Annons

Vilket Nikon orginalobjektiv???

Produkter
(logga in för att koppla)

Benny p

Aktiv medlem
Skall köpa ett beg. Nikon objektiv.Dom jag funderar på är 18-35 och 18-70.Dom skall sitta på min D200:a.
Är det någon skillnad i bildkvalitet på dessa och byggkvalitet?
Någon som har erfarenhet av dessa två
//Benny

Har haft ett 18-70 till min D200 och dom funkade mycket bra ihop, det finns en del här på forumet som rekommenderar just den gluggen framför andra mer moderna varianter med VR bl.a. Rekommenderas. Just mitt exemplar skar dock ihop rätt fort men det tror jag var ett undantag... 16-35:an har jag dock ingen erfarenhet av alls.

Jag hade nikon 18-70 men bytte till 16-85 vr på min d200 just för att få VR , sen är nog 16-85 en liten aning skarpare än 18-70 vad jag kunde se på mina bilder...

mvh jens

Har haft ett 18-70 till min D200 och dom funkade mycket bra ihop, det finns en del här på forumet som rekommenderar just den gluggen framför andra mer moderna varianter med VR bl.a. Rekommenderas. Just mitt exemplar skar dock ihop rätt fort men det tror jag var ett undantag... 16-35:an har jag dock ingen erfarenhet av alls.

Tack för ditt svar Björn.
//Benny

Tanken var att jag var intresserad utav 18-35. Men det är lätt att läsa fel.Men ingen skugga skall falla över dom som är hjälpsamma.
Det är alltid bra med svar och erfarenheter.
//Benny

Jag har tyvärr ingen erfarehet av 18-35, tycker dock den är väl kort i zoom omfång som "standard" lins. beror ju på vad man har för övriga linser....

mvh jens

Varför tittar du på just dem? De är inga höjdarobjektiv man byter upp sig till direkt.

Vill du absolut ha original kan du kika på 18-105 VR eller 16-85 VR, men mitt bästa tips är Tamron eller Sigma 17-50/2,8! De slår Nikons objektiv i samma prisklasser med hästlängder enligt mig, löjligt prisvärda och bra.

18-35 är ju en vidvinkelzoom för FX=fullformat=småbildsformat. Att sätta en sån på en D200 med cropsensor (DX-kamera) känns väldigt onödigt, troligtvis ger en vanlig kitzoom bättre resultat på DX för mindre pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar