Annons

Vilken styrka på ND-filter för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag funderar på att inhandla ett ND-filter för att kunna ta snygga porträtt utomhus i dagsljus med en bländare på 2,8, samt använda blixten för att mjuka upp skuggorna.

Men vilken styrka ska jag välja till mitt ND-filter? Jag känner mig lite vilsen och skulle uppskatta ett tips.

Om du har en blixt som stödjer slutartider utöver den vanliga blixtsynkroniseringstiden så klarar du dig utan ND-filter. Det kan möjligtvis behövas om det är väldigt ljust ute och inte snabbaste slutartiden räcker för att använda största bländaröppningen.

Om du har en blixt som stödjer slutartider utöver den vanliga blixtsynkroniseringstiden så klarar du dig utan ND-filter. Det kan möjligtvis behövas om det är väldigt ljust ute och inte snabbaste slutartiden räcker för att använda största bländaröppningen.
Jag har en 430EX och den synkar bara till 1/200, vilket är alldeles för långsamt i dagsljus om jag vill fota med bländare 2,8.

Så vilken styrka på ND-filter är lämplig för mina behov? :)

Jag funderar på att inhandla ett ND-filter för att kunna ta snygga porträtt utomhus i dagsljus med en bländare på 2,8, samt använda blixten för att mjuka upp skuggorna.

Men vilken styrka ska jag välja till mitt ND-filter? Jag känner mig lite vilsen och skulle uppskatta ett tips.

Vill du öppna bländaren 2 steg (t.ex från 5.6 till 2.8) behöver du ett ND filter med styrkan 0.6 eller som det benämns ND2.
Följaktligen så ger ett ND3 3 steg, från f8 till f2.8
Du kan kombinera 2 filter, ND2 + ND1 vilket ger ND3.

De där variabla ND-filtrena är riktigt bra, men köp dem från eBay istället. Jag betalade $40 för ett 67mm ND-filter som går från klart till kolsvart helt steglöst. :)

Vill du öppna bländaren 2 steg (t.ex från 5.6 till 2.8) behöver du ett ND filter med styrkan 0.6 eller som det benämns ND2.
Följaktligen så ger ett ND3 3 steg, från f8 till f2.8
Du kan kombinera 2 filter, ND2 + ND1 vilket ger ND3.

Jag vet inte varifrån du fått beteckningarna du använder för gråfiltrens styrka, men det är inte de beteckningar som normalt sett används.

Följande beteckningar är de som brukar användas:
1 steg: 0.3 eller ND2
2 steg: 0.6 eller ND4
3 steg: 0.9 eller ND8

Jag använder mest 0.3 eller 0.6 just för att kunna öppna bländaren 1-2 steg. Med 0.9 blir det lite svårare att ställa skärpan även med ex 85/1,2

Mvh.

/Janne Höglund.

Jag vet inte varifrån du fått beteckningarna du använder för gråfiltrens styrka, men det är inte de beteckningar som normalt sett används.

Tänkte just sagt det. ND1, 2 och 3 är inte de vanliga benämningarna.

Frågan är lite lustigt ställd, för det beror på hur ljust det är ut. Finns inget generellt tips för just porträtt, utan fundera på vilken bländare du vill ha. Tänk på att det bli 1/2/3 steg mörkare i sökaren också, påverkar både hur bra du ser och ur väl AF fungerar.

Jag har ND8, för det ger mig störst spännvidd att jobba med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar