Annons

Vilket faktureringsprogram använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på vilka faktureringsprogram ni använder?
Ange gärna fördelar respektive nackdelar.

Har gjort ett i excel men känner att jag vill koppla kundregister mm.
Har ingen lust att sitta med detta utan vill ha en färdig lösning.

Jag kör med föregångaren till Books http://books.hansaworld.com. Det är ett integrerat bokförings- och faktureringsprogram. Fördelen med det är att när fakturan är utskriven så är den även bokförd. De enda nackdelar som jag hittat är att det inte finns påminnelsehantering och att det inte går att ha fakturor på flera språk/valutor (bra vid export).

Visma Enskild Firma, enkelt program men jag tycker det finns det som behövs; inköp, fakturor, moms, deklaration.

Om du som jag får hjälp med redovisning av moms m.m. och behöver ett rent faktureringsprogram fungerar Visma Fakturering alldeles utmärkt. Lätt att förstå och bra kundregister.
Färdiga mallar finns att använda men det är lätt att göra egna med egen logga om man vill. Påminnelsefakturor med färdig text finns också om det skulle behövas. :)

Får backa lite grann med tanke på att du skriver "kundregister", det finns inte som separat funktion i Enskild Firma-versionen. Man kan dock underhålla en enkel lista av kunder och adresser från en dropdown-meny där man skapar fakturorna, och man kan exportera listan till en textfil

Jag har haft egen firma i 4 år, körde Enskild Firma första året och det ångrade jag bittert när det blev dags för bokslut med hjälp av en bokföringsfirma. Du kan t.ex. inte exportera SIE-filer och det måste du kunna göra för att dela filerna. Du kan inte kontera korrekt, alla inköp hamnar på ett snävt utbud av förutbestämda ställen och du behöver inte falla långt utanför ramen för att upptäcka att det inte täcker behoven.

Jag gick sedan över till UniBas (www.unicell.se) som har ett betydligt fulare gränssnitt men som kan göra allt du kan komma att behöva och till ett väldigt lågt pris. Jag hade ju inga förkunskaper, men klarar min bokföring hur bra som helst nu, på ett korrekt sätt. Supporten är suverän. Jag är jättenöjd.

Martina

Tack alla för tips och råd.

Jag sköter ej bokföring eller redovisning själv, -tack och lov :)
Det är kundhanteringen och faktureringen som jag vill ha bra flöde på.

Lätt och intelligent användargränssnitt. Avser bl.a. snabbt arbetsflöde då pappersarbete är trist ;-)
Samt möjligheter att utforma fakturan till eget stuk.

Jag har haft egen firma i 4 år, körde Enskild Firma första året och det ångrade jag bittert när det blev dags för bokslut med hjälp av en bokföringsfirma. Du kan t.ex. inte exportera SIE-filer och det måste du kunna göra för att dela filerna. Du kan inte kontera korrekt, alla inköp hamnar på ett snävt utbud av förutbestämda ställen och du behöver inte falla långt utanför ramen för att upptäcka att det inte täcker behoven.

Jag gick sedan över till UniBas (www.unicell.se) som har ett betydligt fulare gränssnitt men som kan göra allt du kan komma att behöva och till ett väldigt lågt pris. Jag hade ju inga förkunskaper, men klarar min bokföring hur bra som helst nu, på ett korrekt sätt. Supporten är suverän. Jag är jättenöjd.

Martina

Det var alltså tre år sedan du körde programmet? Kan ju kanske ha hänt en del sedan dess, man kan t.ex. exportera årsbokföringen som SIE-fil.

Bokföringsprogram

Är lite nyfiken på vilka faktureringsprogram ni använder?
Ange gärna fördelar respektive nackdelar.

Har gjort ett i excel men känner att jag vill koppla kundregister mm.
Har ingen lust att sitta med detta utan vill ha en färdig lösning.

Har kört BL Information i över 10 år. Mycket bra. Slår enligt mig VISMA.
http://www.blinfo.se/. Ladda ner en provversion och kolla. Man köper en grundversion
och sedan de moduler man behöver.
/J

Tack alla för tips och råd.

Jag sköter ej bokföring eller redovisning själv, -tack och lov :)
Det är kundhanteringen och faktureringen som jag vill ha bra flöde på.

Lätt och intelligent användargränssnitt. Avser bl.a. snabbt arbetsflöde då pappersarbete är trist ;-)
Samt möjligheter att utforma fakturan till eget stuk.
Då låter det som Visma Fakturering passar perfekt. Jag har iof inte testat något annat program så det kanske finns andra lika bra. Ta hem ett demo och testa!

Det enda negativa jag kommer på är att du måste ha serviceavtal med Visma för att få uppdatera programmet. Jag tror att det ingår första året men efter det kostar det ca: tusen spänn ex. moms varje år. Nästan lika mycket som programmet! Utan det fungerar programmet men ingen support eller uppdateringar ingår då.

Skall prova, jag är alltså ute efter fakturering kopplat till kundregister.
Behöver inte va kopplat till bokföringen.

Hur funkar det att köra Billings mot svenska kunder?

Bra det jag behövt göra är att modifiera en offert och en fakturamall, programmet innehåller
en avancerad rapportbyggare och jag har utgått från en av deras kring 30 färdiga mallar.

I övrigt så är programmet integrerat med adressboken på Macen, du kan konfa upp
moms satser som du vill använda, olika valutor, ha projektstyrning med fast, antal och tidsbaserad enhet,
lägga till egna fält om det är mer info man vill spara, använda sig av projektmallar.

En Iphone app som gör att du har koll på alla kunder projekt var du än är, som syncas när du
kommer hem åt båda hållen.

Den innehåller rapporter för att ha koll på kunder, obetalda jobb, projekt etc.

Har använt mig av deras support för frågor, och den har fungerat amerikanskt dvs klanderfritt!

Allt för ett pris av 30 dollars inkl Iphone appen ....!

Apple Design Awards vinnare 2009 ....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar