Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket kamerastativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stativ

Visst kan man rekommendera ett Manfrotto 055.
Jag har ett själv med kulled Manfrotto 168 Heavy Duty Ball Head.
Kombinationen är väldigt stabil och Manfrotto brukar inte göra bort sig i den här prisklassen.
Men
Efter att ha köpt ett Velbon Sherpa Pro CF-535 (kolfiber) med kulled Velbon QHD-61Q står 055;an mest hemma och samlar damm. För sin ytterst ringa vikt är kolfiberstativet förvånansvärt stabilt, kanske inte fullt så stabilt som 055, men nu drar jag mig inte längre att ta med stativet. 055;an är tung att släpa på.
Sysslar du med porträtt är ju klart 055;an idealisk men jag tröttnade som sagt att släpa omkring på det vid natur/landskapsfoto //L

Obs
Tror Sherpa-modellen numera heter GEO.

Visst kan man rekommendera ett Manfrotto 055.
Jag har ett själv med kulled Manfrotto 168 Heavy Duty Ball Head.
Kombinationen är väldigt stabil och Manfrotto brukar inte göra bort sig i den här prisklassen.
Men
Efter att ha köpt ett Velbon Sherpa Pro CF-535 (kolfiber) med kulled Velbon QHD-61Q står 055;an mest hemma och samlar damm. För sin ytterst ringa vikt är kolfiberstativet förvånansvärt stabilt, kanske inte fullt så stabilt som 055, men nu drar jag mig inte längre att ta med stativet. 055;an är tung att släpa på.
Sysslar du med porträtt är ju klart 055;an idealisk men jag tröttnade som sagt att släpa omkring på det vid natur/landskapsfoto //L

Obs
Tror Sherpa-modellen numera heter GEO.

Okej tack för detta , jag fotar ganska mycket natur o landskap.

är det denna du sydtar på ?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=5584597

Lite högre prisklass 3300:- jämfört med manfrotto ca 2200:- har jag för mig men håller den bättre kvalite så är det bättre.
max höjd 158cm + kulled och kamera ca 178cm kan nog funka men är den stabil i uppfällt läge ?

tack för svar!

Fast det är bättre att köpa ett högt stativ och inte använda full längd än att köpa ett stativ som är preciiiis räcker... du vinner stabilitet på det, och om du någon gång skulle behöva 2 m och uppåt så finns det där, eller hur?

MVH Hannes

Precis , dom flesta ligger ju max höjd 160-180cm så det blir väll typ och bara köra den i max läge, men ska kolla runt och se om det finns några längre och vad dom ligger i pris klass.

Med en kamera med liveview är det inte så noga att ha ett stativ som är lika högt som en själv heller, LV är så mycket mer praktiskt än sökaren när kameran sitter på stativ ändå och eftersom man ändå kommer en bit ifrån är inte höjden lika känslig. Själv har jag ett stativ som lätt räcker upp när jag står upp (1,85) men normalt använder jag det sällan helt utdraget.

Tycker iallafall jag :)

Med en kamera med liveview är det inte så noga att ha ett stativ som är lika högt som en själv heller, LV är så mycket mer praktiskt än sökaren när kameran sitter på stativ ändå och eftersom man ändå kommer en bit ifrån är inte höjden lika känslig. Själv har jag ett stativ som lätt räcker upp när jag står upp (1,85) men normalt använder jag det sällan helt utdraget.

Tycker iallafall jag :)

Hej, ja de är iofs sant använder inte lv nånting i dagens läge men ska tänka på det när jag har stativ sen så behöver man nog inte ha kameran i så högt läge då är nog dom flesta stativ stabila.

Bra tips tack för det :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto