Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket format tycker ni är bäst på väggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Jag tänker på 4/3 vs 3/2.
Vad jag kan se så är ju väldigt många (de flesta?) ramar och färdigpassepartouter mer anpassade till 4/3 än 2/3.

En del är precis 4/3, en del mer kvadratiska, men kanske de allra flesta ungefär mittemellan 4/3 och 2/3.
Dock är det inga standardramar som är bredare än 2/3, och inte många som är precis 2/3 heller.

Det känns som att om man ska köpa en DSLR och fota för väggen så är det Olympus 4/3 man ska satsa på, om man inte vill kapa bort en massa vidvinkel på sidorna för att få passande format, alternativt skära passepartout själv och få mycket bredare upp/ner än på sidorna.

Vad säger ni? Är det inte konstigt att så många ramar/passepartouter är mer 4/3 än 2/3 trots att det senare varit standard i seriösa fotosammanhang hur länge som helst?
Eller är det helt enkelt så att mer kvadratiska former gör sig bättre på väggen?
Älskar tex mina 40x50 inramningar med 29x39 passepartout, tycker det blir mycket snyggt, men problematiskt om man en vacker dag skaffar DSLR...om man inte köper Olympus då.

Vore kul med lite diskussion om ni tycker ämnet är intressant :)

Ja, nog verkar det konstigt. "Svaret" är kanske att man bör satsa på en rejält överstor ram och lösa formatfrågan med en precist skuren passepartout? En rejäl passepartout gär nästan alltid mycket till.
MVH
/JK
PS. Jag kör själv med Canon, men skulle helst av allt vilja ha en kamera med kvadratisk sensor. DS.

Vet inte vilken storlek du är ute efter men det finns väl ramar för många olika format.
en 20x30 bild i en 30x40 ram blir ju snyggt. Vill du ha större bilder så passar ju 40x60 bra i en 50x70ram. Bägge dessa har ju 2:3 förhållande.

Det går ju alltid att beskära en 2:3 till 4:3 så att välja olympuskameran bara utifrån en storlek på en ram verkar lite förhastat.

1:3 är också snyggt, tex 30x90.

Njae, vad jag menar är att de flesta ramar är antingen 4/3, ännu mer kvadratiska, eller också ett mellanting mellan 4/3 och 2/3.

Vad gäller färdigskurna passepartouter (mycket billigare än att specialbeställa) så gäller samma sak. Inte många som är anpassade för 2/3 utan mer anpassat för 4/3 allting.

Vilket får mig att fundera på, om man tex ska köpa en DSLR för att fota stadsbilder eller annat där man vill ha mycket vidvinkel....ja, då blir det ju rätt mycket dyrköpt vidvinkel man får skära bort om man ska anpassa bilden till en ram/passepartout.

Inget särskilt jag funderar på att köpa idag eller behöver något absolut svar på...mest tänkt som en intressant diskussion för den som känner sig manad.

Jag gillar iallafall mitt nuvarande 4/3 format och tycker det passar perfekt till inramning. Tavlor är ju ofta rätt så kvadratiska av sig också...inte extremt vanligt med bredare tavlor iallafall, om vi talar målningar och så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar