Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket motljusskydd till 80-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersGbg

Aktiv medlem
Har precis köpt ett AF 80-200/2,8 och funderar på att skaffa ett motljusskydd.

Står och väljer mellan HB-17 och HB-7. Nån som vet om HB-17 (som är gjord för AFS-versionen av 80-200) passar på "vanliga" 80-200?
 
AndersGbg skrev:
Har precis köpt ett AF 80-200/2,8 och funderar på att skaffa ett motljusskydd.

Står och väljer mellan HB-17 och HB-7. Nån som vet om HB-17 (som är gjord för AFS-versionen av 80-200) passar på "vanliga" 80-200?

Om det är 80-200/2,8 ED. Då är det HB-7.Som är original.

MVH Stefan
 
Jag kör ett HB-17 till min.
Det är lite "trixigt" att få på det men när det väl sitter där så funkar det bra!

Original skall vara HB-7
 
m.bucht skrev:
Jag kör ett HB-17 till min.
Det är lite "trixigt" att få på det men när det väl sitter där så funkar det bra!

Original skall vara HB-7


Hur gjorde du för att få på det?


Vad jag sett på bilder så verkar HB-17 motljusskyddet vara längre och större än HB-7. Påverkar detta större motljusskydd bilderna på något negativt sätt? (-då det inte är avsett för samma modell?)
 
Var köper man hb-17?

Jag har ett AF-S 80-200 och motljusskyddet (hb-17) vill inte låsa när man vrider runt - antagligen pga förslitning. Frågan är om förslitningen ligger hos motljusskyddet eller själva spåret på objektivet?

Dessutom är det rejält misshandlat så jag tänkte kolla var man kan få tag på ett nytt, samt vad det skulle gå på?

Har kikat runt på cyberphoto och ScandinavianPhotos webshopar utan större resultat.

Tacksam för svar.

/Amir
 
Kolla med L-Foto och Wibergs Foto. Två stora begagnat detaljister som kan tänkas ha något skräpandes på hyllorna.
 
På min Nikon 80-200/ 2,8 med skjutzoom sitter en orginal HN 28 som motljusskydd. Ville bara fylla på så att alla varianterna kom med i tråden.
 
tks skrev:
HB-17 tillverkas inte längre, men det kan hända att vissa fotobutiker har något ex kvar på hyllan.

Annars såg jag att det finns ett HB-17 till salu på Tradera:
http://www.tradera.com/Motljusskydd_HB_17_for_Nikkor_AF_S_80_200_2_8-auktion-41741534

Tack för tipset! Blir att bevaka auktionen. Undrar dock varför man slutat tillverka hb-17 då det heller inte aviseras om ngn ersättningsmodell på Nikons hemsida. För visst är AF-S varianten nyare än AF-D?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.