotar mest utomhus i bra ljus, landskap, stads miljöer och folk nu när man kan stå på lite distans. Fast jag skulle vilja kunna ta på vilda djur också. Men eftersom du fotar bilsport så kan jag inte tänka mig att djuren rör på sig snabbare än dina bilar. :)
Om jag hade ett objektiv jag kunde fota sport inomhus med så skulle jag även göra det. Men det är inte anledningen till köpet av glugg. Blir troligtvis väldigt få tillfällen.

kanske Minolta 135mm f/2.8 och crop vara ett alternativ för inomhus, funderingar som jag har haft iaf

har en 85mm f/1.4 som jag hade tänkt använda tillsammans med en 2x converter men skärpan blev alldeles för dålig så jag la ner projektet å ska sälja tele convertern

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto