ANNONS
Annons

Vilket filter vid svartvit fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Om ni ser på bilden jag skickar med här, marken består av asfalt men det tycker jag inte att man kan säga att man ser...Är det så att jag bara klantat mig och överexponerat bilden eller kunde jag ha fått fram bättre konturer på bakgrunden med hjälp av nåt filter?
Det ser så utfrätt ut..

(mitt första försök med svartvit film så var snälla va? :) )

Bilagor

• svadamsmulan.jpg
    svadamsmulan.jpg
    14.4 KB · Visningar: 472
Är det det enda som behövs eller?
Tycker på sätt och vis inte att bilden är överexponerad eftersom hunden och Adam ser hyfsade ut...men det var förstås lite väl fint väder den där dagen...solen sken friskt.

När det gäller filter så kan du snegla på ett gulfilter men det skulle inte hjälpa dig i det här fallet.

OK... bilden saknar detaljer i asfalten. Gör negativet det också? Då har du framkallat den för kraftigt. Sänk framkallningstiden, temperaturen eller agiteringen. I annat fall är det förstoringen som inte har blivit helt bra. Gör en ny förstoring med längre belysningstid och med lägre kontrast.

Nja, den här är inlämnad med fuji fotopåse...så framkallningen kunde jag dessvärre inte bestämma över...
sen är den här scannad från ett vanligt format, alltså 10x15...men orginalet är ungefär lika ljust.

kan det vara DET som spökar alltså? att det har blivit fel framkallat?

Då är det säkert förstoringen som spökar för dig. Gör en ny förstoring på ett lokalt labb så att du kan snacka med dem, förstora själv eller filmskanna bilden.

Hej pul.

Jag tror att det inte är så mycket att göra åt den redan framkallade filmen.
Manuell efterbelysning kan hjälpa en del.

En upplättningsblixt - eller en reflexskärm, om du vill släpa med "studion" - löser problemet med kraftiga kontraster redan vid fototillfället.

häls Roben

hmm...ja det stular ju lite då när man är ute på promenad med barnen och tar tillfället i akt... men tack ändå :)
Hade man fått skillnad ifall man använt en annan film, det här var Tmax400...om jag använt en långsammare film hade det hjälpt något? (har den bättre kontrast känsla eller så alltså...)

Börja inte mickla med filmbyte, det är framkallningen som har störst inverkan på kontrasten.

Utan att se negativen är det inte helt givet vad som gått snett. Det kan vara en våldsam överexponering som försökt göra hunden mellangrå och därmed skjutit de ljusa tonerna utanför skalan för vad som är kopieringsbart. I andra hand kan det vara labbet som prioriterat teckningen i den svarta hunden och struntat i marken. Det är väl kopierat på färgpapper och då har de ju ingen möjlighet att manipulera kontrasten.

Och börja inte mickla med filter heller, både hund och mark är färglösa och påverkas inte av filter.

jimh skrev:
Det är väl kopierat på färgpapper och då har de ju ingen möjlighet att manipulera kontrasten.
Det har jag aldrig tänkt på men nu när du säger det så...

Lyssna på Jim. Håll saker och ting enkla och mickla inte mer än nödvändigt. Om du lämnar iväg framkallningen och förstoringen så kan du bara påverka resultatet genom att ändra exponeringen. Då är det kanske det som du ska titta på? Målet är att labbet ska få lättkopierade negativ så att det är lätt för dem att göra snygga förstoringar. Det är kanske värt en film för att prova olika ljusmätningsmetoder och olika över- och underexponeringar?

Byt labb om du inte är nöjd. Hur seriöst labben sr på framkallning skiljer väsentligt. Du erkar ha råkat ut för ett labb som inte passar dig.

Annars är det bara att börja soppa själv. Det är inte svårt. Ett annat sätt är att köra med svartvit film för färgframkallning, C-41. Den funkar fint hos labben.

aha...det finns alltså film som man kan skicka med "vanlig" fotopåse men som ändå är svartvit?
Känner mig mer nybörjaraktig än jag borde...

C-41...den har man ju sett nämnas lite här och där.

Tack för tipsen allihop, får väl återkomma här om det inte hjälper...eller som sagt, börja soppa själv.

*skrattar*

som sagt nybörjare...menade inte en film som heter C-41...eller hur, utan en framkallningsprocess? då finns det väl en kodak film som passar för den, har ni namnet på filmen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar