Annons

Vilken svartvit film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
Tror inte ja hinner få min 400d innan nästqa helg då ja drar till göteborg å fotar lite me ett gäng polare.
Så ja får sno åt mig pappas eos 1000 =)
Tänker fota svartvit och har INGEN koll på fotografering än mindre vad för film man ska använda.

Vad funkar bäst?

MvH Henrik Ilves
 
Om du inte ska framkalla och kopiera själv tyker jag att det är smidigast med nån film för C-41 processen, typ Ilford XP2. Då kan du framkalla i vilket labb som helst.
 
"Tänker fota svartvit och har INGEN koll på fotografering än mindre vad för film man ska använda."

Att testa sig fram är jättebra. Men om du vill bli bra på att fotografera tycker jag definitivt att du ska investera i en bok, t ex "Fotografi, min hobby" eller liknande. Och plåta film. Då det kostar lite att plåta med film finns det ett mycket större incitament att tänka innan man knäpper, inte ställa kameran på auto, vara helt aktiv i motivval, etc.

Kan också tycka att det är ganska underligt att införskaffa en digitalkamera för uppemot 10000 kr innan man har lärt sig lite om foto. Om man köper en beggad analog systemkamera för en tusenlapp och lägger en till på film och framkallning så har man en fantastisk tid framför sig av lärande och framsteg. Och man har inte lagt ut 10000 kr. Scanning av negen kan man få när man framkallar för en rimlig slant. (Om man vill visa resultaten på nätet.)

Och självklart: Ha det så kul i Göteborg! :)
 
ja asså helt nollad e jag inte...=) men jag ville bara göra er märksamma på att jag e rätt novice. =)

Och just me digital så kan man mer prova sig fram och se hur allt blir snabbare. Fick fatt på en 350d som ja hade i en vecka och fota rätt mycket med.

men fick lämna tillbaka den och beställde en 400d istället.
 
Ilves skrev:
Hej
Tror inte ja hinner få min 400d innan nästqa helg då ja drar till göteborg å fotar lite me ett gäng polare.
Så ja får sno åt mig pappas eos 1000 =)
Tänker fota svartvit och har INGEN koll på fotografering än mindre vad för film man ska använda.

Vad funkar bäst?

MvH Henrik Ilves

Om du inte framkallar själv så kan jag rekomendera att andvända en SV film som framkallas i C-41 (färg negativ) så blir det enklare att hitta labb som gör det. Riktiga labb brukar ta samma pris för färg framkallning som svartvit.

Annars så kör själv för tillfället med Kodak T-max 100 som är utgången sen några år men fungerar fortfarande riktigt bra. Andvänder Kodak XTOL som framkallare. När jag har scannat resultatet så är det svårt att hitta korn.

Skulle annars rekomendera dig att köra Kodak T-max 400 för den funkar bättre i alla möjliga ljusförhållande.

// Fredrik
 
Ilves skrev:
HejSå ja får sno åt mig pappas eos 1000 =)
Tänker fota svartvit och har INGEN koll på fotografering än mindre vad för film man ska använda.

Vad funkar bäst?

Frågan om vilken film som funkar bäst handlar till viss del också om vilken typ av bilder man tar.

Om pappa har koll på hur man framkallar film också kanske jag kan rekommendera Kodak Tri-X 400, en emulsion som är bra på skuggseparering. T-Max lär vara tvärtom, alltså bättre på separering av högdagrar.

Själv gillar jag Ilford HP5 Plus 400 starkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.