Annons

Vilket objektiv är bäst för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

bergs

Medlem
Hejsan, tänkte kolla om vilket/vilka Canon objektiv som är bäst för porträtt fotografering, priset spelar ingen direkt roll, jag använder en Canon 650d
Tack :D

Canon 50mm 1.2 och 85mm 1.2 är lite kultiga men kostar en slant.

Väldigt bra fast superbilligt och skarpt är 50mm 1.8 , under tusenlappen. Det är det objektiv jag själv använder mest. Vill man köra mycket med manuell fokus är det inte att rekommendera då det är knepigt at ratta in skärpan. Då är 50mm 1.4 en variant so är mer välbygd men inte tar så mycket synligt bättre bilder. Förutom något kortare skärpedjup.

Jag resonerar mer om utrymme och eventuellt hur mycket detaljer i bakgrunden skall få betydelse, vad som är lämpligt.

Om utrymme och avstånd inte har någon betydelse fungerar ju även ett teleobjektiv att få en kraftigare bokéh/bakgrundsoskärpa med om det är vad man vill ha, och då redan vid *billigare* bländaröppningar än en kortare brännvidd.

Däremot tycker jag att 50mm är ett måste då de helt enkelt är för billiga & bra för att låta bli att köpas.
Ett med bländare 1.8 är är som en skänk från ovan prismässigt och en 1.4 är oftast ganska överkomlig mot andra alternativ.

Men något svar på vad som är bäst tycker i alla fall jag blir svårt, för vem sätter normen på hur ett porträtt ska se ut annat än en själv. Men har man hittat en stil man tycker om blir det lite lättare att klura ut vilken utrustning som kan tänkas ha använts.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar