Annons

Vilket filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinblomberg

Aktiv medlem
Hejsan!
Har en liten fundering:
Nu har jag börjat fota en del svartvitt, men kommer även att fota färg emellan åt. Nu undrar jag bara, vilket filter ska jag köpa? Vad finns det att välja mellan? Finns det någon hemsida där olika filter jämförs? Hjälp mig...

TACKAR!

www.aifo.se har B+W's filterkatalog på sin sida.

Filter för svartvitt fungerar så att de färger som ligger nära filtrets färg blir ljusare, och de motsatta färgerna mörkare.

Gulfilter är lite av standardfilter för svartvitt. De ger t.ex. lite mörkare himlar så att molnen står fram bättre. Bättre detaljåtergivning på snö m.m. Gulfilter tar bort lite blemmor på hud och gör blont hår ljusare.

Jag har ofta ett ljusgult filter på kameran när jag fotar svartvitt.

Orangefilter ger kraftigare resultat, och rött än mer. Nästan svarta himlar.

Orangefilter ger skarpare bilder eftersom det filtrerar bort mycket av diset.

Gulgrönt filter ger ljusare grönska samtidigt som himlen blir lite mörkare. Perfekt för motiv med mycket växtlighet. Kan även användas för att fota människor utomhus då hudtonerna blir mer detaljerade.

aha.

Tackar! Det verkar ju inte så svårt det där.
Men om jag ska köpa ett filter som passar blandad foto färg/sv.v. vad ska jag köpa? Har liksom bara råd med ett nu. Någon snackar om polaroid. vad sägs?

Den grundläggande frågan är väl vad du vill åstadkomma med filtret. Att köpa ett filter bara för att man vill ha ett, utan att ha funderat på varför låter som att slänga pengar i sjön tycker jag.

Ett polarisationsfilter är inte helt fel, om du vill ha möjlighet att (med färgfilm i kameran) ändra lite på färgernas intensitet (de blir djupare/intensivare/...) eller dämpa reflexer. Om detta inte är effekten du vill ha tycker jag inte du skall köpa ett PL-filter. Du får samma optiska effekter med svartvit film i kameran, fast alla färger försvinner.

Avtonade gråfilter är bra att ha om du har en väldigt ljus himmel som måste dämpas för att inte frätas ur (eller liknande situation). I och med att filtret är grått ändras inte färgbalansen i ljuset, så filtret går lika bra att använda till både färg och svartvitt. Dock kan du med andra filter åstadkomma mer effekt med svartvitt än med avtonat grått.

Polarisationsfilter är populära för mörkare himlar med vita moln och minskade reflexer. Jag glömde bort att nämna det eftersom jag nästan aldrig använder polfilter.

De stjäl 1½-2 steg ljus.

Jag har ett Rollei polfilter från 60-talet, som väldigt sällan åker på kameran. Hade tidigare ett Käsemann Polfilter med en annan Rollei-fattning, men sålde det eftersom det inte kom till användning. (kostade 800-900 kr).

Jag har polariserande folie och funderar på att köpa ett polfilter från 30-talet i dåligt skick och reparera det genom att sammankitta den nya pol-folien mellan glasskivorna. Mest som ett roligt experiment. ;-)

Jag brukar oftast inte använda filter när jag fotar färg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar