Annons

Vilken sorts stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_C

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett stativ och funderar på vad jag ska köpa. Det får kosta max 1500 kr.

Den stora frågan är egentligen om jag ska köpa ett enbens-stativ eller ett vanligt trebens-stativ. Jag inser att bilderna blir bättre med ett trebens- men jag inbillar mig samtidigt att chansen att jag ska använda stativet är mycket större om jag väljer ett smidigt enbens-stativ.

Jag tar gärna emot åsikter och synpunkter i frågan.
 
diablo 3 skrev:
manfrotto 055 eller 190 är bra och prisvärda.

Kan inte mer än hålla med. Har själv ett 055 CLB som jag är nöjd med.

Ett enbensstativ är såpass billigt att det skall ingå i var fotoutrustning. Jag har två esbensstativ. Ett Active, en stabil historia med huvud som jag mest använder till kikare för astronomiskt bruk och ett Manfrotto 676B digi utan huvud som alltid hänger med i fotoryggan.
Jag är inte speciellt rädd om mitt billiga manfrotto, så det får tjänstgöra som vandringsstav när jag är ute och plåtar. Jag kan dock säga att det räddat många motiv och ett par sekunders exponering är inga problem.

//Martin
 
något man ska tänka på med är att stativet går långt ner, så man kan använda den till macro.

Förutom de jag har nämnt finns även benro, de gör också bra grejor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.