ANNONS
Annons

Vilket filter och vilka ringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp. Jag tänkte beställa från Kaffebrus.com och undrar vad som är lämpligt att köpa. Jag tänkte köpa ett cirkulärt polarisationsfilter och ett ND-filter.

Jag vill ha filter som passar till mina objektiv som har filtergänga:
- 67 mm
- 58 mm
- 52 mm

Vilket filter samti vilka ringar är lämpligast då att köpa?

Jag behöver lite hjälp. Jag tänkte beställa från Kaffebrus.com och undrar vad som är lämpligt att köpa. Jag tänkte köpa ett cirkulärt polarisationsfilter och ett ND-filter.

Jag vill ha filter som passar till mina objektiv som har filtergänga:
- 67 mm
- 58 mm
- 52 mm

Vilket filter samti vilka ringar är lämpligast då att köpa?

Så du tänkte köpa 2 filter sen stepringar så det passar på alla objektiv ?

1 OM du suktar efter ett objektiv som har större gänga så hade jag valt filtret efter det objektivet. Nikon som exempel så har alla 2,8-zoomar 77mm gänga och filtret hade jag valt till 77mm.

2 Välj ett bra (dyrare) polfilter, det tjänar dina bilder på. Hoyas dyrare eller B&W tex.

3 Slim (alltså tunt) eller inte slim, det är frågan...

4 köp stepringar så att du täcker alla objektiv som redan är föreslaget. Stepringar är billiga.

1 OM du suktar efter ett objektiv som har större gänga så hade jag valt filtret efter det objektivet. Nikon som exempel så har alla 2,8-zoomar 77mm gänga och filtret hade jag valt till 77mm.

2 Välj ett bra (dyrare) polfilter, det tjänar dina bilder på. Hoyas dyrare eller B&W tex.

3 Slim (alltså tunt) eller inte slim, det är frågan...

4 köp stepringar så att du täcker alla objektiv som redan är föreslaget. Stepringar är billiga.

Ja, jag tänkte köpa stepringar, men vet inte vilken stl jag behöver :) Vad som blir bäst?

Stop

Vore det smarast att köpa filter i 58 och sedan steppa upp o ner två steg blir det väl på varje ring? Behöver väl alltså totalt köpa fyra ringar?

Kör du en mindre storlek på filtret än filtergängan på objektivet riskerar du att få mörka hörn på bilden. Köp filteret för 67 och steppa sedan ner.

Du skulle behöva pol- och ND-filter med 67 mm gänga och stepupringar 52 - 67 och 58 - 67. Ev även ett par motljusskydd eftersom du inte kan ha originalskydden tillsammans med stepupringarna.

Tyvärr har Kaffebrus inget 67 mm polfilter och inga passande stepupringar. Endast 67 mm ND-filter fanns, t ex ND8. Så om du vill ha den här lösningen blir du tvungen att hitta en annan leverantör för åtminstone en del prylar.

Olle

Du skulle behöva pol- och ND-filter med 67 mm gänga och stepupringar 52 - 67 och 58 - 67. Ev även ett par motljusskydd eftersom du inte kan ha originalskydden tillsammans med stepupringarna.

Tyvärr har Kaffebrus inget 67 mm polfilter och inga passande stepupringar. Endast 67 mm ND-filter fanns, t ex ND8. Så om du vill ha den här lösningen blir du tvungen att hitta en annan leverantör för åtminstone en del prylar.

Olle

Tack!

Jag blev mycket hjälpt av detta!!

Olle
Finns då inte 67 så kanske ett 77 finns sedan kan man utgå från det när man väljer stepringarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar