Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket macro av dessa ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Har macrobudget på max 4200:- (D70)

Följande utbud finns nu..

Sigma EX 105/2,8 DG Macro -Nytt 3988:-

Nikon AF Micro 60/2,8D - Beg. 3300:- (skick A inkl. filter och motljusskydd.)

Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di - Nytt 4135:-

Har haft ett Tamron 90 som jag sålde (ångrar såklart det) Men nu har jag ju valmöjlighet. :)

Någon som har erfarenhet av sigman?
Nikon 60 kan ju vara lite i kortaste laget för insekter som jag vill fota bl a.

Synpunkter och råd mottages tacksamt!

Jag har ett Micro Nikkor 60 och ett Sigma 180. Snacket om att det ska vara lättare att fotografera insekter med ett längre stämmer inte alltid. Jag tycker det är bra mycket lättare att fotografera insekter med 60an.

Dels skakar man inte lika mycket (det är inte lätt att fota snabba insekter med stativ), och dels funkar autofokusen mycket bättre på 60an. På 180an får man i princip alltid köra manuellt på korta avstånd.

Sen tycker jag i och för sig att bokhen på 180an är mycket trevligare.

Hur som helst.. jag har plåtat både humlor, bin och fjärilar på 60 mm med mycket lyckat resultat. Dom är inte så skygga som man tror.

Köpte också min 60a begagnad här på fotosidan. Fick den för 3000 och det var den värd alla gånger. Funkar strålande för vardagsfotografering också och där är kanske en 105a lite i längsta laget.

Jag gillar mitt Tamron 90 som du nämner som ett av dina alternativ. Tycker att denna brännvid är bra för fotografering av insekter mm. Jag skulle köra på 90 eller 105'an.

Jag nyttjar mitt Tamron till mycket mer än macro, bl a porträtt och vissa naturbilder när man vill ha bra skärpa.

Exempel på macro.

Exempel på naturbild

// Johan

Jag gillar mitt Micro-Nikkor 60/2.8. Tar grymt skarpa bilder och är lättarbetat. Jag hade tänkt använda det för porträtt också, men tycker inte att bokehn är tillräckligt snygg för det (syns inte i makro-bilder dock), utan kompletterade med ett 85/1.8D för detta ändamål.

Vad gäller insektsfotografering så har jag också använt 60/2.8 för fjärilar och humlor utan större problem, men för skyggare insekter kanske arbetsavståndet är väl kort (har inte provat dock då det inte är sådant som jag vanligtvis tar kort på).

Obbe skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad betyder "bokehn"?
Ungefär detta:
Det är ett subjektivt utryck på hur snygg och vacker oskärpan blir i en bild. Detta bygger på hur bildens viktiga del där skärpeplanet ligger frigörs genom vacker oskärpa bakom eller framför skärpeplanet. Denna oskärpa påverkas bla av hur hur många bländarlameller objektivet har , antireflexbehandling och hur välkorrigerat objektivet är från brytningsfel.

Det finns en Svensk fotograf som alltid talade om hur snygg bokeh CarlZiess objektiven gav till bla Hasselblad.
Vid blindtest kontroll mot bla Mamyia , Pentax mellanformatskameror plockade han ut de bilder som var tagna med just bladaren. Fotografen hade lärt sig att se hur Zeissoptiken uppför sig i olika sammanhang.

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto