Lite OffTopic
För mång många år sedan körde vi
Ross HK7 , jag har förövrigt en av de 240 tillverkade i min garderob
Lite info ifrån nätet:
--------------------klipp--------------------
Fritz W Hasselblad (1816-1893) startade 1841 firman "Fritz W Hasselblad & Co" Firman blev 1908 generalagent i Sverige för Kodak. De sålde kameror som huvudsakligen var tillverkade av andra fabriker. De sålde bl.a Hugo Svenssons magasinkameror och man döpte då om dessa till "Hasselblads Svenska Express" Bortsett från guldtrycket med namnet på baksidan är det exakt samma kamera som de som bar fabrikens eget namn -Hugo Svensson & Co.
Kameratillverkning för svenska försvarsmakten: Det tyska angreppet mot Danmark och Norge, under andra värdskriget åtföljdes omedelbart av totalmobilisering av den svenska krigsmakten.
I ett av de tyska spaningsflygplan som under våren 1940 kränkte det neutrala Sveriges territorium och sköts ned, påträffades en tysk flygkamera, tillverkad av Fritz Völk i Berlin. Denna kamera kallades HK 12,5/7x9, eftersom man använde ett 12,5 cm objektiv och negativformatet var 7x9 cm på perforerad 80 mm film.
Svenska Flygvapnet behövde kameror, och en förfrågan ställdes till redan då namnkunnige kameramannen Fritz Hasselblads son, trettiofyraårige Victor Hasselblad (1906-1978). "Kan ni tillverka en sån här kamera?" Svaret blev: "Nej, det kan jag inte, men jag kan göra en som är bättre."
I april 1940, startade Victor Hasselblad en verkstad med uppgift från Svenska Flygvapnet, att tillverka en flygkamera. Lokalen var ett skjul intill en bilverkstad i centrala Göteborg. På bilverkstaden hittade firman sina första mekaniker som ställde upp på kvällstid. I närheten låg ett skrotlager med mängder av användbart material.
I oktober 1940, innan de flyttade in i riktiga verkstadslokaler, så hade Hasselblad levererat den första HK 7:an till flygvapnet. I nya lokaler började serietillverkning av "Flyghandkameran HK7". Negativformatet var 7x9cm på 80mm perforerad film och objektiven var Zeiss Biotessar 1:2,8/13,5 cm, Meyer Tele-Megor 1:5,5/25cm och Schneider Tele-Xenar 1:4,5/24cm. Samt orange- och rödfilter. Exponeringstider 1/150, 1/250 och 1/400 sek. Centralslutare. Antal exponeringar 30 st med dagsljusförpackning och 50 st med mörkrums-förpackning. Vikt för kameran och normalobjektiv 4,8 kg. HK 7:an tillverkades i ca 240 st exemplar.
Hasselblads Ross HK 7 liknade den tyska flygkameran i form och konstruktion men den hade förändrats på några avgörande punkter. Den tyska kameran hade ridåslutare med tiderna 1/100 1/200 och 1/500 sek men den svenska kameran hade centralslutare. Dessutom hade den svenska kameran utbytbara objektiv. Likheten var dock påfallande men Hasselblads kamera blev något smidigare och mer ergonomiskt utformad.
--------------------klipp--------------------
Mvh // Martin