Annons

Vilken upplösning på skärmen kör ni med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Micke. Om det är din hemsida som ser underlig ut på vissa skärmar kanske det vore mer intressant att fråga hur den ser ut på andra än vad upplösningen är? För då räcker det ju inte med tillrättande av din skärm heller om det är den menar jag. Eller missuppfattar jag?

Jag slängde en blick på din sida som är uppbyggd på ett lite underligt sätt i frames. Kan uppbyggnaden av den vara problemet snarare än skärmen?
 
Nja det är just det att det är andras skärmar som har visat sidan lite "Knäppt". Därför så tänkte jag göra en förfrågan vilken upplösning folk kör md helt enkelt, för att se vad som är vanligast.

Har du kollat nu de senaste minuterna? Jag har ändrat lite (en hel del) på sidan.
mvh Micke
 
På vilket sätt tycker du att din sida ser märklig ut?

På min skärm (1920x1200) ser den inte märklig ut, däremot tjänar jag inget på att jag har hög upplösning.
 
M_Holmberg skrev:
Nja det är just det att det är andras skärmar som har visat sidan lite "Knäppt". Därför så tänkte jag göra en förfrågan vilken upplösning folk kör md helt enkelt, för att se vad som är vanligast.

Har du kollat nu de senaste minuterna? Jag har ändrat lite (en hel del) på sidan.
mvh Micke

Om du har designat din sida med din egen felaktigt inställda skärm så blir det förstås annorlunda för alla som tittar på den med korrekt inställda skärmar, vad gäller proportionerna åtminstone.

Eftersom du verkar ha haft för få pixlar på höjden (960 istället för 1024) så borde det som såg ut som en cirkel på din skärm sett ut som en ellips på andras skärmar.
 
M_Holmberg skrev:
Nja det är just det att det är andras skärmar som har visat sidan lite "Knäppt". Därför så tänkte jag göra en förfrågan vilken upplösning folk kör md helt enkelt, för att se vad som är vanligast.

Har du kollat nu de senaste minuterna? Jag har ändrat lite (en hel del) på sidan.
mvh Micke
Jag hade kollat innan för nu var det nytt:)
Om det fortfarande ser underligt ut i vissa skärmupplösningar (eller webbläsare) så är det säkerligen hur sidan är uppbyggd som ställer till det. Framesets enligt gammal html är knepigt att få till. Du har inte funderat på iframes i stället? xhtml?
 
På min ena dator 1280*1024 plus 1280*1024 (två stycken 17" skärmar). På min andra dator 1280*1024 (19") och på min bärbara 1280*800 (15,4" wide).
 
Jo sidan är ju gjord i Dreamweawer 4 så programmet är ju inte dagsfärskt.
Det får duga så här nu för det är inte hemsidan som är det primära här, utan ett få till så att det går att visa bilder på ett någorlunda vettigt sätt. Hemsidan är ju själva "menyn" om ni förstår vad jag menar?

Det är ju bilderna som är det primära, och där använder jag mig av Photoshop elements 2 eller 3.
 
Om någon inte hade samma upplösning som jag hade så var bilden "sidan för stor" så att säga.Fick inte plats liksom. På min skärm så såg det helt perfekt ut.
 
M_Holmberg skrev:
Om någon inte hade samma upplösning som jag hade så var bilden "sidan för stor" så att säga.Fick inte plats liksom. På min skärm så såg det helt perfekt ut.
Du kan sätta fasta positioner och bredd/höjd i stället för att anpassa till din skärm när du designar. ex. <table width="750" align="center>

width i exemplet talar om exakt antal pixlar på bredden, align avgör vart på skärmen sidan visas. Vill du ha den till vänster skriver du left, höger right.
 
kan du inte ta en skärmdump så som du har den på din skärm så att man kan jämföra..? Ifall det är sidan i din profil så tyckte inte jag att den var något konstigt med...
 
Naj jag har ju gjort om den i kväll jue.. ;)

Skärmdump kan jag inte ta därför att jag har plockat bort och gjort om sidan. Nu verkar det funka bättre i alla fall. Men tack för tipsen.
 
M_Holmberg skrev:
Eftersom min hemsida ser märklig ut i ett flertal skärmar tydligen så vill jag nu göra en enkel undersökning om skärmupplösningar.

Alltså Vilken skärmupplösning använder ni er av.
Jag kör med 1280 X 960

Släpp den tanken.. Det är webben vi talar om, inte TV. Kodar du din sida för en upplösning, eller för besökare? Är vissa besökare inte "fina" nog, eller passar ditt budskap endast de med en viss upplösning osv.. Ta nu inte detta så allvarligt, jag tog i medvetet i ordvalet bara för att visa på vilka "obehagliga" synvinklar man skulle kunna se det. För faktum är, du kan inte veta något om dina besökare på förhand, framförallt inte vilka personer, människor av kött o blod som sitter bakom upplösningen, din drömbesökare kan råka surfa in med upplösningar från allt 240 pixlars bredd till över 2000.

Dessutom, alla har inte sitt webbläsarfönster maximerat, i synnerhet inte bland de med stora upplösningar. Många har också diverse "sidebars" i sin webbläsare med länkar osv. som också minskar ned på tillgängligt utrymme, så även om de har en bredd på 1280 så kanske bara 900 är tillgängligt osv.. Sedan finns en del med dubbla skärmar där utrymmet på bredden är fördubblat, t ex. 2560x960, inte speciellt troligt att man kör maximerat i det fallet..

"Märkligheter" skall inte inträffa i någon upplösning överhuvudtaget, detta är syftet med webbstandarder, men visst, det kan aldrig se exakt likadant ut i vitt skilda upplösningar och webbläsare, dessutom på olika operativsystem med olika typsnitt tillgängliga osv.. Detta måste man acceptera om internet skall kunna fungera plattformsoberoende och vara tillgängligt för allt och alla. Kort sagt, låt inte design gå ut över ditt budskap, att se din sida lite annorlunda är trots allt bättre än att inte kunna ta del av den alls, å gör du det bra så ser det inte "märkligt" ut heller.
 
För att förtydliga mitt svar, och även anknyta till vad Steelneck skriver:
Mitt webbläsarfönster är i princip aldrig bredare än ungefär 900 pix. Om webbsidan försöker tvinga upp storleken till skärmfyllande så avslutar jag den sidan och går någon annan stans. Om sidan scrollar i sidlet pga att den tvingar till sig en bredare yta så stannar jag kvar endast om jag från början vet att det finns någonting intressant på den sidan.

-- MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.