Annons

Vilken vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har nu möjlighet att lägga vantarna på två vidvinklar för samma pengar, antingen köper jag en:
Pentax DA 15/4 Limited med ett pol. filter eller
Pentax DA 12-24/4 samt
Sigma 10-20 mm f: 4-5,6

Jag får betala samma pengar för båda pentaxarna och 1500 mindre för Sigman, vilken skulle ni välja?
Har extremt svårt att bestämma mig, storlek och kvalitet eller brännvidd eller pris?

Vore tacksam för att höra era tankar kring detta.
 
Jag skulle nog köpa Sigma gluggen, Sigma har bra kvalitet och du får ett lite mer vidvinkligt objektiv än Pentaxgluggen.

Men kolla först (om du får/hinner) att det inte är tappat eller liknande, fota mot ett motiv där du kan se att skärpan ligger där den ska.
 
Jag kan rekommendera 15 mm, har en sådan själv och är mycket nöjd! Med reservation för att jag inte provat de andra. Gillar du zoomar så är ju valet enkelt, själv föredrar jag fasta linser.
 
Först borde du välja Stor Zoom eller Liten Fast Glugg.

Om du vill ha Liten Fast Glugg, borde valet vara lätt. :) Jag gillar fasta gluggar så jag skulle nog ha valt DA15.

Om dui vill ha en stor zoom så ska båda vara bra vad jag har hört, men Pentaxen kanske lite skarpare.
 
12-24´an ska ju vara grym. Men jag skulle nog ha kört på 15/f4´an. En limitedglugg är ju alltid en limitedglugg. Smidig, snorskarp och helt i metall. Mumma!
 
Jahapp, alla säger olika =)
Har lite svårt att bestämma mig, jag har haft flera primes och använt dom mycket, men på senare tid har jag halkat in lite på zoom-linserna. Jag har min Sigma 18-50/2.8 som jag använder mycket.
Den har brännvidd till 18, blir det ett för litet steg till 15?
Tar jag 12-24an så har jag täckt in ett helt nytt brännviddsområde. Men då är den ju rätt stor då och inte gjord i metall, något jag värdesätter en hel del.
 
Jag har använt Sigma 10-20 proffessionellt för mäklarfoto. Var mycket nöjd med den tills den for i golvet och gick sönder =(

Använde den mest från 14mm och längre, och med F8 och där preseterade den bra, kan inte säga så mycket om kvalitén på kortare brännvidder och stora bländare. Kolla upp hur objektiven presterar vid olika brännvidder och bländare, saker som vinjettering, kantskärpa/skärpa och distorsion.

Annars är Pentax 14/2.8 en trevlig glugg, även om den har en del distorsion.
 
Jahapp, alla säger olika =)
Har lite svårt att bestämma mig, jag har haft flera primes och använt dom mycket, men på senare tid har jag halkat in lite på zoom-linserna. Jag har min Sigma 18-50/2.8 som jag använder mycket.
Den har brännvidd till 18, blir det ett för litet steg till 15?
Tar jag 12-24an så har jag täckt in ett helt nytt brännviddsområde. Men då är den ju rätt stor då och inte gjord i metall, något jag värdesätter en hel del.

12-24:an är visst delvis gjord i metall. Jag har den själv och den är gediget byggd. Jag gillar zoom-omfånget och tycker den är perfekt när man exempelvis vandrar runt i städer, landskap eller inomhus för den delen. Jag köpte den just för att täcka in området innan 16 mm och jag behöver inte mindre än 12 mm har jag konstaterat. Det är ett bra köp. Jag köpte min till ett skamligt lågt pris på Media Markt i Sundsvall förra året. Jag hade aldrig köpt den för 12.000 kr. Kommer det en DA* supervidvinkelzoom kommer jag dock att uppgradera då jag vill skulle vilja ha vädertätat.
 
Okey, ja just nu är 12-24an nere på tusenlappen under Da15/4.. Så lutar mot den! Tror jag kommer bli nöjd med den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.