Annons

Vilket 50 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agni

Aktiv medlem
Hej!
Behöver köpa ett 50mm till min D700! Undrar om någon kan tipsa mig om vilket som är bäst.De heter nästan lika. Vissa slutar på typ f1,4 D eller f1,4 G och något på f1,2 AIS! Kan någon förklara skillnaden? Är inte så insatt i tekniken...älskar bara att fota :)! Det jag ska fota är porträtt. Nu använder jag ett äldre lånat nikkor micro 2,8 och jag gillar det super. Titta gärna på porträtten på min sida taget med det...använder oftast f2,8 när jag fotar....men även f11, sällan något däremellan. Behöver nu köpa ett eget. Finns det kanske något nikkor micro 1,4???? Gillar känslan av macro.

Har inget fastobjektiv och senare till våren ska jag investera i ett annat objektiv mer för porträtt i studio. Nu behöver jag ett 50mm objektiv som max får kosta ca 6000.

Blir jättetacksam för tips :)!
Glada hälsningar / Agneta
 
Nikon af-s f/1.4G är ett alldeles utmärkt objektiv. Jag kör det själv på D700 och mer än helnöjd!

Det som skiljer varianterna du menar är att 1.4D inte har någon inbygd af motor (vilket iofs inte behövs på d700, men är väl lite bättre byggkvalite och även lite vädertätat) 1.2 ais finns ingen af på. det är manuell fokus som gäller.
 
Nikon af-s f/1.4G är ett alldeles utmärkt objektiv. Jag kör det själv på D700 och mer än helnöjd!

Det som skiljer varianterna du menar är att 1.4D inte har någon inbygd af motor (vilket iofs inte behövs på d700, men är väl lite bättre byggkvalite och även lite vädertätat) 1.2 ais finns ingen af på. det är manuell fokus som gäller.

Tack Joel! Nu förstår jag :)! Vad skulle jag göra utan er tekniskt kunniga som vänligt delar med er av er kunskap :) :)!

Tusen tack, uppskattas massor :) / Agneta
 
Tänk på att inget av de andra objektiven är macro-objektiv. Jag förstod inte riktigt vad du menade när du skrev att du gillar känslan av macro... men inget av de föreslagna kommer alltså särskilt nära.
 
Du har ju ett 50 mm 1:8 i din kameraväska om profilen stämmer.

En helt OK kombination tillsammans med en D700 för egen del älskar jag gluggen som ju dessutom kostar en spottstyver.
 
Ska du foto i mörker eller vill ha knivtunnt DOF - 50mm f/1.4 AF-S G.

Vill du ha macro och inte bryr dig om stor bländare - kolla på Nikon 60mm f/2.8 Micro.
 
Tänk på att inget av de andra objektiven är macro-objektiv. Jag förstod inte riktigt vad du menade när du skrev att du gillar känslan av macro... men inget av de föreslagna kommer alltså särskilt nära.

Tack för ditt svar. Ja,jag vet att inget av de är macro. Det var en fråga i frågan om det möjligtvis fanns något macro som typ var 50mm eller 85mm. Skrev nog lite otydligt :) / Agneta
 
Ska du foto i mörker eller vill ha knivtunnt DOF - 50mm f/1.4 AF-S G.

Vill du ha macro och inte bryr dig om stor bländare - kolla på Nikon 60mm f/2.8 Micro.

Tack för tipset! Men det blir nog en 85mm eller ett 105mm iallafall....det tänkte jag köpa till våren....men nu när jag vet mer om 50mm så känner inte jag att det är den optiken som jag letar efter....många tycker det är bra med ett 50mm i kameraväskan :)....jag är nog lite annorlunda :) :) :)!

Tack till alla er som svarade :) / Agneta
 
Du har ju ett 50 mm 1:8 i din kameraväska om profilen stämmer.

En helt OK kombination tillsammans med en D700 för egen del älskar jag gluggen som ju dessutom kostar en spottstyver.

Hej....tack för din påminnelse :)...har inte uppdaterat min kameraväska profil....det 50 mm är ett lånat av min morbror och nu har han börjat använda det igen....så det är dags att investera i ett eget :) / Agneta
 
AF-S 50/1.4 är som sagt perfekt på D700:an både som allround men också porträtt, även om 85mm är lite mer traditionell porträttbrännvidd på småbildsformatet. Fast det skall du ju köpa sen så...
 
Jag hade samma dilemma för ett tag sedan.
Läste en del tester och fastnade till slut för Sigmas 50mm 1.4. En vinnare i alla kategorier. Ett riktigt snyggt och robust objektiv som tillsammans med D700 ger ett super resultat

Hej!
Behöver köpa ett 50mm till min D700! Undrar om någon kan tipsa mig om vilket som är bäst.De heter nästan lika. Vissa slutar på typ f1,4 D eller f1,4 G och något på f1,2 AIS! Kan någon förklara skillnaden? Är inte så insatt i tekniken...älskar bara att fota :)! Det jag ska fota är porträtt. Nu använder jag ett äldre lånat nikkor micro 2,8 och jag gillar det super. Titta gärna på porträtten på min sida taget med det...använder oftast f2,8 när jag fotar....men även f11, sällan något däremellan. Behöver nu köpa ett eget. Finns det kanske något nikkor micro 1,4???? Gillar känslan av macro.

Har inget fastobjektiv och senare till våren ska jag investera i ett annat objektiv mer för porträtt i studio. Nu behöver jag ett 50mm objektiv som max får kosta ca 6000.

Blir jättetacksam för tips :)!
Glada hälsningar / Agneta
 
Min erfarenhet är att det inte är särskilt stora skillnader mellan gamla och nya varianten. Det nya AF-S ger något bättre skärpa 1.4-2 sedan är det nästan dött lopp. Det nya ger en aning mjukare Bokeh. Tycker inte att det är särskilt mycket bättre byggkvalitet i det nya AF-S. Mer "plastig" känsla tycker jag.
Jämför man Nikons 50mm AF-S med Sigma så är det sistnämnda skarpare från 1.4-2.8 men därefter börjar Nikon att köra om och ger "skarpare" bilder på mindre bländare.

Nä, du är inte annorlunda. Har förvisso nästan alltid ett 50mm med mig men jag kan inte påstår att det är den roligaste brännvidden dock. Har alltid haft svårt 50mm, vet dock inte varför.

Ska du titta på ett kortare tele så kan jag rekommendera dig att leta efter ett Nikkor 105/2.5. Ser inte mycket ut för världen och kostar inte särkilt mycket men såå himla bra. Har ett 85/1.4 som är trevligt men jag på FX är 105mm en trevligare brännvidd, åtminstone för mig.
 
Det är ont om riktigt ljusstarka makroobjektiv. Zeiss 50/2,0 förstås, men det kostar mycket mer...
Andra makroobjektiv som kan vara värt att kika på är Sigma 50/2,8, Tidigare nämnda Nikon 60/2,8. Eller varför inte begagnad 55/2,8.

Min 50 är en Sigma 1,4 som jag är vansinnigt nöjd med, även om den är otroligt klumpig för att vara en 50.
 
Tack alla ni som svarat för bra tips. Ni har verkligen hjälpt mig och jag har lärt mig massor med nya saker...igen :)! Det blev en 105mm 2,8 :)...så nu är det bara att skärpa till sig och hitta fina vinklar :)!

Glada hälsningar / Agneta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.