Annons

Vilken systemkamera skulle du välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frozzare

Medlem
Hejsan!

Vilken av dessa 2 kameror skulle du välja?

Nikon D40 eller Pentax K100D

Skriv gärna varför :)

Kamera mot Kamera. K100.

Kamera system mot kamera system (för det är egentligen det du köper) Nikon D40.

På K100D kan man använda ett bra porträttobjektiv med autofokus vilket inte finns till D40. Bildstabilisering i kamerahuset är heller inte fel att ha.

17-55 är torde vara ett aldelles utmärkt porträtt objektiv om det är brännvidden du tittar på (visst det är ju inte billigt som ett 50mm eller 85mm och inte fullt lika skarpt).

Som jag sade innan, du köper in dig i ett system, titta inte bara på kamerahuset, titta även på kringutrustning och vad det finns för objektiv, blixtar, och tillbehör samt vad de mer avancerade kameramodellerna erbjuder inför framtiden.

Mitt val hade varit Nikon (precis som jag har valt nu) men det är ju många som har valt K100 och K10, smaken är som baken som tur är, tack vare det har det kommit så många trevliga system kameror på sista tiden. Till och med Olympus har (äntligen) fått ändan ur vagnen och bödjat släppa lite intressantare modeller.

Gå och känn på kamerorna och kolla sen in hur systemen är över lag, med blixtar och annat om det är något som kan intressera för framtiden. Ta det som känns rätt.

Senast ändrad:
Tror nog att det är dags att lägga Pentax åt sidan ett tag eftersom dom precis blivit uppköpta av Hoya och ingen vet vad som häner med deras kameratillverkning. (Se senaste numret av Kamera & Bild)

elbe skrev:
Tror nog att det är dags att lägga Pentax åt sidan ett tag eftersom dom precis blivit uppköpta av Hoya och ingen vet vad som häner med deras kameratillverkning. (Se senaste numret av Kamera & Bild)

Det är tyvärr en felaktig rapport. HOYA har tydligt förklarat att man satsar på och utvecklar Pentax kameror och Kamera&Bild har senare ändrat uppgifterna i nättidningen.

Senast ändrad:
Rasmus M skrev:
17-55 är torde vara ett aldelles utmärkt porträtt objektiv om det är brännvidden du tittar på (visst det är ju inte billigt som ett 50mm eller 85mm och inte fullt lika skarpt).

Det har du rätt i även om en del nog skulle tycka att det är väl dyrt och kanske inte optimalt snabbt.

Något jag tycker talar för Pentax som system är att man får en K10D med 16-50/2.8 för runt 15.000 när en Nikon D200 med 17-55/2.8 kostar ca 30.000. En i många avseenden rätt likvärdig utrustning bortsett från priset.

papi skrev:
Det är tyvärr en felaktig rapport från Kamera&Bild. HOYA har tydligt förklarat att man satsar på och utvecklar Pentax kameror.

Ja det återstår väl att se men jag tror ju att Hoya skulle skjuta sej själva i foten om dom gick ut idag och sa att dom skulle lägga ner Pentax kameratillverkning...

elbe skrev:
Ja det återstår väl att se men jag tror ju att Hoya skulle skjuta sej själva i foten om dom gick ut idag och sa att dom skulle lägga ner Pentax kameratillverkning...

Der är väl i så fall lika troligt som att Canon eller Nikon skulle lägga ner en lönsam kameratillverkning.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att den säljs vidare om den inte passar i övrig verksamhet men det har man rätt tydligt sagt att man inte planerar.

jag skulle välja D40 pga att Nikonsystemet som helhet är mer komplett. Tänk dock på att det endast är Nikons optik med beteckningen AF-S som har fungerande autofokus på den kameran, men det finns gott om fin optik till mycket bra priser idag som har AF-S, t.ex 18-70 ED och 70-300 ED VR

mvh Fredrik

papi skrev:
Tja med Pentax kan man få bildstabilisering från 10-500 mm och det kan väl inte Nikons "mer kompletta system" erbjuda antar jag?
Men va bra att allt hänger på bildstabilisering då. Knivskarp optik är ju tydligen överskattat.

...och därmed var märkeskriget igång. Tjo.

Jag hade nog också satsat på pentaxen. Det är för att jag tycker det är väldigt sympatiskt med så bra bakåtkompatibilitet. I Pentax sortiment råder det knappast någon brist på "knivskarp optik".

skulle välja Canon EOS 1D mark II, eller mark IIN för att det är den kameran som passar mig bäst i den prisklass jag kan tänka mig

;)

vilken som passar dig bäst vet jag dock inte

Frågan var:

Vilken av dessa 2 kameror skulle du välja?
Nikon D40 eller Pentax K100D

fridhamre skrev:
skulle välja Canon EOS 1D mark II, eller mark IIN för att det är den kameran som passar mig bäst i den prisklass jag kan tänka mig
vilken som passar dig bäst vet jag dock inte
Mitt "svar" är Renault Megane....

Och där spårade det inte ut alls... absolut inte...

Patrick, hur är Pentax 16-50mm i skärpa och kontrast återgivning etc jämfört med Nikons 17-55?

Bara allmänt intresse som gör att jag frågar, är interesserad av något dumt Märkeskrig men alltid kul att veta lite om de andra systemen.

När jag nämde att jag fortfarande skulle välja Nikon över Pentax menar jag det tack vare det större kringliggande systemet, just bildstabilisering, om än bra, är en ganska liten del ut av det.

Som jag sade tidigare, gå och känn på kamerorna, tänk på vad du kommer att fota och tänk på om du vill kompletera i framtiden och hur. Kolla över de båda systemen. Det kanske inte alls är så att Nikon systemet är bättre för dig.

Rasmus M skrev:
Och där spårade det inte ut alls... absolut inte...

Patrick, hur är Pentax 16-50mm i skärpa och kontrast återgivning etc jämfört med Nikons 17-55?

Bara allmänt intresse som gör att jag frågar, är interesserad av något dumt Märkeskrig men alltid kul att veta lite om de andra systemen.

När jag nämde att jag fortfarande skulle välja Nikon över Pentax menar jag det tack vare det större kringliggande systemet, just bildstabilisering, om än bra, är en ganska liten del ut av det.

Som jag sade tidigare, gå och känn på kamerorna, tänk på vad du kommer att fota och tänk på om du vill kompletera i framtiden och hur. Kolla över de båda systemen. Det kanske inte alls är så att Nikon systemet är bättre för dig.

Den kommer till Sverige i augusti och det finns ingen test på den ännu. Det närmaste som finns testat är Tokinas variant på photozone.de

Just Tokinan verkar ganska så likvärdig med Nikongluggen men når inte riktigt upp till Canons motsvarighet i tex kantskärpa, har en del CA men snygg boké och skapliga motljusegenskaper. 16 mm på Nikon/Pentax motsvarar iaf 24mm analogt och 17 på en Canon runt 27 mm. Pentaxobjektivet är fö vädertätat och kommer med SDM-motor som sägs vara ruskigt snabb i användarrapporter.

ANNONS