Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Nikon Hus för Yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej!

Lite bakgrund: De senaste åren ahr jag studerat på Universitet och nu börjar det bli dags att bli vuxen och börja arbeta för brödfödan. Jag har länge fotograferat och är bra på att ta bilder och nu funderar jag på att ta steget ut och försöka bli yrkesfotograf.

Dock har jag bara arbetat med film och analog kamera vilket är jättetrevligt och kul men orealistiskt att arbeta med i sverige om man vill tjäna pengar som nybliven yrkesman. Jag har länge arbetat i Photoshop (sen version 5.0) och andra digitala bildbehandlings program så den delen av foto är jag väl förtegen med.

Mitt problem:

Jag har noll koll på vilka som är bra digitala kameror.

Jag vet att jag är låst vid Nikonsystemet eftersom jag redan har 4 Gluggar och 3 Kameror i det systemet och är inte intresserad av att köpa ett helt nytt system. Jag är inte märkes fanatikere utan mer av typen "What ever tool gets the job done".

Jag har tittat på D200 och den ser trevlig ut men så har jag även sett att man kan få tag på två D1X/D1H hus för samma summa begagnat.

Vad tycker ni man ska sattsa på?

En begagnad Nikon D200 med batterigrepp kommer du att klara dig mycket långt med! Denna kamera klarar även av äldre manuella gluggar (vet inte vad du har idag).

Tänk på att du behöver en del prylar runt ditt fotograferande som en kalibrerad dataskärm, snabb dator, externa hårddiskar för back-up, minneskort, eventuell bärbar lagringsmedia med mera!

Nya D1X såldes på fotomässan på Elmia för 3.000 kr! Det är en mycket äldre konstruktion som jag inte kan rekommendera i dagsläget.

Lycka till!

Kikade på din profil, såg att du har ganska enkla gluggar i din arsenal. Tror du behöver byta ut de flesta av dem om du vill bli "yrkesfotograf".

Kika efter begagnade autofokusgluggar med en ljussyrka på 2,8 eller bättre.

yamahafj skrev:
Kikade på din profil, såg att du har ganska enkla gluggar i din arsenal. Tror du behöver byta ut de flesta av dem om du vill bli "yrkesfotograf".

Kika efter begagnade autofokusgluggar med en ljussyrka på 2,8 eller bättre.
Det var det dummaste jag har hört. Köp de gluggar som gör jobbet.

Jag jobbar som journalist/redaktör på en tidskrift, i magasinsbranschen är bildkvaliteten viktig. Likadant är det på bildbyråer.

Dagspress funkar säkert med enklare gluggar.

Kanske finns det en anledning till att man sällan ser "yrkesfotografer" springa runt med kitgluggen?

Min poäng är att Chris bör tänka på att det inte räcker med ett "proffshus" utan att gluggarna egentligen är långt viktigare, så ta det lite lugnt Per Fogelberg!

:)

yamahafj skrev:

Min poäng är att Chris bör tänka på att det inte räcker med ett "proffshus" utan att gluggarna egentligen är långt viktigare.....
Och människan bakom kameran och objektiven är ännu viktigare. Superutrustning i all ära, men det är inte det som gör bilden iaf. Som så många verkar tro..

Håller med, det går att ta superbilder med en pocketkamera...men det var inte en sådan Chris ville ha...

Låt oss skippa diskussionen om prylar vs människan bakom i den här tråden.

Jag har precis skiftat från Canon till Nikon.

Jag sålde min eos 1d mark2 och ska nu köpa en d2h.

Jag har inte ett starkt behov av hög upplösning , och bruset är ändå ok.

Jag sålde min Canon utrustning för ca 35 tusen, och köper ett d2h hus för 6000. Det innebär att jag kan köpa mycket mer tillbehör för mellanskillnaden.
Tillbehören är det viktigtaste enlig mig, bra utval av objektiv, bra blixtsystem (studio/fält), radiosändare, stativ, osv.

Jag ser inte en poäng att slänga ut sjukt mkt pengar för ett hus. Välj det billigaste huset du kommer över så länge den håller Dina krav.

D1X jobbar fortfarande bra, med tanke på att den kostar ca 4000 begangnat.

D200 är lite dyrare, men behöver du upplösning så är det ett bra val.

Kolla runt lite och lär känna modellerna, respektive fördelar och nackdelar.

Generella påståenden gör ingen glad. Förstår inte hur Björn kan rekommendera en viss sorts objektiv utan att veta något om användningsområdet. Ungefär som att säga att alla människor behöver en kombibil.

Jag är väl medveten om att jag kommer att få uppgradera mina gluggar, Kit gluggarna jag har är under all kritik MEN det är vad jag har just nu och någonstans måste man ju börja.
Är dock rätt förtjust i min gammla 400mm glugg, tar fin fina bilder.

Jag kommer att köpa nya gluggar, gluggar är jag hyffsat väl insatt i vilka som är bra och vilka som är dåliga.

Det jag behöver är hjälp med att välja ett hus där av min fråga.

Vad är det som gör Fujifilm S5 Pro ett bra alternativ till Nikon D200 orginal?

Chris: Ett objektiv som är bra på film kan vara dåligt på en digitalkamera och vice versa. Tänk även på att bildformatet skiljer sig. En sensor är mindre än en filmruta. Du får ju en zoomfaktor på 1,5 gånger.

Danyael_X skrev:
Vad är det som gör Fujifilm S5 Pro ett bra alternativ till Nikon D200 orginal?

Fuji har väl haft sin skara påhejare ett bra tag nu. Ffa inom bröllop/studio om jag förstått rätt. Finns flera trådar om S5/d200 på fotosidan. Föreslog den som en produkt att ta i beaktande för dig bara.

De testbilder jag sett har jag gillat, mycket filmkänsla i dem.

mvh
Johan

PerFogelberg skrev:
Generella påståenden gör ingen glad. Förstår inte hur Björn kan rekommendera en viss sorts objektiv utan att veta något om användningsområdet. Ungefär som att säga att alla människor behöver en kombibil.

Jobbigt att man ska behöva bli påhoppad för att man försöka hjälpa en kille som ligger i startgroparna att köpa ny utrustning.

Visst, egentligen kan man inte generalisera ett endast dugg om någonting här i livet, men vilka tips ska man då ge?

Min erfarenhet säger mig att ska man livnära sig på sitt fotande bör man ha hyggligt bra grejer. Fina gluggar håller dessutom sitt andrahandsvärde bra.

Kan vi sluta hacka på varandra och hjälpa Chris att välja kamera istället?

Chris: Vilken budget har du för dina fotoprylar? Vilken typ av foto kommer du mestadels att ta (action, porträtt, dokumentärt)?

Tja min budget just nu ligger väll på 30 000kr men för det så ska jag även slänga in ett ordentligt blixtpaket, kamera hus och en fotoskrivare för kunn akolla kvaliteten på bilderna innan man går till Crimson eller skickar filer till kunden.

Ska arbeta lite i sommar innan sista terminen på Lund Uni och då får jag väll lite pengar till.

EDIT: Jag är rätt intresserad av att plåta Staden men även Människor (modell bla). Men som Fotograf så får man ju plåta det som ger mat på bordet, motivet är inte fullt så intresant som att det blir en bra bild tycker jag. vill minnas att E.son började som kvälspress fotograf innan han blev arkitekt fotograf. man vet aldrig var man hamnar =)

Senast ändrad:
Trettio papp är ju tyvärr inte så mycket pengar i sammanhanget. Leta begagnat är mitt tips. Det finns alltid människor som förköper sig.

Fujikameran finns nog tyvärr inte begagnad ännu =(

mvh
Johan

Danyael_X skrev:
Tja min budget just nu ligger väll på 30 000kr men för det så ska jag även slänga in ett ordentligt blixtpaket, kamera hus och en fotoskrivare för kunn akolla kvaliteten på bilderna innan man går till Crimson eller skickar filer till kunden.

Ska arbeta lite i sommar innan sista terminen på Lund Uni och då får jag väll lite pengar till.

Okej, då verkar väl ett hus för runt 10.000 kronor rimligt. En begagnad D200 bör inte vara någon omöjlighet. Fuji-kameran är ett mycket fint alternativ men betydligt dyrare i dagsläget.

Optik hade du koll på själv. Läs gärna reciensionerna om olika gluggar här på fotosidan. Ett annat tips är www.photozone.de.

Blixtpaket har jag tyvärr dålig koll på, liksom skrivare.

Om du har en bra skärm som du kalibrerar bör resultatet från Crimson bli mycket likt det du ser på skärmen, men det kan nog vara bra att ha en skrivare som extra koll ändå.

Lycka till!

/B

ni som har D200:eek:r hur upplever ni kameran med aoutofokus är den slö/snabb jämfört med andra märken?

Sen fick jag höra av en polare som migrerat från Nikon till Canon att Nikon har brusproblem. Nu är min polare lite av en fotonörd (datornördigheten har spillt över till foto) så jag undrar om det här brus problemet är något man behöver bry sig om?

Visst vid ISO tal 400 och över som det skulle bli problem. Nu är jag ju gammal film människa så jag vet ju att man få vänta sig kornighet vid höga ISO tal och så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar