Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snike

Medlem
Jag har köpt en olympus c-760 för två månader sedan och har tänkt köpa ett stativ till den nu.

Tänkte lägga ut runt tusen-lappen med huvud inkluderad.

Funderar på någon av:
Manfrotto Stativ Digi 724B med kulled 484 väska ingår
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/724b.php

Velbon MAXi 343E
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000343

Vilken av dessa två rekommenderas eller har ni någon annan ni kan tipsa om i samma prisgrupp.

Har även en fråga om kulled det går väl att vinkla kameran på höjden också så man kan ta bilder av himlen?
 
Jag kan inte säga vilket som är bäst. Jag har själv sneglat lite åt Manfrottos alternativ. Rent allmänt har Manfrotto gett mig ett större intryck av kvalitet än Velbon. Det är dock möjligt att Velbon gör grejer av bra kvalitet och att jag inte stött på de produkterna.

Ang. kulleden så går det att rikta kameran i alla ledder.
 
Tack för svaret. Tror också manfrotto har bättre kvalite det som fick mig att titta lite på velbon var vikten och att man kan fälla ihop den till 46cm. Men vikten kanske kan tala om hur stabil ett stativ är?
 
Manfrotto har ju 714B är ju en lite mindre och lättare variant av 724B som kanske åxå kan vara något.
Du kan ju alltid skriva ett mail till Cyberphoto och fråga lite om dem och höra vad de tycker. De brukar vara tillmötesgående för det mesta tycker jag.

Annars är det ju så att ett tyngre stativ står stadigare. Däremot behöver stativet som sådant inte vara stabilare för det. Om det glappar i leder och huvudet, som man kan se på "stormarknadsstativen" så spelare det ju ingen roll om det väger 10kg.
 
Fördelen med det sistnämda är väl att det är en snabbplatta på. Det är ganska så iriterande att behöva skruva på och av kameran så fort man ska byta mellan frihand och stativ. Personligen så skulle jag nog satsa på ett stativ med snabbplatta. Det ger mycket större friehet.
 
Hej Homman!
Jag använder en Velbon 343E när jag skall ha lätt packning i naturen. Har modifierat stativet genom att sätta en krok i mittpelaren för att kunna hänga på en extravikt vid blåsigt väder.

Kulleden är dock värdelös om man har en systemkamera (jag har en Canon EOS30), så jag har bytt ut kulleden mot en manfrotto.

En annan nackdel med Velbon 343E är att benen inte kan fällas ut i spagat.

Största fördelen är den låga vikten.

mvh Mattias
 
Alla Manfrottos stativ är stabilare än Velbons skulle jag vilja påstå. Låter som en generalisering eller att jag ensidigt vill framhålla ett märke...men manfrotto använder t ex inte plast i konstruktionen. Och stabiliteten måste ju vara vad man köper ett stativ för?
 
Nu har jag sett flera fina velbonstativ, bl a i kolfiber (som jag vill ha! någon som vill köpa mitt fina manfrottostativ? stort, stabilt och väger närmare 4 kg. 1500:) Det verkar tydligt att velbon kan bygga bra stativ. Men så här då: köp så dyrt du har råd med! hellre ett begagnat kvalitetsstativ än alltför billigt nytt stativ. Ett manfrotto 190 proB är mkt allsidigt och relativt prisvärt, ca 1100 men då tillkommer kulled/kamerahuvud.
 
Nu är jag också ute och letar nytt stativ och tittar på Manfrotto men det är ju en djungel!

Har, tror jag, nästan bestämt mig för ett Manfrotto 190CL B Classic (vad är det för skillnad på den och Basic-modellen förresten?).
Kulleden hade jag kanske tänkt vad som föreslås på Cyberphotos hemsida, Manfrotto 484 RC2. Det verkar vara den med snabbplatta och det föredrar jag nog.
Passar alla kulleder till alla manfrotto-stativ?

Verkar det vara en vettig kombination eller borde jag se på nåt annat?
Vikten är viktig och priset spelar stor roll och får helst inte överstiga 1500.-
 
Det låter som ett bra val om du inte har alltför tung kamera, kulleden är liten och går därför inte lika "smooth" som en modell med större kula. Själv är jag inte så förtjust i kulled utan föredrar att kunna ändra en ledd åt gången, isf är 3-vägshuvudet 460 MG bra: lätt och inte så mycket dyrare. 190 clb classic kan fälla benen i spagat, 190 pro b likaså men du kan dessutom dra ut mittpelaren med kamerahuvud och fästa denna horisontellt. På det viset slipper du få med stativbenen i bild när du riktar kameran mot marken, trevlig finess ;) 190 basic har ingen av dessa funktioner. Lycka till!
 
Mattias Lundkvist skrev:
Hej Homman!
Jag använder en Velbon 343E när jag skall ha lätt packning i naturen. Har modifierat stativet genom att sätta en krok i mittpelaren för att kunna hänga på en extravikt vid blåsigt väder.

Kulleden är dock värdelös om man har en systemkamera (jag har en Canon EOS30), så jag har bytt ut kulleden mot en manfrotto.

En annan nackdel med Velbon 343E är att benen inte kan fällas ut i spagat.

Största fördelen är den låga vikten.

mvh Mattias

Vad är det för fel på kulleden?


Är en stor kulled mycket bättre/smidigare än en liten?


/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.