ANNONS
Annons

Vilken systemkamera är bäst..??

Produkter
(logga in för att koppla)

Metar´n

Medlem
Hejsan.Är helt novis inom fotografering men funderar nu på att köpa en systemkamera.Har kollat på Minolta Dynax 40 - Dynax 4 - Nikon F55 - Canon EOS 300V tycker att dom verkar helt likvärdiga,(Det följer med samma objektiv till samtliga kameror)Frågan blir väl då,vilket märke är känt för att göra bra kameror.

Väldigt tacksam för bra svar. // Fredrik

Samtliga märken du tar upp är kända för att göra bra kameror. Det finns dock flera märken än dessa som är förträffliga fabrikat men då handlar det nästan undantagslöst om andra priser (högre) än kamerorna du tar med här.
Sedan kan det vara bra att känna till att systemkameror inte endast är kameror i småbildsformatet. Även Hasselblad, Mamiya, Bronica med flera är systemkameror - men i mellanformat.
Us

Hej

Skall du köpa en systemkamera idag bör du i vart fall beakta att det fabrikatet även har eller kommer med ett digitalt hus så du kan använda objektiv och tillbehör även in i den digitala världen.

Du bör även titta lite på begagnatsidan, dels för hela kitet, men även för objektiv mm till den kamera du väljer.

Roine

Tack Ulf för svaret.Jag tror inte jag ska blanda in fler kameror i leken(man ska inte ha för mycket att välja mellan) utan håller mig till dom som jag har kollat på.
Vilken av kamerorna skulle ni rekommendera??

// Fredrik

Tack för svaret Roine.Digitalt hus vad menas med det.Är som sagt novis.
Har kollat på Beg.markanden.Men inte hittat så mycke.Kanske du har tips på sajter??

// Fredrik

Nej det hade jag inte.
Har inte haft tid att fara till butiker,har bara kollat på nätet.
Skrev mest ett inlägg för att få lite tips å sånt, om kamerorna jag funderar på att köpa.

Tackar så mycke för tipsen jag har fått.
// Fredrik

Kvalitetsmässigt bör de vara ganska likvärdiga om det är det du undrar över.
Om du har läst specarna och vet vad du behöver så spelar det ingen större roll vilket av dessa märken du väljer.
Om du får klämma lite på dem så brukar man fastna för den som "känns" riktig i handen.

Den som har Minolta tycker nog att du ska välja Minolta o.s.v. Nån kanske säger Pentax etc...

Vilken du än väljer så behöver du plåta ett tag med den för att bli bekväm med alla de olika funktionerna och hitta ditt arbetssätt.

Om du tex väljer Canon så har de även digitala kamror som kan använda samma objektiv.

Tex 300V och 300D kan använda samma objektiv.

På samma sätt som Nikon också har hus som tar objektiv från den analoga serien.

Så, du borde tex se om inte ett paket med en Canon 300D vore mer framtidsorienterat än en ny 300V. Skall du köpa analogt (filmabserat) vore nog en begagna EOS modell mer kamera för pengarna,

Själv har jag haft Canon hela tiden, började med en EOS3000, sen 300, sen 30 och 3.

Köte senare en D30, nu en D60 och har beställt en EOS 1D Mark II,

Så på så sätt har mina objektiv överlevt rätt många kamror.

Roine

Metar´n skrev:
Tack för svaret Roine.Digitalt hus vad menas med det.Är som sagt novis.
Har kollat på Beg.markanden.Men inte hittat så mycke.Kanske du har tips på sajter??

// Fredrik

Hejsan.Tack för svaren.Har nu kollat runt lite på begat å nytt.Ska ut å kolla i affärer imorrn,sådå får man väl se vad man fastnar för.

// Fredrik

Som tidigare sagts i några andra trådar på forumet så har El-Giganten just nu kampanj på Nikon F65+28-80 objektiv. 1595:- är mycket svårt att slå om man är ute efter en ny instegskamera. F65 har skärpedjupskontroll vilket F55 INTE har.

Priset gäller endast på internet eller telefon
http://www.elgiganten.se

Jag är ej sponsrad... ;-)

Senast ändrad:
Metar´n skrev:
Kameran som finns på elgiganten är det samma som finns som finns på www.objektiv.se för 3.895:-??
Isåfall måste det vara ett bra köp eller??

Vet ej om det är exakt samma objektiv men huset är detsamma (ev. olika färg då). På objektiv.se så står det att objektivet har en största bländare på 3.3 (är detta riktigt?) vilket skulle vara bättre i så fall.

Bra köp? Tja, bara huset kostar 2895:- på Scandinavian Photo... Priset på objektiv.se var väl inte det bästa man sett.

Det finns många trådar kring erbjudandet, Nikon vs Canon och sådant. Här är några exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20482
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20229

Frågan är hur länge erbjudandet gäller???

roinek skrev:
Om du tex väljer Canon så har de även digitala kamror som kan använda samma objektiv.

Detta gäller även Nikon & Pentax samt snart Minolta, känns lite hugget som stucket vilket system du fastnar för Fredrik...

Jag måste först å främst tacka alla för bra inlägg + säga att det här forumet funkar väldigt bra.Synd bara att Nikonen F65 var slut nu när jag ringde.(Men nu vet man ju vilket påslag affärerna har).

Tack igen för alla tips. // Fredrik

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto