Annons

Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan använda din 550 EX utan extra tillbehör. Den kan köras som optisk slav så den triggas av ljuspulsen från studioblixtarna.

Bohmanskan skrev:
Tack återigen. Efter att ha funderat ordentligt har jag kommit fram till att jag går på Camillas linje. Det får bli ett par 300 ws Stellar, verkar ju var schyssta prylar till ett hyffsat pris. Att det sen finns bättre grejor är jag väl medveten om, men för husbehovet räcker detta mer än väl.
Som sagt, nu har jag bestämt mig, nu gäller det bara att övertala honom som ska betala det... :) Det är inte lätt alla gånger, får väl vara lite extra snäll... :)

Men en fråga till innan vi bommar tråden. Har ju en 550Ex, tänkte att den kunde bli användbar att t ex belysa bakgrunden. Men hur triggar man den, den svarar ju inte på IR sändare tydligen, och Canons egen finns det ju inte plats för i blixtskon då jag planerar att ha en IR sändare. Finns det någon lite pryl att köpa för att få igång 550'n eller är det bara att glömma den...?

Undrar Sonja

IR Blixtutlösare!
Om du har problem med sladdar och kontakter så använd en IR-Blixtutlösare.
http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm

Bohmanskan skrev:
Efter att ha ägnat timmar åt att läsa på forumet blir jag inte klokare, snarare tvärtom! Jag står i begrepp att köpa ett par studioblixtar. Har inga professionella avsikter, är på amatörnivå, därför räcker de paketen som finns på Photax, det på 2x 300ws eller det på 2x 150 ws.
Jag var så säker på att 150 ws skulle räcka åt mig, men blir ändå osäker när jag har läst i forumet där många förespråkar den högre styrkan. Hellre ha mer och dra ner än att ha för lite... MEN, kan det var så att 300 kan bli för mycket...? Jo, enl. vissa i forumet så kan det bli just så.

Kommer använda prylarna i hemmet, alltså inga enorma ytor, men samtidigt vet jag att det kommer finnas möjligheter för mig att fota porträtter i idrottshallar. Den största fokus bör dock vara att grejerna ska funka bra i hemmiljö.

150 eller 300, ja den frågan har gäckat mig i ett par veckor nu... Skulle uppskatta om ni hjälpte mig på traven här. Jag ber er inte att välja åt mig, däremot skulle jag uppskatta om ni kunde berätta vilket ni valde och varför. Och med facit i handen, gjorde ni det rätta valet?

Hälsningar från Sonja som e förvirrad... :)

Så starka du har råd med är mitt tips. Mycket ljus är alltid bra. Vill du kunna köra större bländare köp grå filter.

Själv har jag 2st 3200Ws agg i min studio.

Re: Re: Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

geronimo13 skrev:
Så starka du har råd med är mitt tips. Mycket ljus är alltid bra. Vill du kunna köra större bländare köp grå filter.

Själv har jag 2st 3200Ws agg i min studio.

Vansinnigt enligt min åsikt!

Aggregat på 100-600 WS är mest de mest lämpade i dagsläget tycker jag.
Men se till att effekten går att variera över minst 5 steg, att laddtiden är kort, och att blixteffekten är stabil även vid snabba serietagningar.
Sist men inte minst, köp ett märke med omfattande o bra tbh annars växer du ur prylarna snart nog.

Ljuset gör bilden, inte kameran!

/Janne
Passar inte Elin 44 ....köp inte är mitt råd ;-)

Haha Janne, får du provision av Aifo/Elinchrom eller? :)

Visst, de gör bra grejer, kan personligen tycka att de är dyrt overkill för folk som inte använder blixtarna väldigt regelbundet eller folk som inte vet exakt i vilken riktning de kommer vilja växa. Är t.ex. själv glad att jag inte själv sitter med ett Elinchrom kompaktaggregatpaket för 10 laxar när mitt billiga Multiblitz kompaktblixtpaket var fullt tillräckligt för att få mig inse att portabilitet är intressantare än mängden belysningsmodifierare (även om det iofs finns gott om sånt till Multiblitz också).

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

Janne H skrev:
Vansinnigt enligt min åsikt!

Aggregat på 100-600 WS är mest de mest lämpade i dagsläget tycker jag.
Men se till att effekten går att variera över minst 5 steg, att laddtiden är kort, och att blixteffekten är stabil även vid snabba serietagningar.
Sist men inte minst, köp ett märke med omfattande o bra tbh annars växer du ur prylarna snart nog.

Ljuset gör bilden, inte kameran!

/Janne
Passar inte Elin 44 ....köp inte är mitt råd ;-)

Varför är 2st 3200Ws vansinnigt??
Varför är 100-600ws mest lämpat?
Mina aggregat har 8 uttag för blixthuvud och går att ställa steglöst ner till 40% av max med 1 huvud och ner till 60% av max delat på 4 huvud. Så jag kan välja mellan att ha både väldigt mycket ljus och väldigt lite. Man kan aldrig få nog av för mycket ljus. Idag finns det ing aggregat med 600ws vad jag vet. Finns dock kompaktblixtar med den styrkan.

wsaar skrev:
Haha Janne, får du provision av Aifo/Elinchrom eller? :)

Visst, de gör bra grejer, kan personligen tycka att de är dyrt overkill för folk som inte använder blixtarna väldigt regelbundet eller folk som inte vet exakt i vilken riktning de kommer vilja växa. Är t.ex. själv glad att jag inte själv sitter med ett Elinchrom kompaktaggregatpaket för 10 laxar när mitt billiga Multiblitz kompaktblixtpaket var fullt tillräckligt för att få mig inse att portabilitet är intressantare än mängden belysningsmodifierare (även om det iofs finns gott om sånt till Multiblitz också).

Jag anser att man ska lägga mycket pengar på ljus, men om man inte tjänar pengar på sitt fotograferande finns det ingen anledning att lägga ner 50-60 tusen på blixtar som jag gjort.

Alla verka ju prata sig blå för Elinchrome så jag vill slå ett slag för Bowens.

Bowens har något som kallas för travelkit, det är kompaktblixtar som kan drivas både på elnätet och mha batteri. Till samma pris som vanliga kompaktblixtar i stort sett. Vilket innebär ungerfär halva priset mot andra batterilösningar. Nått att fundera över, det kan vara rätt kul att ha ett skogsområde som fond, eller en havsutsikt...

Fast för amatörambitioner tror jag på Interfit dock. Alla jag har träffat som har dessa har varit nöjda och jag vet ett flertal som kör modellfoto med dessa.

Mvh
Maverick

8 Huvud !

geronimo13 skrev:
Mina aggregat har 8 uttag för blixthuvud

Missuppfattning, jag visste inte att du körde 8 skallar från en burk. Visste inte ens att det fanns sådana burkar! Märke??

Går det att reglera varje skalle steglöst för sig själv över 5-6 steg?

Hur lite effekt kan du ta ur en ensam skalle ?

/Nyfiknejanne

Efter mycket velande och beslutsångest, beställde jag idag ett Interfit Stellar 300 paket för 6995:- från Photax. Det som fällde avgörandet för min del var nog att laddtiden ligger under sekunden. Detta är värt de extra 2000:- mot Electrapaketet. Tror att det behövs om man ska plåta rörliga motiv som hundar och småmänniskor.

Genast infann sig vänt-ångest då dessa inte kommer in förrän om ca 10 dagar (+frakttid). Det är nog det värsta. Att gå och vänta då man väl bestämt sig och slagit till.

Suck....

Re: 8 Huvud !

Janne H skrev:
Missuppfattning, jag visste inte att du körde 8 skallar från en burk. Visste inte ens att det fanns sådana burkar! Märke??

Går det att reglera varje skalle steglöst för sig själv över 5-6 steg?

Hur lite effekt kan du ta ur en ensam skalle ?

/Nyfiknejanne

Det är 4st lampor/burk. Jag kör broncolor. Även profoto har agg med uttag för 4 lampor.

Japps varje lamphuvud går reglera för sig självt. Ur ett huvud kan jag ta ut 40% av 3200 dvs 1280ws

Re: Re: 8 Huvud !

geronimo13 skrev:
Det är 4st lampor/burk. Jag kör broncolor. Även profoto har agg med uttag för 4 lampor.

Japps varje lamphuvud går reglera för sig självt. Ur ett huvud kan jag ta ut 40% av 3200 dvs 1280ws

Kör du någonsin fyra skallar från en burk?

Mina 600WS kan regleras från 600WS ner till 18 WS,
för mig funkar det väldigt flexibelt o bra.
Jag använder regelbundet hela omfånget.

Mina generatorer kör jag oftast bara med en skalle per burk, max 6000WS per skalle.

För porträtt-modellfoto använder jag dock bara kompakter på låg effekt, oftast 18-100 WS, och mycket sällan fler än tre st.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=33613

/Janne

Re: Re: Re: 8 Huvud !

Janne H skrev:
Kör du någonsin fyra skallar från en burk?

Mina 600WS kan regleras från 600WS ner till 18 WS,
för mig funkar det väldigt flexibelt o bra.
Jag använder regelbundet hela omfånget.

Mina generatorer kör jag oftast bara med en skalle per burk, max 6000WS per skalle.

För porträtt-modellfoto använder jag dock bara kompakter på låg effekt, oftast 18-100 WS, och mycket sällan fler än tre st.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=33613

/Janne

Ja då det är inte ovanligt att jag gör det. Allt beror ju på vad som ska fotograferas. 6000ws/skalle? Aldrig sett några aggregat med så hög styrka. Högsta jag sett är 4800WS. 6000ws är galet mycket ljus.

Re: Re: Re: Re: 8 Huvud !

geronimo13 skrev:
Ja då det är inte ovanligt att jag gör det. Allt beror ju på vad som ska fotograferas. 6000ws/skalle? Aldrig sett några aggregat med så hög styrka. Högsta jag sett är 4800WS. 6000ws är galet mycket ljus.

Galet mycket, knappt ett steg mer än din 3200 ;-)
Står mest stilla idag, men behövdes då man körde bladfilm i storformataren på 80-talet....

Re: Re: Re: Re: Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

geronimo13 skrev:
Mina aggregat har 8 uttag för blixthuvud och går att ställa steglöst ner till 40% av max med 1 huvud och ner till 60% av max delat på 4 huvud. Så jag kan välja mellan att ha både väldigt mycket ljus och väldigt lite. Man kan aldrig få nog av för mycket ljus. Idag finns det ing aggregat med 600ws vad jag vet. Finns dock kompaktblixtar med den styrkan.

Varför inte ett budgetkit från www.kaffebrus.com för <5000:- och ett elverk från www.rusta.se för <1000.- spänn! Då kan man fotografera både inne och ute. Tänk villka härliga bilder man kan få i kälkbacken! sådana har jag inte sett... ännu.

Jag tänker köpa en studioblixt som jag kommer använda tillsammans med en Pentax 67 mellanformat. Troligen bara en blixt+bouncer till att börja med. Stor softbox på blixten.

Objektiven har största bländare 4 eller 4,5. Avstånd ca 1,5-3 m från modellen. Huvudsakligen ansiktsporträtt.

Skulle en 300 Ws Interfit tex vara lämplig? Jag vill kunna använda största bländare på ISO 100-320 utan att sätta på gråfilter.

Behövs det mer ljus för mellanformat än småbild?
Kan tänkas att jag också använder blixten för Canon 10D och objektiv med bländare 1,4-1,8.

mvh Johan

johanh skrev:
Jag tänker köpa en studioblixt som jag kommer använda tillsammans med en Pentax 67 mellanformat. Troligen bara en blixt+bouncer till att börja med. Stor softbox på blixten.

Objektiven har största bländare 4 eller 4,5. Avstånd ca 1,5-3 m från modellen. Huvudsakligen ansiktsporträtt.

Skulle en 300 Ws Interfit tex vara lämplig? Jag vill kunna använda största bländare på ISO 100-320 utan att sätta på gråfilter.

Behövs det mer ljus för mellanformat än småbild?
Kan tänkas att jag också använder blixten för Canon 10D och objektiv med bländare 1,4-1,8.

mvh Johan

går ju att räkna lite på.

ledtal/avstånd = bländare

Interfit stellar 300 har ledtal 53, den går att ställa ner till 1/32 av maxeffekten.
1 meter till motivet, och om du kör på minsta blixtstyrka vid ISO100 ger:

(53/32)/1 = f = 1,7

Softboxen reducerar dessutom effekten ytterligare nått enstaka bländarsteg, men förmodligen så vill du ha softboxen närmare än 1 meter om du kör ansiktsporträtt.

OBS att detta gäller den nyare Stellar 300-modellen, dom gamla (colorflash) gick bara att ställa ner til 1/8 om jag inte minns fel

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar