Annons

Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Johan! Köpte den näst sista Interfit Stellar 300i igår på Photax i Nybro - paketen är restade (tycks vara väldigt populära) och jag ville dessutom ha en större softbox och inte paraply (kolla t ex produktbilderna på dpreview). Valet föll på en 90x120 cm softbox. Den är stor som ett hus men ger ett härligt ljus som är svårt att få till på något annat sätt. För ansiktsporträtt klarar man sig sannolikt med mindre. Tittade lite även på kaffebrus paket men saknar mera information om tillbehör, kompatibilitet med andra märken (Stellar är ju kompatibel med Bowen och adaptern till softboxen kan bytas), etc. Stellar kan ställas in lite mera än Electra.

Jag är totalnovis på detta med blixtfoto men det ska bli kul att lära mera! Nedan första försöket, inte lätt med bara en blixt och upplättningsskärm (Janne o de andra proffsen får väl blunda nu) men roligt!

Bilagor

• 051125_205832_1ds_ps_600-ram_fs.jpg
    051125_205832_1ds_ps_600-ram_fs.jpg
    52.5 KB · Visningar: 477
Fin bild

Niklas lägg gärna upp några till jag är intresserad av stellar paketet jag med så skriv gärna vad du tycker om dom blixtarna

Nja det är nog inte samma blixtar

dom på kaffebrus är från starfoto dom skiljer sig en hel del från dom på photax vad jag kan förstå iallafall dom på photax laddar på en sec sen är det 150w ledljus sen även steglös höjning sänkning av blixtarna dom på kaffebrus är laddtiden 2-4 sec sen 8 steg höj sänk av styrka ledljus 60w

Maxieboy skrev:
kolla in mina bilder från (hemma)studion! http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=27570
Samma blixtar till bättre pris från www.kaffebrus.com
Jag lägger upp fler efter helgen...om det blir bra!

blanda inte ihop dom olika varianterna =), dom där verkar inte vara några Interfit Stellar 300. Stellar går att ratta ner till 1/32 dels effekt och laddar på 1-2 sek. Bowens-kompatibla.

Kaffebrus-blixarna verkar motsvara dom äldre Colorflash 300i, som e billigare. Å andra sidan får man med större softboxar (90cm) vilket ju e trevligt. Kompatibla?? Colorflash 300i var det inte..

Re: Nja det är nog inte samma blixtar

vargen24 skrev:
dom på kaffebrus är från starfoto dom skiljer sig en hel del från dom på photax vad jag kan förstå iallafall dom på photax laddar på en sec sen är det 150w ledljus sen även steglös höjning sänkning av blixtarna dom på kaffebrus är laddtiden 2-4 sec sen 8 steg höj sänk av styrka ledljus 60w

Du tolkar annonser som fan läser bibeln! Kaffebrus Starfoto blixtar har samma prestanda som Stellar 300. Steglös reglering och 150W modellbelysning + bättre bounser och paraplyer! Låt er inte luras om ni har svag ekonomi!

Nja lurad vill man inte bli

men 150W modellbelysning är inte det jag menade jag pratade om ledljuset som är 150w på stellarblixtarna jag tror blixtarna från kaffebrus är samma ungefär som dom på photax som heter electra men stellar blixtarna är nog helt annat med jag kan ju ha tokfel men så tror jag det ligger till för du har väl 60w ledljus på dina kaffebrusblixtar

Re: Re: Nja det är nog inte samma blixtar

Maxieboy skrev:
Du tolkar annonser som fan läser bibeln! Kaffebrus Starfoto blixtar har samma prestanda som Stellar 300. Steglös reglering och 150W modellbelysning + bättre bounser och paraplyer! Låt er inte luras om ni har svag ekonomi!

i beskrivningen står det:
"Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt"

stellar har mellan full effekt till 1/32

jag tror säkert

att kaffebrus blixtar är kanonbra och mycket prisvärda men det är inte samma blixtar som stellar blixtarna

Re: Nja lurad vill man inte bli

vargen24 skrev:
men 150W modellbelysning är inte det jag menade jag pratade om ledljuset som är 150w på stellarblixtarna jag tror blixtarna från kaffebrus är samma ungefär som dom på photax som heter electra men stellar blixtarna är nog helt annat med jag kan ju ha tokfel men så tror jag det ligger till för du har väl 60w ledljus på dina kaffebrusblixtar

Kaffebrus paketet har 150W lampor till Ledljus!
Uppladdningstiden som anges för kaffebrus Fotostar blixtar är med säkerhetsmarginal. Mina laddar på ca 1 sekund vid full effekt och mycket mindre vid 1/8 dels effekt, jag har inte upplevt dem som slöa eller långsamma. Jag tar förvisso inte två bilder efter varandra på raken utan ser till att komponera rätt i kameran. En kompis till mig har Stellar 300i och han blev sur när han fick se vad mitt "kaffebrus" paket kunde prestera, i jämförelse till priset!

Japp fina bilder Max

Ser fram emot att se dom du tar i helgen på måndag fick du med stativ till blixtarna från kaffebrus

Re: Fin bild

vargen24 skrev:
Niklas lägg gärna upp några till jag är intresserad av stellar paketet jag med så skriv gärna vad du tycker om dom blixtarna
Tack! Det blir en bild till sedan blir det pinsamt eftersom jag inte kan något om blixtar eller blixtfoto. Men inspirerad av t ex en bild som denna av Natalie Shau eller Erwin Olafs "Faces" började jag titta runt efter ljus som skulle möjliggöra bilder som inte går att ta annars. Det tycks ju inte finnas så himla mycket på rimlig prisnivå att välja mellan och för mig som amatör blir Profoto, Bowen och Elinchrome alldeles för dyrt. Kaffebrus-paketet verkade intressant men har ju inte riktigt samma prestanda som Interfit Stellar. Stellar laddar på under en sekund, har fast eller proportionellt ledljus (eller inget alls om man vill det) och kan ställas ned till 1/32 effekt. Dessutom tycker jag att informationen om kaffebruspaketet är lite spartansk - kan ju hända att jag vill ta lite porträtt à la Greg Gorman och då kan det ju bli aktuellt med lite andra tillbehör...

Så här långt är jag nöjd. Kanske hade det varit bra om stativet gått att sänka riktigt långt ner. Skulle vilja gå en ljussättningskurs nu och antagligen behövs ett eller två blixthuvuden till och några ljusmodifierande tillbehör. Och kanske hade jag varit lika nöjd med kaffebrus.

Bilagor

• 051126_195343_1ds_ps_fs.jpg
    051126_195343_1ds_ps_fs.jpg
    53.5 KB · Visningar: 395
Två stycken 3 meters stativ som är riktigt rejäla!
Två softboxar 90x90 cm och två 115 cm vita paraplyer. Har köpt till ytterligare 4 paraplyer. Två med silver/svart och två med guld/svart samt en reflexskärm att justera med.
Vidare kör jag med en IR-Utlösare på kameran så att man slipper kamerablixt och sladdar.

Men stativen ingick inte i paketet från kaffebrus

dom fick du köpa vid sidan av jag har handlat batterier av kaffebrus mycket nöjd med dom men dom har lite taskig info om grejerna dom säljer sunkig info på sidan

Ja vad vet man Niklas

Stellar laddar på under en sekund, har fast eller proportionellt ledljus (eller inget alls om man vill det) och kan ställas ned till 1/32 effekt. effekten får jag det till att slellar går att sänka till runt 9w medans kaffebrus går att sänka runt 37w jag har alldrig fotat med studioblixtar förut så jag vet ej om det är så viktigt men kan ju vara det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar