ANNONS
Annons

Vilken svartvit film rekommenderar ni + vart köper man fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultronpop

Medlem
Jag började fota analogt i vintras, fastnade för det och är nu väldigt sugen på att börja framkalla mina bilder själv (dock snackar vi endast framkallning, inte ta fram negativen). Tänkte bara köra svartvitt först och fråga nr 1 är:

Vilken sorts film bör jag köpa? Funkar t.ex. Kodak TMax till Nikon eller finns den bara som 120-film?

Fråga nr 2:
Vart hittar man fotopapper till ett vettigt pris (i Stockholm eller på nätet) om man vill framkalla själv? Har googlat runt rätt mycket men inte hittat något.

Tacksam för svar!

Hej! Tri-x400 och Tmax400 är ju erkänt bra filmer som går utmärkt att pressa ända upp till 1600 iso.. En film som jag verkligen gillar gråskalan hos är annars Kentmere 400, åtmistone vid skanning iaf :) Dessutom är Kentmere lite billigare än Kodaks filmer.
Alla tre finns i småbild.
Allt du behöver för mörkrumsframkallning finns hos www.photax.se
Det går utmärkt att ringa dit o beställa och ställa frågor, mycket kunnig personal.

Jag började fota analogt i vintras, fastnade för det och är nu väldigt sugen på att börja framkalla mina bilder själv (dock snackar vi endast framkallning, inte ta fram negativen). Tänkte bara köra svartvitt först och fråga nr 1 är:

Vilken sorts film bör jag köpa? Funkar t.ex. Kodak TMax till Nikon eller finns den bara som 120-film?

Fråga nr 2:
Vart hittar man fotopapper till ett vettigt pris (i Stockholm eller på nätet) om man vill framkalla själv? Har googlat runt rätt mycket men inte hittat något.

Tacksam för svar!

Kodak Tri-X och D76 1+1 (d.v.s. utspätt en del D76 och en del vatten) är en klassisk och bra kombination. Mycket förlåtande för exponerings-/framkallningsmissar, allround (du kan köra på 200-1600 ISO även om karaktären naturligtvis ändras när du pressar).

TMax funkar naturligtvis också, även om jag personligen gillar karaktären hos Tri-X bättre, men det är ju en smaksak. Köp en rulle av vardera och se vilken du trivs bäst med.

Film, allt för framkallning och fotopapper (vettigt pris...ja, det kan ju diskuteras om det går att få till vettigt pris, fotopapper är dyrt) finns bl.a. på Scandinavian Photo och Photax. Själv köper jag från Scandinavian, pallar inte med Photax odugliga e-handel.

Kul att du vill börja att framkalla!

Jag använder mig utav Kodak Tri-X eller Ilford HP5 Plus när jag fotograferar svartvitt och jag rekommenderar de båda.

Något jag inte riktigt förstår är att du alltså vill ta fram papperskopior i mörkrum men inte framkalla filmen? Om det är så du menar, varför inte framkalla filmen också?

Hur som helst så tycker jag inte du ska köpa från varken Photax eller Scandinavian. De har väldiga överpriser på en del saker.
Jag köper från macodirect.de och de har riktigt billig film och billigt papper.

(dock snackar vi endast framkallning, inte ta fram negativen)
[..]
Vart hittar man fotopapper till ett vettigt pris (i Stockholm eller på nätet) om man vill framkalla själv?

Undrar även jag vad du menar med framkallning, det som normalt sett kallas framkallning är nog vad du kallar "ta fram negativen". :) Belysa fotopapper (göra färdiga bilder, eller positiv) med en förstoringsapparat är att förstora.

Fotopapper kan man fynda på tradera, nu har det varit lite dåligt med utbudet under sommaren, men i våras fanns det rätt mycket att hitta där till bra pris, även oöppnade askar. Negativ film och vad som är "bra" ligger mycket i anvädarens uppfattning, vissa gillar kornet från en viss film, andra inte. TMax är ju å andra sidan rätt populär bland de flesta, Ilford/Kentmere kanske man kan hitta lite billigare.

Ett alternativ till Photax är CyberPhoto. De är ofta billigare än Photax. Scandinavian Photo däremot tror jag helst vill slippa sälja film. De har i flera år nu haft höga priser och dåligt sortiment.

Olle

Den i särklass billigaste filmen idag är Rollei Retro 100. Finns att handla hos macodirect.de för mellan 12-18 kr st (beroende på vilken kvantitét man väljer). Filmen har hög kvalitét och fint korn framkallad i D76 eller liknande utjämningsframkallare. Samma som gamla Agfa APX 100. Passar dock inte så bra i sämre ljusförhållanden, då behövs någon 400 ISO film, vilket det finns ett flertal på marknaden av bra kvalitét. Billigt fotoppper är Kentmere och Foma. Photax säljer båda fabrikaten i olika ytor och kvalitéter till relativt bra priser. De har även Fomas filmer som är lite billigare än t.ex Kodak och Ilford.

Undrar även jag vad du menar med framkallning, det som normalt sett kallas framkallning är nog vad du kallar "ta fram negativen". :) Belysa fotopapper (göra färdiga bilder, eller positiv) med en förstoringsapparat är att förstora.

Fotopapper kan man fynda på tradera, nu har det varit lite dåligt med utbudet under sommaren, men i våras fanns det rätt mycket att hitta där till bra pris, även oöppnade askar. Negativ film och vad som är "bra" ligger mycket i anvädarens uppfattning, vissa gillar kornet från en viss film, andra inte. TMax är ju å andra sidan rätt populär bland de flesta, Ilford/Kentmere kanske man kan hitta lite billigare.

Haha fel av mig, är som sagt ganska grön så jag blandar ofta ihop termer xD men jag menar naturligtvis att jag inte tänker framkalla sjäv, utan bara förstora :) Tack för rättningen!

Om du inte tänker framkalla filmen själv finns ett annat alternativ, nämligen Ilford XP2 Super. Den brukar inte gillas av S/V-puristerna här på Fotosidan då den enligt dem inte är en "riktig" S/V-film utan framkallas i samma process som vanlig negativ färgfilm. Därför kan den framkallas av alla labb som framkallar neg. färgfilm. Jag tycker den är en mycket bra S/V film och brukade använda den när jag fortfarande fotade S/V, eftersom jag tycker att filmframkallning är något av det tråkigaste man kan företa sig.
Om man lämnar in traditionell S/V film för framkallning blir den, åtminstone hos storlabben, slängd i samma soppa oavsett fabrikat mm och resultatet blir därefter. XP2 Super framkallas i en standardiserad process, C41, och resultatet blir lika oavsett vilket labb som framkallat.

Olle

Själv tycker jag tvärt om!

Filmframkallning är lätt (eller väldigt avancerat om man vill), snabbt, kul och nästan magiskt när man hänger upp filmen på tork och ser att det finns bilder på den! Jag framkallar bara filmen och sen scannar jag den. Det passar mig för jag har inte plats för eller tillgång till ett ordentligt mörkrum och filmframkallningen gör inte så stora anspråk.

Så om man har ett mörkrum för förstoring är det ganska lätt och billigt att komplettera så man kan framkalla filmen också. Så det skulle jag rekommendera dig att fundera över! Men det är klart. I Stockholm har man säkert tillgång till fler och billigare labb där man kan lämna in svartvit film. För mig måste det göras via post.

Lycka till, hur som helst!

Butik att handla film i Stockholm så skulle jag rekommendera ett besök hos Schönherrsfoto på Upplandsgatan.
De har överkomliga priser på film och kemi.

De har en hemsida: http://www.schonherrsfoto.se/.

(Nä jag har inget med butiken att göra mer än att jag är sporadisk kund)

Rollei Filmer

Den i särklass billigaste filmen idag är Rollei Retro 100. Finns att handla hos macodirect.de för mellan 12-18 kr st (beroende på vilken kvantitét man väljer). Filmen har hög kvalitét och fint korn framkallad i D76 eller liknande utjämningsframkallare. Samma som gamla Agfa APX 100. Passar dock inte så bra i sämre ljusförhållanden, då behövs någon 400 ISO film, vilket det finns ett flertal på marknaden av bra kvalitét. Billigt fotoppper är Kentmere och Foma. Photax säljer båda fabrikaten i olika ytor och kvalitéter till relativt bra priser. De har även Fomas filmer som är lite billigare än t.ex Kodak och Ilford.
hej, jag är från Finland. Här är det ännu värre med analog filmer. Därför har jag köpt mina saker från MACODIRECT. Tre dagar och jag har mina filmer/kemikaler i posten ! de har ett bra sortiment av egna Rollei/maco filmer och Kodak-Fuji-Kentmere etc. Jag rekommenderar !

hej, jag är från Finland. Här är det ännu värre med analog filmer. Därför har jag köpt mina saker från MACODIRECT. Tre dagar och jag har mina filmer/kemikaler i posten !
Jag har nu beställt 10 rullar, 5 olika sorter och två av varje, och kemikalier från macodirect men mitt paket snurrar på i sverige eftersom maco råkat skriva SE istället för FI som landskod. Jag ringde UPS igår men de kan inget göra, antingen måste avsändaren ändra leveranslandet eller så åker paketet tillbaks till tyskland. Jag vill ju fota svartvitt nu och inte vänta på grejorna.
Photax har väl någorlunda bra priser men 800kr minimiorder till finland och 495 kronor i frakt efter en skriftlig beställning är i mina öron samma sak som att "Vi vill bara sälja i sverige".
En annan sak med macodirect. Har dom väldigt mycket jobb? Jag beställde den 14 okt och dom skickade den 25 okt.
Alternativen är som föregående skriver inte så många i finland. D-76 hittar man ju med billig frakt på ebay så det är inget problem. Rullarna tror jag Cyberphoto får leverera i fortsättningen.

Jag har nu beställt 10 rullar, 5 olika sorter och två av varje, och kemikalier från macodirect men mitt paket snurrar på i sverige eftersom maco råkat skriva SE istället för FI som landskod. Jag ringde UPS igår men de kan inget göra, antingen måste avsändaren ändra leveranslandet eller så åker paketet tillbaks till tyskland. Jag vill ju fota svartvitt nu och inte vänta på grejorna.
Photax har väl någorlunda bra priser men 800kr minimiorder till finland och 495 kronor i frakt efter en skriftlig beställning är i mina öron samma sak som att "Vi vill bara sälja i sverige".
En annan sak med macodirect. Har dom väldigt mycket jobb? Jag beställde den 14 okt och dom skickade den 25 okt.
Alternativen är som föregående skriver inte så många i finland. D-76 hittar man ju med billig frakt på ebay så det är inget problem. Rullarna tror jag Cyberphoto får leverera i fortsättningen.
Det är faktist så att Macodirect har blivit mycket populärt eftersåm Ilford har höjat sina priser till orimligt nivå. det finns många återförsäljare till Rollei/ maco prylar, försök t.ex Fotohuis Rovo i Holland, dom har det mesta från Maco. Sätt din Mobilnummer i paketet, om det blir problem, posten kan ringa dig ock klara saker ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar