Annons

Vilket filter ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Har svårt att välja filter.. vilket ska man satsa på? kollade på cyberphoto.se och hittade dessa:


  • B+W UV 67mm MRC 490 kr
  • Dörr UV 67mm Digital high grade 285 kr

Det jag är ute efter är först och främst något som skyddar objektivet, jag vill inte ha nått polarisations filter eller dyl. därför bör man väl ta ett UV filter vad jag har förstått..

jag undrar om dessa filter "förstör" skärpan märkvärt?

En liten sidofråga bara ang. filter: Finns det gänga på båda sidor av filtren så man kan fästa skydds locket på filtret eller måste man ta bort filtret för att få på locket? (hoppas ni förstod vad jag menade)

Tacksam för alla svar jag kan få!
 
Har svårt att välja filter.. vilket ska man satsa på? kollade på cyberphoto.se och hittade dessa:


  • B+W UV 67mm MRC 490 kr
  • Dörr UV 67mm Digital high grade 285 kr

Det jag är ute efter är först och främst något som skyddar objektivet, jag vill inte ha nått polarisations filter eller dyl. därför bör man väl ta ett UV filter vad jag har förstått..

jag undrar om dessa filter "förstör" skärpan märkvärt?

En liten sidofråga bara ang. filter: Finns det gänga på båda sidor av filtren så man kan fästa skydds locket på filtret eller måste man ta bort filtret för att få på locket? (hoppas ni förstod vad jag menade)

Tacksam för alla svar jag kan få!
Jag har själv Dörrs UV-filter som skydd för frontlinsen på alla mina objektiv, och är mycket nöjd med dem.Och ja, Dörrs UV-filter har gänga även på filtrets framsida så det går utomförträffligt att sätta på objektivlocket utan att ta bort filtret först.
 
jag undrar om dessa filter "förstör" skärpan märkvärt?

En liten sidofråga bara ang. filter: Finns det gänga på båda sidor av filtren så man kan fästa skydds locket på filtret eller måste man ta bort filtret för att få på locket? (hoppas ni förstod vad jag menade)
sök på forumen om filter & skärpa, finns massor av trådar i ämnet.

Ja det finns en gänga. Man måste ju kunna skruva på ett filter till.

Vad skall du ha skyddslocket till om du har ett skyddsfilter? Framförallt eftersom motljusskyddet sitter på hela tiden.
 
Jag har själv Dörrs UV-filter som skydd för frontlinsen på alla mina objektiv, och är mycket nöjd med dem.Och ja, Dörrs UV-filter har gänga även på filtrets framsida så det går utomförträffligt att sätta på objektivlocket utan att ta bort filtret först.

Tack för svaret! då får det nog bli ett sådant med tanke på kostnaderna.

sök på forumen om filter & skärpa, finns massor av trådar i ämnet.

Ja det finns en gänga. Man måste ju kunna skruva på ett filter till.

Vad skall du ha skyddslocket till om du har ett skyddsfilter? Framförallt eftersom motljusskyddet sitter på hela tiden.

Ja vet, har sökt ganska mycket men inte tillräckligt då antar jag :p

jag tänkte nog på ifall man skulle lägga kameran i väskan för då måste jag ta bort motljusskyddet för att den ska få plats men jag får nog köpa en större väska :p

Sen ska man väl helst ta bort filtret nån gång då och då, så att den yttre linsen får luft läste jag någonstans.


Tack för så snabba och mycket givande svar! :D
 
Nu beställde jag ett filter fast inte något av dom jag skrev där uppe, utan detta: "Hoya UV HMC 67mm" från komplett.se, borde väl inte vara nån större skillnad hoppas jag.. Det andra fanns tyvärr inte i lager och jag orkar inte vänta :p
 
Har svårt att välja filter.. vilket ska man satsa på? kollade på cyberphoto.se och hittade dessa:


  • B+W UV 67mm MRC 490 kr
  • Dörr UV 67mm Digital high grade 285 kr

Det jag är ute efter är först och främst något som skyddar objektivet, jag vill inte ha nått polarisations filter eller dyl. därför bör man väl ta ett UV filter vad jag har förstått..

jag undrar om dessa filter "förstör" skärpan märkvärt?

En liten sidofråga bara ang. filter: Finns det gänga på båda sidor av filtren så man kan fästa skydds locket på filtret eller måste man ta bort filtret för att få på locket? (hoppas ni förstod vad jag menade)

Tacksam för alla svar jag kan få!

Till tele fungerar nog det ennklare filtret. Till vidvinkel, vid motljus och till ljusstarka normaler är det bara rikigt bra filter som är oki, och i många fall kan även de bra filtren ge problem - nattbilder med punktljuskällor och att få af att uppföra sig vettigt i ljus som är nära gränsen för där af fungerar är två klara problem även med bra filter. Dock till tele och vid normalljusa miljöer så är det sällan problem med filter. Håll dem bara rena så.
 
Till tele fungerar nog det ennklare filtret. Till vidvinkel, vid motljus och till ljusstarka normaler är det bara rikigt bra filter som är oki, och i många fall kan även de bra filtren ge problem - nattbilder med punktljuskällor och att få af att uppföra sig vettigt i ljus som är nära gränsen för där af fungerar är två klara problem även med bra filter. Dock till tele och vid normalljusa miljöer så är det sällan problem med filter. Håll dem bara rena så.
Jag har motsatt uppfattning. Jag har bara sett skärpeproblem med UV-filter på just teleobjektiv, men aldrig på vidvinklar. Detsamma gäller polfilter.
Sämre motljusegenskaper ser man dock oftare med vidvinkelobjektiv eftersom de oftare är utsatta för motljus. Filter påverkar detta negativt, och värre blir det ju billigare antireflexbehandlingen är.
 
Tja, focus problem och "flare" har jag har mellan 18 och ungefär 50 mm brännvidd. Sigma 18-50 f/2.8 höll jag på att slänga på grund av focusproblem i halvmörker, men när jag slutade med filter på det objektivet så blev det oki.

På tele över 200 mm använder jag iofs inte filter ändå, så om det vore ett problem eller inte vet jag då egentligen inte. 70-200 kör jag alltid med filter och har aldrig faktist haft något problem - iofs dyrt B+W, men ändå. I det faller finns det inte mycket att välja på eftersom jag ofta använder det objektivet i dammiga skitiga mijöer och MÅSTE ha ett filter.

Kanske är det problem med filter på tele och det bara är jag som haft tur och inte märkt av det?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.