Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkelzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke.E

Ny medlem
Hej,

Behöver hjälp/tips inför köp av vidvinkelzoom. Jag fick låna en Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM av en bekant och jag insåg direkt vad som saknades i min väska.
Jag har dock ingen erfarenhet av andra märken i det intervallet tex (Sigma, Tamron, Tokina). Har de något objektiv som är lika bra/eller bättre?

Kommer använda objektivet jag köper med en Canon 70D och ibland kanske en 400D.

Mycket tacksam om någon har erfarenhet tips.

MvH Michael Eklund
 
En tänkt budget hade ju varit bra, förstås för det finns ju vidvinklar i ganska varierande prisklass.

Faktum är att man får otroligt mycket objektiv för pengen om man köper Canon EF-S 10-18. Har du inga problem att lägga pengar tillräckligt för att ropa hem ovan nämnda Tamron är det nog ett av de bättre köpen med både riktigt bra bildkvalitet, väderskydd och stabilisering.

Värd att nämna tycker jag även att Sigma 8-16 är som är riktigt bra och ger riktigt extrem vidvinkel men den har nackdelen att det är lite besvärligt om man vill använda filter på den.

Sedan finns, såklart, Sigma 10-20/3.5 och Tokina 11-16/2.8. Den senare tycker jag personligen inte helt och hållet lever upp till sitt rykte men det är helt klart ett bra objektiv.

Begagnat kan även Sigma 10-20/4-5.6 vara vettig. Den behöver inte bländas ner lika mycket som sitt ljusstarkare syskon för att ge bra skärpa över hela bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.