Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken systemkamera är bäst..??

Produkter
(logga in för att koppla)
Metar´n skrev:
Ni får givetvis komma med mer tips å inlägg,på kameror runt 3000:- kr klassen.

// Fredrik

Mitt förslag är att du köper en begagnad kamera inkl objektiv för runt 1000-lappen och sparar lite pengar så du kan köpa ett nytt hus när du lärt dig vad du vill ha. Alla har olika krav och innan man har provat runt en del har man ingen aning om vad som är viktigt för en själv.

Håll koll på elgiganten, deras kampanj på F65:an har kommit och gått de 2 veckorna...

Priset är ju helt fantastiskt!

/Andreas

dl_4711 skrev:
Mitt förslag är att du köper en begagnad kamera inkl objektiv för runt 1000-lappen och sparar lite pengar så du kan köpa ett nytt hus när du lärt dig vad du vill ha. Alla har olika krav och innan man har provat runt en del har man ingen aning om vad som är viktigt för en själv.

Helt sant! Jag är själv relativt ny kameraägare och har redan ägt två och på väg att köpa min tredje kamera. Detta på grund av att jag inte hade någon som helst aning om vad jag egentligen ville ha. Det började med att jag ville ha en systemkamera, köpte då en begagnad Pentax Z-10 (funktionell men ganska menlös) med objektiv. Till slut tröttnade jag, för jag saknade bländarförval och ville dessutom ha en zoom. Fotohandlaren rekommenderade då en Minolta Dynax 4 som var billig och dessutom ingick en 75-300 zoom. Nu vet jag äntligen mer eller mindre vad som kan ingå i en kamera och vad som är viktigt för mig (och vad som inte är viktigt). Vill nu köpa en Nikon FE eller FE2 och ångrar bittert att jag inte valde nikon från allra första början, för att ha kunnat sparat objektiv etc...

Det jag vill ha sagt är inte att du ska köpa en Nikon, utan snarare att det är bättre och viktigare (tror jag) att satsa på en billig manuell systemkamera med basic funktionalitet, så att du inte förlorar så mycket när du så småningom bestämmer dig för att byta upp dig. Dessutom är något jag tror dom flesta tycker är viktigt att man väljer en kamera som känns rätt och som kommer att hålla längre än till garantitidens slut.

PS. Med det inte sagt att F65an är ett dåligt val..

Svårt att också bestämma sig för vilka objektiv man vill ha. Har köpt elva stycken under de drygt fyra år jag varit systemkameraägare (varav sålt tre), och det utan att byta kameramärke.
Fast eller zoom? Vilken brännvidd? Vilken kvalitet? Med bildstabilisator?
Sådant man måste känna sig för, och det tar lite tid.

Vet fortfarande inte vad jag "egentligen" vill ha, men nu sitter jag här med en hel hög.
Puh...

Jalong skrev:
Vet fortfarande inte vad jag "egentligen" vill ha, men nu sitter jag här med en hel hög.
Puh...

Det problemet har inte jag, då jag av ekonomiska skäl måste byta bort allt jag har för att få nya prylar. Dock kanske jag uttryckte mig lite klantigt i mitt inlägg, då jag självklart inte vet vad jag "egentligen" vill ha... Jag har däremot ett hum om vad som finns att välja på, och dessutom vilken funktionalitet som hittills har känts överflödig, eller vilken funktionalitet jag saknat..

martim skrev:
Det problemet har inte jag, då jag av ekonomiska skäl måste byta bort allt jag har för att få nya prylar. Dock kanske jag uttryckte mig lite klantigt i mitt inlägg, då jag självklart inte vet vad jag "egentligen" vill ha... Jag har däremot ett hum om vad som finns att välja på, och dessutom vilken funktionalitet som hittills har känts överflödig, eller vilken funktionalitet jag saknat..

Jag kanske också uttryckte mig lite klantigt. Har också nog med ekonomiska "skäl" att sälja av. Men av de åtta jag har använder jag sex. 28-135, 75-300 zoomar, plus fasta 17,20,24 och 50. De andra två är billiga Sigmor jag inte får många korvören för. Resten har jag sålt till förlust.

Vet faktiskt inte vilket som är att föredra. Köpa "rätt" från början, eller bara så billigt som möjligt. Om det förstnämnda blir "fel" istället tenderar det att bli dyrt. Kanske är bäst som någon föreslog här i tråden att handla billigt beg., testa sig fram, och sedan sälja rubbet till liten förlust?

Men är det säkert att man hittar "rätt" efter första billiga vändan då? För mig är det ett ständigt återkommande problem att hitta "rätt".
Hungern efter nya och bättre prylar fortsätter ju i ett kontinuerligt flöde allteftersom man tycker att man växer ur de gamla eller helt enkelt bara vill testa något nytt. Har gjort en del klantiga objektivköp vid det här laget, och jag räknar kallt med att jag kommer att fortsätta göra det. Att det t.ex. råkade bli tre fasta vidvinklar istället för en bättre vidvinkelzoom var inte planerat. Bara råkade bli så. Tänkte att jag inte hade råd med en sådan zoom och tänkte nöja mig ett fast. Sedan råkade jag köpa ett fast till. Och ett till.

På ett sätt har jag i alla fall lärt mig läxan, och det är att nu fundera på vilket andrahandsvärdet kan vara på kameraprylarna jag köper. Av mina tre vidvinklar är två köpta billigt utomlands, och det tredje begagnat. Åtminstone en liten förmildrande omständighet. Borde kunna få tillbaka nästan lika mycket som jag gav om jag skulle få för mig att sälja.

PS Varför sitter jag och skriver det här istället för att plugga! DS

Hejsan.Nu har det kommit till den punkt att jag står och väljer mellan Dynax 5 eller Nikon F65.Vilken kamera är den bättre av dom??Tänker på finesser å tillbehör(Tex.Objektiv)

Väldigt tacksam för svar på frågorna // Fredrik

Spontant skulle jag säga att Dynax 5 har fler finesser och funktioner än F65. Jag har för mig att F65 saknar spotmätning och manuell ASA-inställning, vilket kanske är intressant om man vill bli lite mer avancerad. Korrigera i +/-2 steg mha vanlig exponeringskompensation fungerar dock.

Tillbehörskategorin vinner dock Nikon. Minolta har väl ändå de vanligast tillbehören som man behöver och de har ju annonserat ett digitalt hus till hösten.

Det viktiga är väl att du inte kastar ut en massa pengar på en kamera när du inte riktigt vet vad du vill ha. Med den digitala vågen så börjar de analoga slumpas ut till vrakpriser (som F65'an). Ett begagnat kit är väl ett annat bra tips.

Tack för den åsikten...skall begrunda allt som sägs.Ska bestämma idag,så man ser väl vad det blir..
// Fredrik

Du får inte glöma bort att prova dem i handen.

Om du tycker den ena sitter bättre i handen än den andra så är det oxå en viktig faktor.

KÄNSLAN helt enkelt.

En sak du kan tänka på, som är ett dilemma jag själv har är att, köper du tex en Dynax 5 (eller en F65), kommer du få väldigt svårt att sälja vidare den om du tröttnar på den, vilket du -kommer- att göra, vare sig du tröttnar på fotografering eller tröttnar på att kameran inte är särskilt slitstark eller motsvarar dina behov. Därför är det viktigt att begrunda äldre "etablerade" kameror som kommer vara populära länge till pga att dom fortfarande fungerar felfritt efter ett tiotal år utan reparation, och som även är väldigt billiga idag. Dessutom har du ett större utbud av objektiv att prova på till billigt pris på begagnatmarknaden, vare sig du väljer minolta eller nikon (eller något annat märke för den delen).

Nu var det klart...

Det blev efter många om och men,en begagnad Nikon F80.
Nu får man se om det är en bra kamera.

Tack så mycket alla som har svarat på mina frågor.

// Fredrik

Lycka till med kameran, det blir säkert ett bra val! Läs artiklar på fotosidan många av dem är ovärderliga för en nybörjare och fota mycket!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto