Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Nikon Hus för Yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
en lite fråga som kanske är lite off topic från vad jag började fråga om men jag chansar än då nu när jag har uppmärksamheten från folk som vet vad de snackar om =)

Om man ska köpa studio blixtar, hur många Watt Sekunder är rekomenderat som allround?

Har sett allt från 110Ws till 2000Ws men populära siffror verkar vara mellan 250-600Ws.
 
Finns inga som är riktigt allround utom riktigt svindyra blixtar.

Bästa lösningen är kanske en 250Ws och en 500Ws. Fast det beror lite på hur de går att reglera. Det beror naturligtvis på vad man kommer att fotografera. Men ofta är en 500Ws blixt för stark för att det ska bli ett snyggt porträtt t ex. Samtidigt som en 250Ws är för svag många gånger vid helfigut utomhus.

Finns blixtar som är ställbara mellan 125Ws och 750Ws men de går på nästan 10k per blixt om jag minns rätt.

/Maverick
 
Köp de starkaste blixtarna du har har råd med så länge som effekten går att reglera på ett vettigt sätt. 10% steg är rätt lämpligt. Hellre för stark än för svag. Själv har jag två gamla Multibitz 200 som således har 200w/s som effekt.

Dom funkar finfint i studion trots att dom bara har två effektlägen vilket är i minsta laget. Jag får helt enkelt komplettera med gråfilter på objektivet för att kunna reglera ljuset mer effektivt. Å andra sidan så hade jag haft behov av mer ljus när jag plåtar bilder på lagen inom knattehockeyn.

Slutsatsen är att mycket ljus är inte fel men det måste gå att reglera.

Mankan
 
Ännu en gång går det inte att ge några generella svar på vilken som är den bästa studioblixten. Det beror helt på användningsområdet.

Ena dagen är 10 Ws för mycket och nästa dag räcker inte 2400 Ws.

Är man som yrkesfotograf verksam i någon av sveriges tre största städer kan man hyra den utrustning man behöver. Det är inte alla dagar man en Hasselblad H3 och 10 st Profoto-blixtar och en jättestudio. Ofta kan man hyra blixtarna vid hyrstudion.

Den blixt jag tycker är mest universell är Elinchrom Style RX 600.
 
Danyael_X skrev:
Vad är det som gör Fujifilm S5 Pro ett bra alternativ till Nikon D200 orginal?
Tror att det var i Photography Monthly jag tjuvläste i morse som hade just ett sådant test.
D200 bättre i detaljupplösning och S5 bättre på högre ISO. Men jag ögnade bara lite i resultatet.
 
Jag köpte Elin RX300 kitet av en speciell anledning. De går att skruva ned rejält, vilket är mycket användbart vid t,ex porträttfotografering. Slår du på fullt så blir det också rejält med ljus. Skall du plåta hockeylag så ökar naturligtvis kraven.
 
Jag såg det här kittet på Photax och tyckte att det verkade vara vettigt

"Electra Advance "On Location" 250-paket"
http://www.photax.se/std/interfit/blixt/blixtpaket/blixtpaket.htm#onlocation

Men samtidigt så vill jag minnas att jag läst i "The Camera" av Adams där han tycker att allt under 300Ws är i det mesigaste laget.

HUr är det med er som arbetar med foto "for a living" använder ni bara Elinchrome, Bowens, ProFoto och andra märken som förknippas med yrkesfoto?

Jag vet det är en löjlig fråga men jag såg det här kittet på Kaffebrus som verkade vara rätt komplett för ett intressant pris.
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-1-x-500ws-396.html

men samtidigt så blir jag lite olustigg för om det låter för bra för att vara sannt så brukar där alltid vara någon hake. Jag har inte hittat de här någon annan stans än på Kaffebrus och då blir jag lite osäker på om man ska handla där för det kan ju behövas lagningar, nya blixt rör och fler tillbehör etc etc allt efter som tiden framskrider
 
Det finns proffessionella yrkesfotografer som klarar sig utmärkt på utrustning från t.ex kaffebrus. Har själv köpt både fotobord samt softbox från dem. Helt ok.

När det gäller Elinchrome, så fastnade jag också för deras funktion och användarvänlighet. Samt att tester på RX300 var bra. Hade först tänkt köpa D-lite men kände på RX och tyckte de var ok.
Gedigna och ser ut att tåla en del upp och nedpackning.

Och jag har ej ångrat mig.
Men som sagt, du kan ta kanonbilder med betydligt billigare utrustning.

Med skyport så styr du dem från datorn eller kameran helt trådlöst. Praktiskt när de hänger högt.
 
jag lutar också åt elinchrom RX serien. Det somd et hela hänger på för min del är att man ska kunna använda blixtarna med batteriaggregat i framtiden.
 
Erik Schalin skrev:
Tror att det var i Photography Monthly jag tjuvläste i morse som hade just ett sådant test.
D200 bättre i detaljupplösning och S5 bättre på högre ISO. Men jag ögnade bara lite i resultatet.
Jag skulle tro att D200:as snabbhet är att föredra i de flesta fall. Det skiljer en del där.
 
Danyael_X skrev:
jag lutar också åt elinchrom RX serien. Det somd et hela hänger på för min del är att man ska kunna använda blixtarna med batteriaggregat i framtiden.
Batteriaggregat har egna blixthuvuden. Däremot passar reflektorer och andra tillbehör på dem. Bowens har kompaktaggregat som går att mata från ett batteri.
 
paul innergård skrev:
Jag skulle tro att D200:as snabbhet är att föredra i de flesta fall. Det skiljer en del där.

Det var väl just denna slutsats som Kamera & Bild oxå kom fram till. Till de fotografer som vill ha eller behöver de speciella egenskaperna rörande det dynamiska omfånget så passar S5 perfekt men för de allra flesta så är en 5D, en D200 eller en K10D att föredra. Specialistegenskaperna kostar helt enkelt för mycket pengar jämfört med konkurrensen och med tanke på vad de kostar i hastighet. Men för rätt fotograf så är den ett fantastiskt redskap.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar