j777
Aktiv medlem
Fast jag skulle nog gå ännu lägre (450x300) om jag var orolig för utskrifter i 15x10cm.
Då börjar det väl närma sig att bilden inte längre är bra reklam för fotografen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag skulle nog gå ännu lägre (450x300) om jag var orolig för utskrifter i 15x10cm.
Då börjar det väl närma sig att bilden inte längre är bra reklam för fotografen?
Precis. Eftersom man inte kan förhindra folk att kopiera bilder för privat bruk, oavsett om det är fysiska bilder eller man visar dem på webben/mejl får man göra dem så dåliga att ingen vill kopiera. T ex genom att ha extremt dålig upplösning eller förstöra dem med en ful "vattenstämpel".Då börjar det väl närma sig att bilden inte längre är bra reklam för fotografen?
Men jag tror inte skillnaden i filstorlek är så hemskt stor mellan kvalitet "6" och kvalitet "8" - jag hade nog lagt mig någonstans i detta intervall - framför allt om det är som du säger, att du inte ser någon större skillnad själv. Jpg-komprimeringens arbetssätt i sig självt ger att filen växer oproportionerligt jmf med kvalitetsvinsten de sista "hacken" upp mot max kvalitet.
Alltså rekomenderas nivå 5? Vad går gränsen för hyffsad kvalitet 15x utskrift med 600x400pixlar: nivå 2? 3? 4? 5? 6?