ANNONS
Annons

Vilket kitobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

kajs

Aktiv medlem
hej hej

Går i köpar tankar och undrar vilket ovjektiv som e bäst.
Har nästan bestämt mig för en D50 men undrar nu om det är värt att lägga ut ett par tusen extra för att köpa nikons 18-70 istället för medföljande 18-55. Det objektivet har ju fått bra kritik här på fotosidan, och högre ljusstyrka och längre zoomomfång skadar inte.

Nån som har testat båda objektiv eller har åsikter om båda objektiven i största allmänhet?

Mvh Kaj

Sitter här och funderar på en D50 oxå, men då med Sigma Objektiv AF 18-125/3,5-5,6 Dc istället för kittobjektivet.
Hur är sigmat jämfört med kittet?

Kaj: Har du pengarna tycker jag definitivt att du ska köpa 18-70:n istället. Den är definitivt bättre. Skarpare, mindre CA, bättre zoomomfång, snabbare fokus, snyggare bokeh... Ja.

Ronnie: Jag skulle gissa att 18-125:an är ungefär likvärdig med kitoptiken vad gäller skärpa. Den har, vad jag sett mer distortion, men i gengäld ett större zoomomfång.

Jag har en D50 sedan 5v och är helnöjd med huset!
Köpte ett tamron 18-200 till huset.
Den zoomomfånget räcker i de flesta lägen och ger bra bilder! Jätte skönt att slippa byta objektiv hela tiden för mig som glad amatör. Men har nu en nikon 70-300 4-5,6 ED för telebilder.
Funderar också på en mindre zoom nu när jag har 70-300 för telebilder.
Jag har funderat på sigma 24-135 2,8-4,5.
Vad tror ni om det eller vet ni något intressant?

Rickard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar