Frozzare skrev:
...Nikon D40 eller Pentax K100D...
Eftersom jag är mycket nöjd med min K100D så skulle jag valt den igen
Dess nackdelar är:
Man kan inte fota med jpg och raw samtidigt. Det är en funktion som jag saknar.
Avsaknad av slow synk, eller vad det heter. Jag hade en superzoomare förut och tyckte det blev schysta effekter när jag använde det. Ingen stor sak, men jag saknar det ibland (tydligen ska det fungera med extern blixt, men jag har inte testat).
Toppdisplayen saknar belysning. Irriterande ibland. Varför satte dom inte in en liten lysdiod där? (har ens D40:n toppdisplay?)
Jo, det var nog bara det. Nej, den borde ha större buffert vid seriebildtagning. Det saknar jag ibland och det kommer vara en viktigt funktion på min nästa kamera (som troligen blir en Pentax).
En del tycker 6MP är för lite, och det kanske det är för studiofoto tex, men för mig räcker det mer än väl. Det händer tom att jag ställer ner kameran på 4MP.
Litet utbud objektiv säger andra. Och har man behov av ett objektiv som inte finns till K100D, så kanske man ska köpa en annan kamera.
Fördelar:
Bildstabilisering i huset! Nu vet jag inte vad objektiv med stabilisering kostar, men jag antar att dom kostar mer än mitt hus iaf.
Så för mig hade det inte varit ett alternativ.
Standardbatterier.Kanske att specialbatterier ger mer på mindre volym, men oj så skönt att kunna köpa ett 4-pack laddbara extrabatterier på Claes Olsson på extrapris. Att dessa även fungerar till min blixt gör knappast saken sämre.
Bakåtkompabilitet. Vilket ord! Men ack så viktigt för mig. Jag spanar som en tok efter schysta gluggar på begmarknaden.
Lite ser jag det också som att Pentax tänker på sina kunder. Där byter man inte system hur som (som Nikon med D40:n).
Rejäl. Kameran känns bra (förutom batterilocket som fungerar, men som är lite fladdrigt). Jag har så gott som alltid min K100D med mig. Den ligger i min rygga och är alltid redo. För mig är kameran en brukspryl, och jag vill känna att skiten håller för mitt slängande, vilket jag anser kameran gör.
Sedan kryllar det av finesser som man kan läsa mer om i broschyrer, en del grejer förstår jag mig inte på, men jag har säkert nytta av dem.
Det var vad jag tycker om min K100D. Jag är övertygad om att du blir nöjd med en sådan (eller spara lite till och köp en K10D