Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Undrar lite stilla om du har några ekonomiska intressen i detta med kaffebrus? Eller är du bara väldigt angelägen om att vi inte ska välja "fel"?

Jag är förvisso SKÅNING... nä, jag har inga ekonomiska intressen i kaffebrus verksamhet utan är av den typen som inte vill betala mer än nödvändigt och hjälper gärna andra in på samma väg! Varför betala mer?

Länken funkar inte max

Nä man ska inte betala mer än man behöver tacksam för all hjälp jag får när du använder bägge blixtarna max hur mycket krämar du på då som ett genomsnitt och vad betalade du för ditt paket med 2 blixtar 2 stativ 2 softboxar o 2 paraplyn

det där paketet var inte dåligt

Ja kanske får bli ett paket från kaffebrus i stället då sparar ju 2 tusen på det köpte du din ir sändare därifrån Max

vargen24 skrev:
Stellar laddar på under en sekund, har fast eller proportionellt ledljus (eller inget alls om man vill det) och kan ställas ned till 1/32 effekt. effekten får jag det till att slellar går att sänka till runt 9w medans kaffebrus går att sänka runt 37w jag har alldrig fotat med studioblixtar förut så jag vet ej om det är så viktigt men kan ju vara det
Softboxen stjäl ju en del ljus men trots det blir det mycket över! Bilden ovan är bl 11 iso 100 med blixten nedställd till ca 1/3 från bottenläget (det är ett steglöst vred för effekten). Ju större flexibilitet, desto bättre, tycker jag. Sedan är ju frågan vad det är värt i pengar. Oavsett vilket köpte jag inte något av de aktuella paketen eftersom jag inte var intresserad av paraply eller små softboxar, även om 90x90 kanske är lite mera hanterligt än 90x120. Den stora softboxen kostar dock en del, drygt 1.300:- och till det kommer adapterringen, drygt 500:-. Om man tänker sig helkroppsfoto så räcker dock inte de mindre softboxarna.

Re: Länken funkar inte max

vargen24 skrev:
Nä man ska inte betala mer än man behöver tacksam för all hjälp jag får när du använder bägge blixtarna max hur mycket krämar du på då som ett genomsnitt och vad betalade du för ditt paket med 2 blixtar 2 stativ 2 softboxar o 2 paraplyn

Jag betalade 4995:- inkl frakt.
Jag har lärt mig hur man använder blixtarna utan att få alltför utfrätta bilder. Jag brukar ha bouncerna placerade i 45 grader vinkel i förhållande till modellen och blixtarna ca 2-3 meter framför sedan kör jag med bländare 4,5 tll 5,6 utan problem när jag har 1/8 av effekten. Om jag vill ha mer ljus flyttar jag tillbaka blixtarna och drar på mer effekt. Jag har förnärvarande 3-4 meters fotograferingsavstånd.
I nästa lokal hoppas jag att man kan ta på 5-6 meter med ett 80-200 objektiv! Vi får se hur det blir.

niklasl skrev:
Oavsett vilket köpte jag inte något av de aktuella paketen eftersom jag inte var intresserad av paraply eller små softboxar, även om 90x90 kanske är lite mera hanterligt än 90x120. Den stora softboxen kostar dock en del, drygt 1.300:- och till det kommer adapterringen, drygt 500:-. Om man tänker sig helkroppsfoto så räcker dock inte de mindre softboxarna.
Du har helt rätt i att softboxarna 90x90 är i minsta laget för helkroppsfoto på en (tjej) modell som är >170 cm. Jag hade önskat 120x90 cm för att få jämnare belysning om hon skulle ställa sig upp i någon förförisk pose! Receptet heter REFLEXSKÄRM, då kan man styra lite ljus dit man vill. Det kräver dock att man är mer än två i studion! Mer än två betyder dock "hämningar" vad gäller att aggera framör kameran :( nåja, dem vänjer sig väl!

Tänkte framför allt på att den 60x60 som följer med Photax paket känns som i minsta laget. Men det beror ju på vad man vill fotografera.

Re: Testbilder från helgens övningar.

Maxieboy skrev:
Här kommer några testbilder från helgens övningar
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
300Ws Starfoto blixtar från "Kaffebrus", två boncer 60x90 cm Ny lokal! och två modeller! Håll tillgodo med vad som serveras. Är väggen bra eller skall man måla den? Åsikter tack!

Med all välmening Max, ljuset är inge vidare, inte fonden heller.
Här kanske du får några ideér;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48331

/Janne
(Samtliga bilder i tråden är plåtade mot vit fond, bara med olika mycket ljus på den)

Tack Max

Fina bilder vet inte riktigt vad Janne såg för fel på dom, klart den vita väggen inte var någon höjdarbakgrund men det var ju inte den vi skulle kolla på utan ljuset från kaffebrusblixtarna.Ja hur som helst ska bestämma mig i veckan här vilka blixtar jag ska köpa det blir dom eller photax nya stellarblixtar ska lägga upp några bilder så fort jag fått blixtarna Mvh Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar