Annons

Vilket labb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att överraska min kompis och skriva ut alla bilderna jag har tagit på henne. Jag vet att man kan ladda upp och skicka i väg digitalabilder via experts hemsida. Finns det nån annan som ni också kan rekomendera?

Tacksam för svar!
Mvh
Lina
 
Det finns många labb att välja på. Sök på GOOGLE och se vad som finns. Expert, VSFL, ProPrint, Fuji, Kodak, Colormailer, ,.........
 
Onoff har sammarbete med VFSL, gå in på www.onoff.se och klicka på digital framkallning.
Kostar 2 kr per bild (10x15cm), och du hämtar bilderna in den butik som är närmast dig.
Annars finns som sagt Fujis tjänst som också är bra, där får man bilderna på Crystal Archive papper, vilket är trevligt.
 
leta efter ett labb som även kör på matt papper, det blir snyggast. de blanka amatörpapperna ger jag inte mycket för, man speglar sig i dom när man försöker betrakta bilden, de repas otroligt mycket lättare samt fingeravtryck syns och fastnar mycket lättare.
kör MATT! det är det bästa du kan göra.
fotolabo.net funkar bra eftersom dom även har matta papper som val.
dessutom är dom inte så dyra och ger bättre resultat än uppräknade labb ovan.
det tillkommer porto 20 spänn för att få dom i brevlådan, men det är det värt.
eftersom fotolabo är det billigaste av alla de bästa digitallabben jag provat (crimson är oxå skitbra men betydligt dyrare) så rekomenderar jag dom i alla väder.
vill du har total färgkontroll så har fotolabo även en färgprofil för nedladdning.

lycka till!
tjo!
:eek:D
 
Nu har jag testat Fotolabo och deras matta bilder har verkligen en härlig yta. Däremot är jag inte alls nöjd med resultatet. Jämför jag med PrintAtKodak så är förstås färgerna lite annorlunda men Kodak-bilderna är betydligt skarpare. Jag beställlde exakt samma bilder ifrån de båda labben (blanka). En av bilderna var Colormailers testbild. Nu var formaten inte exakt lika, Kodak 10x14 cm medans Fotolabo var 10x13, dvs bilderna ifrån kodak är en aning "uppförstorade" och beskurna för att passa in på 10x14. Bilderna kommer direkt ifrån en Canon G3 (4 MP) utan efterbehandling.

Skillnaden är faktiskt väldigt tydlig. Kan det vara så att Kodak gör en uppskärpning innan eller är det helt enkelt skillnaden i format som orsakar det hela? Hur som helst tänker jag nu beställa samma uppsättning bilder ifrån Colormailer.

Någon som har liknande erfarenheter?
 
Senast ändrad:
testade du fotolabos färgprofil? annars blir bilderna aningens gula.
fotolabo gör dina filer precis som du lämnar dem. de justerar inte, de skärper inte, de gör inga ändringar över huvud taget.
alla andra labb (give or take) har "idiotinställningar" på sina prylar.
-
precis som om du skulle lämna in din filmrulle till typ fortkort. du har ingen aning om hur resultatet blir.
(egentligen ganska lustigt det här, med tanke på att fotolabos filmframkallning och kopiering är under all kritik. dom suger rent ut sagt. men på digitalkopiering ligger dom faktiskt i det närmaste proffsklass. fast billiga!)
-
alltså. du får alltså full kontroll över din fil om du har en kallibrerad skärm.
vill du ha en skärpt bild lägger du på oskarp mask. det bör man alltid göra hur som helst, även när man har skannat en bild.
oftast är ju din fil lite större än 10x13cm så man bör kompensera förminskningen med skärpa. precis som när man gör webbilder, kan man grovt säga.
och prova fotolabo igen, men med färgprofil den här gången.
är din skärm ok så får du dina bilder exakt som du vill ha dom.

lycka till!
 
kufen skrev:
Skillnaden är faktiskt väldigt tydlig. Kan det vara så att Kodak gör en uppskärpning innan [...]?

Någon som har liknande erfarenheter?
En uppskärpning skulle bara förstöra bilden. Jag har gjort en jämförelse mellan olika upplösningar av samma bild som jag lät Kameradoktorn/Dox fixa fram med sitt AGFAnet-system.

Slutsatsen var att jag kan med 100% säkerhet kan skilja på 250 ppi- och 400 ppi-kopian på normalt betraktningsavstånd. Men det kräver koncentration = den som inte tittar noga ser ingen skillnad. Linjer som lutar lite blir inte oväntat helt enkelt lite jämnare med 400 ppi.

För att få en rejäl skärpa i en 10x15/13-kopia som man skunka in i med förstoringsglas krävs dock högre upplösning än 400 ppi. Sedan när det gäller skärpeupplevelse är det tyvärr så att lika skarpa pixlar i 400 ppi med det här laserköret på fotopapper inte upplevs lika skarpt som 300 ppi i tjusigt tryck.
 
Jag håller med att det är bra om labbet inte gör någonting med bilden innan. Såg just en test av labb i senaste InternetWorld (#6) där de testat beställa förstoringar. Bäst blev ProPrint följt av Colormailer och Odenlab. Hos FotoLabo klagade de på skärpan. Agfa, kodak och Fujipapper fanns representerade. Inga uppgifter om ev skärpning.

Det fanns även en gratiskod för 4 förstoringar samt 20% rabatt hos ProPrint.
 
Dåliga?

Ahhh! Jag har precis skickat iväg ett gäng digitala bilder till fotolabo. Kommer jag bli besviken nu eller?? Kunde aldrig installera den där färgprofilen pga att jag satt på en laptop då jag skickade iväg bilderna....
Tråkigt nu om jag bli besviken *suck*
Mvh
Lina
 
Re: Dåliga?

Linis skrev:
Ahhh! Jag har precis skickat iväg ett gäng digitala bilder till fotolabo. Kommer jag bli besviken nu eller??...


Det kan bara du själv svara på.

Själv skickar jag kanske 50% av mina bilder till Fotolabo och håller med Christel, de gör bra resultat om du gjort en bra grund i bildbehandlingen.

Är bilden mörk kommer den ut mörk, är bilden grön kommer den ut grön. De gör ingenting med bilden.
De kopierar på Agfapapper så vissa kan tycka att röda och gröna färger inte är lika briljanta som bilder på Fujipapper, Agfa är ett snällt papper med neutral färgåtergivning. Tyvärr lite tunnare än Fujis. Fast det spelar ingen roll om bilden monteras, bara när man håller den i handen.

Skärpan har jag aldrig kunnat klaga på eftersom det är jag som bestämmer över den vid bildarbetet i Pshp.

Jag har ett gäng bilder hemma i 35x50 och de är trevliga att titta på. När jag fotograferar modeller eller bröllop (någon enstaka gång) så är det Fotolabo som tar fram bilderna.
 
Fotolabo med utmärkt resultat

Fotolabo gör alldeles utmärkta bilder men förutsättningen är att man vet vad man håller på med när man skickar en digital bild.

Deras färgprofil måste användas för att få kontroll på färgerna.

*Kalibrera skärmen med adobe gamma

*Se till att ha rätt färginställningar ph adobe rgb 1998

*Spara orginalet inan du konverterar bilden till fotolabos färgprofil

* gå undermenyn bild/läge/konvertera till profillen IFI online v2.icc

Återgivning-relatrivt färgläge

Använd svartpunktskompetsering

Använd gitter

Nu har du en bild som är konverterad til foto labos labb, men bara till just det labbet därför viktigt att använda en kopia när du
skaparfbildfilen ,fall du vill använda bilden till något annat.

Gör en testbild och skicka, när du får tillbaka bilden kallibrerar du skärmen så den stämmer med bilden.
Nu kan du börja skicka dina riktiga bilder och på så sätt ha kontroll på processen.

(Matt papper ger bäst resultat)

Det blir bra Jag kör även svartvitt utan färgstick.

Lite rörigt kanske, jag är tyvär usel på att skriva men hoppas att det blir en hjälp på vägen.

Mvh Magnus Hjortvall
 
Re: Re: Dåliga?

mipert skrev:
Skärpan har jag aldrig kunnat klaga på eftersom det är jag som bestämmer över den vid bildarbetet i Pshp.

Har fått mina bilder nu, blev nöjd. Efter som jag också behandlar mina bilder med skärpa i photoshop så kan jag inte klaga.

Det är dock en sak jag undrar över.
Någon skrev fotolabo gör dina filer precis som du lämnar dem. de justerar inte, de skärper inte, de gör inga ändringar över huvud taget.
Så om jag tex lämnar in bilderna till expert så ändrar dom bilen som dom tror den ska vara eller?

Mvh
Lina
 
Re: Re: Re: Dåliga?

Linis skrev:
Så om jag tex lämnar in bilderna till expert så ändrar dom bilen som dom tror den ska vara eller?
Utan att veta tar jag för givet att inget labb gör något med bilderna, annat än den "utsmetning" av pixlarna som fixas av (eller innan) själva belysningsapparaten.
 
Att man måste korrigera färgerna mot labbet är ju en sak men om det nu stämmer det som Stefan Nilsson på ProPrint hävdar, dvs att FotoLabo skriver ut i 254 ppi medans ProPrint använder 400 ppi så kommer det ju i alla högsta grad att påverka skärpan på bilden. Men det finns ju bara ett sett att få reda på detta och det är ju att prova!
 
Har själv inte kommit mig för att skicka in till nåt lab än men känner efter det jag läst här att det får bli fotolabo.

I länken som Mipert hänvisade till kan ni läsa att den lätta skärpning dom lägger på är i det närmaste obefintlig. Efter att ha sett bilder som en kompis skickat in till Fuji så är jag övertygad om att åtminstone dom skärper bilderna ganska så kraftigt, han hade nämligen inte lagt på någon oskarp mask själv men ändå så såg bilderna i det närmaste överskärpta ut!

Jag är övertygad om att många lab läggger på skärpa åt den stora massan som inte hittat skärpningsverktyget själv. Därför så känns det bättre att skicka bilderna till Fotolabo & själv få bestämma mer över slutresultatet.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.