PMD
Aktiv medlem
Ja, precis. En "ljussvag" 50:a (dvs runt f/1.8) duger antagligen alldeles utmärkt för de flesta och är en billig och prisvärd lösning på problemet "jag behöver ett 50mm-objektiv").Okej, men vad skall man ha en ljusstark 50:a till idag om man ändå skall fota på f/2,8 eller mindre och oskärpekaraktären och tunt skörpedjup är irrelevant? Då kan man lika gärna köpa en 50/2,8 makro eller hålla sig till zoomar - eller hur.
Skall man ändå köpa en 50:a och har råd med en lite bättre modell, varför inte?
Ett makro eller en zoom blir dyrare och/eller sämre.
Varför inte, som sagt. Jag är inte alls främmande för att köpa det allra bästa som finns bara för att det är bäst (och om jag har råd, givetvis), men jag fick intrycket att TS har en begränsad budget och vill optimera för den. Att avsikten med inköpet är att objektivet ska användas i kommersiell verksamhet gör väl också att det inte bör göra så stora hål i verksamhetens inkomster att det tar stopp. Ska man tjäna pengar så behöver man rätt kvalitet på verktyg och resultat, vilket inte nödvändigtvis är samma som bästa kvalitet.Skall man ändå köpa en 50:a och har råd med en lite bättre modell, varför inte?