Annons

Vilket är ert bästa inköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
som rubriken skvallrar undrar jag över vilket inköp ni gjort som ni är mest nöjda med.

för enkelhetens skull så räknas inte kamerahus ;)
 
Canon FD 135/f2.5, köpte det till mitt F1 system 1977.

Men om det är till endast digitalsystem du menar så är det nog EF 17-40L/f4.0
 
mitt 80-200 2.8, köpte det nytt för 7600 kr tror jag det var i början av 90-talet och det är fortfarande en favorit.
 
Till dags dato måste det nog vara Minolta AF 1.7 50mm. Grymt skarp och nästan löjligt eftertraktad nu för tiden. Glad jag fick en på Ebay. Är det förresten ngn i forumet som vet hur den linsen samsas med en closeup-lins? Skulle det funka överhuvudtaget?

/Hanning
 
Niclasfoto skrev:
Enig.

Fick mitt med ett kamerahus och måste säga att jag varje gång förstummas över bildkvaliteten, såklart med dess ringa kostnad i åtanke...


MVH Niclas,

så fort löning kommer så blir det nog ett sånt inköp för mig också.. visst är det den som går på dryga tusingen?
 
En arkivskölj
Vilken fröjd... Jag måste nog ner & använda den ikväll... efter "så ska det låta" & barn & fru har somnat
 
Min Lensbaby!

Som jag visserligen fått uppgradera till en Lensbaby 2.0 nu iom mitt andra favvoritköp en 1Ds MkII.
 
Rocksteady skrev:
så fort löning kommer så blir det nog ett sånt inköp för mig också.. visst är det den som går på dryga tusingen?


Ja.

Snorbilligt och slår vilken L,zoom som helst i 50mm läget och 2,8,, om inte även i f/1,8;)!

Men ingen vidare fin manuell skärpering eller mekanisk kännsla dock. Till det priset så är man lite vriden om man klagar för mycket;)

MVH Niclas,
 
Rocksteady skrev:
som rubriken skvallrar undrar jag över vilket inköp ni gjort som ni är mest nöjda med.

för enkelhetens skull så räknas inte kamerahus ;)



Nja...inte så lätt att svara på.. ;)
Och ni får ursäkta, det är nog en analog grej....
men tyckte frågan var spännande! :)

Men tror,
att det är en Zeiss-glugg som jag köpte av en vän för ett antal år sedan.

En Zeiss 1:2/50 mm från Jena, tillverkad/färdig 1947.
Den var för Jena Contax.

När jag köpte den så var det inget märkvärdigt,
jag behövde bara en glugg till min Jena Contax.

Det blev spännande några år senare efter Östtysklands fall.
Då öppnades Zeiss-arkivet bla. för några utomstående forskare.
Det hade varit nästan stängt sedan 1945.
(Det var ju Sovjet som "styrde" i Zeiss då innan DDR kom till 1949)

Zeiss hade fått order från Ryssarna att sätta upp tillverkningsbanden för Contax igen. Provtillverkningen blev ju Jena Contax.
På en av bild från fabriksdokumentationen/tillverkningen från 1947 finns bild på två Jena Contax-hus och två gluggar.
På en av gluggarna ser man serienumret tydligt!

Gissa vilken glugg det är!! ;)

Bara för att försöka svara på frågan
"Vilket är ert bästa inköp?" ;) :)

Och bästa inköp....!?
Men kul inköp i alla fall!
Och litet historiens vingslag.
Och så ökar ju värdet på gluggen markant! ;)
Men skall inte sälja,
jag använder grejerna! :)
/B

Ps.
Och han som sålde optiken,
jag är fortfarande kompis med honom.
Ingen kunde ju veta något innan :)

Och gluggen är inte riktigt i Zeiss-klass...
utan i Nikon klass! :)
Men det är en annan historia! ;)
 
Senast ändrad:
Kan inte riktigt bestämma mig mellan:

Tamron 28-75 f/2.8
Tamron 90 Macro f/2.8

För en glad amatör äger de objektiven :)
 
Tror nog faktiskt det är mitt stativ. Manfrotto 055 med kulled 490 och Optipod snabbfäste. Måste säja att jag är ruskigt nöjd med Tamron 90/2,8 macro oxå.
Sen får man ju inte glömma boken av Scott Kellby, Photoshop CS. Suverän bok!!
 
Om frågan gäller vad som helst, utom canon kamerahus så får det bli min Wacom Intous A6, vilken grej! Känslan är ju oöverträffad o musen har jag slängt :)
(J
 
Köpte ett gammalt Minolta-paket på nätet med ett Minolta 75-200/4 och ett 24/2,8. Det märkliga var att grejorna var aldrig använda! Helt nya nästan 20 år gamla grejor alltså. Fantastiskt fina objektiv tycker jag.

Sen är jag otroligt nöjd med min EPSON Stylus Photo R1800 A3+ skrivare (trots att den kostade betydligt mer). Fantastiska utskrifter av bilder som man knappt tror att man tagit själv. Oslagbart att ha kontroll från ax till limpa över hela processen från avtryck till print. Stora bilder är roligare än små! Den är faktiskt bra även för självförtroendet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.