Annons

Vilket Fotoalbumprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlin

Ny medlem
Jag har just köpt en digitalkamera och har börjat plåta som en galning.

Jag har testat lite olika Albumprogram typ, Adobe Photoshop Album, Jasc Paint Shop Photo Album och även Canons programvara som följde med kameran men jag undrar om det finns något annat program som är bättre för att spara bilder och katalogisera dessa?

Jag vill också kunna exportera albumet till HTML så att jag kan publicera det på Internet.
När jag har testat att exportera ifrån ovanstående program så tycker jag att det ser taffligt ut och vill ha en snyggare layout och innan jag börjar skriva ett eget program så vill jag vet om det finns något färdig?

Det finns flera program - jag tror att det bästa anses vara Extensis Portfolio.

http://www.extensis.com

Om jag inte minns helt fel så finns det funktioner (eller i alla fall tillägg) så att man kan skapa webbsidor med programmet.

Jag själv länge haft en idé om att man borde kunna använda ett färdigt webbgalleri med databas för att kunna lagra även sina högupplösta bilder.

Än så länge är det omöjligt (tror jag) - men i framtiden kanske man kan använda exempelvis Gallery 2 (http://gallery.menalto.com/) för att skapa en kombinerad bilddatabas och webbgalleri där man bla skulle kunna sälja sina högupplösta bilder med direkt nedladdning.

Problemet är givetvis de stora kraven på serverutrymme och att webben ogillar filer på mer än 2Mb.

Jag använder istort sett 4 olika program när jag "bilder" i min dator

Photoshop 6 för redigering och editering

ACD See för att bläddra och kolla på bilder

BreezeBrowser för att generera webalbums och ibland rawkonverterar jag med den

Nikon View 5 för att rawconvertera och kolla på bilder.

/Adam

Johan P skrev:
Problemet är givetvis de stora kraven på serverutrymme och att webben ogillar filer på mer än 2Mb.

Vad har webben emot filer över 2Mb?
OK, man kanske skall undvika att maila större filer (iaf om man inte vet att mottagaren klarar det), och man skall absolut undvika att ha 2Mb bilder i en hemsida, men länk för nedladdning bör ju inte vara något problem.

Men det borde ju vara en baggis att fixa till ett system som hanterar bilder på en central server... synd bara att man inte har tid att sitta och pula.

Jag tröttnade på att leta och hackade lite i photoshops webplugin så den spottar ut asp filer som stödjer mina css mallar istället... sen hackade jag bara om templaten till en layout som du vill ha.... photoshop sätter bara in namnen och bildernas länkar med enkla %imgsrc% och såna... placera dom där du vill ha dom i koden... and voila.....

Min tanke är att ha ett webbgalleri som liknar Albumprogrammen. Du laddar upp dina högupplösta bilder och sedan genereras det automatiskt jpeg bilder (från RAW, PSD eller TIF) och thumbnails som man kan titta på.

Du laddar alltså upp dina bilder via ett webbgränsnitt - det är här filer på över 2Mb kan orsaka problem.
Exempelvis finns det en gräns på just 2Mb i upload i PHP - den kan man visserligen komma runt genom att "hacka" en fil - men du kan fortfarande inte skapa en sk "upload progress bar" i PHP vilket gör det hela ganska jobbigt om man ska ladda upp en bild på typ 30Mb

Men det skulle givetvis inte vara några problem att ladda hem filen på 30 Mb.

Man kan ju ladda upp de högupplösta bilderna via FTP - men då försvinner själva poängen med en helt webbaserad bilddatabas.
Min tanke är ju att man ska kunna ladda upp sina bilder "on the fly" när man är ute på resor etc (via hotell, internetcaféer, 3G telefoner etc)

Om man fick detta att fungera skulle det ju vara enkelt att fixa lite olika avdelningar på sidan:
Presentation - dina "show off" bilder.
Bildbyrå - Högupplösta bilder till försäljning.
Leverans - lösenordsskyddad sida för dina kunder att hämta sina färdiga bilder.
Etc.

Du skulle alltså kunna var iväg på en resa och ta nya bilder medan du har en helt automatisk bildbyrå som arbetar "självgående". Du skulle även kunna lägga till nya bilder till din egen bildbyrå på resan via din sida (som du snabbredigerat på din laptop och skickar via hotellets bredbandsuppkoppling) :)

Johan P skrev:

Exempelvis finns det en gräns på just 2Mb i upload i PHP - den kan man visserligen komma runt genom att "hacka" en fil - men du kan fortfarande inte skapa en sk "upload progress bar" i PHP vilket gör det hela ganska jobbigt om man ska ladda upp en bild på typ 30Mb

Aha... Vilken är den felaktiga förkortningen :)

Jag jobbar med Microsoft .NET miljö, då slipper man de problemen. Det måste ju finnas liknande lösningar till PHP som denna gamla ASP goding?

http://www.aspupload.com/

Jag skulle nog vilja ha en ganska tjock klient också, som laddar upp till webben i bakrunden, när man klassar en bild som klar för arkiviering/försäljning, annars laddas endast typ 800*600 kopian upp.

Tja, vi är väl lite offtopic om vi gör det här till en ASP vs PHP tråd :)

(vilket nästan innebär att det blir en Windows vs Linux tråd)

Jag är inte tillräckligt insatt för att göra några avgöranden - men kombination PHP-MySQL verkar åtminstone vara ganska bra.

Jag vet minst en bra fotosida som kör den kombinationen :)

Det verkar faktiskt inte som att det finns något som liknar aspupload till PHP (har fått det förklarat av en PHP-expert att det är omöjligt med en "upload progresss bar" - än så länge)

Min tanke är ändå att bygga vidare på opensource projektet Gallery - när version 2 släpps.
Det finns exempelvis redan färdiga kopplingar till ImageMagick - som är en förutsättning för fina konverteringar från PSD,TIF mfl.

Oki, exportera till HTML och att servern generar galleriet själv är två helt olika saker. En omhackad photoshop plugin+mall funkar för det föregående, men till det andra.....

Men allt går med lite kreativ programmering, själv började med css och html för bara några veckor sedan, men polaren försöker lura mig att börja med asp och databas just för att kunna göra ett sånt automatiskt galleri. Borde faktiskt inte vara alltför svårt om det inte ska vara någon schablon lösning som ska passa halva världen.

Men detta under förutsättning att man har tillgång till servern ifråga(vilket jag har), så man kan skräddarsy allt där också. Stödet på diverse andra webhotell skiljer sig ju avsevärt.

Men ja, php och sql(sen om det är mysql eller vad) verkar vara en gedigen kombo. Bör tilläggas att man kanske inte ska ha bilderna i databasen om man vill ha ett snabbt system... Tänk en databas med 1000 bilder a 30MB.... ;)

För publicering på webben så har jag skrivit ett par sidor själv i asp och använder det tillsammans med en mycket enkel Access databas. Så kan du något scriptspråk så tror jag det är det bästa alternativet, beroende på vad du har för ambitioner. När jag ska visa festbilderna för kompisarna så kör jag html-exporten i ACDSee.

Vill du ha lite uppslag så är du välkommen att kika in på www.minafoton.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar