Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken sorts film ska jag ha till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

decemberflicka

Ny medlem
Jag har en ganska enkel fråga;

Vilken sorts film är bäst när man ska ta porträtt-foton?
Jag har en Canon Eos 300.
Söker svar för både färg och s/v!
 
Enkel och enkel, det finns många svar! Använd en finkornig, lågkänslig film (ISO100).

För svartvitt brukar folk rekommendera Kodak T-max 100 eller Ilford Delta 100. Agfa APX 100 är nog min favorit.

I färg finns mer att välja på, både Kodak och Fuji tillverkar specialfilm för porträtt (Portra resp NP) men vad som skiljer dessa från vanlig film vet jag inte. Lite mindre färgmättnad och lägre kontrast skulle jag tro.Själv använder jag Kodak Portra 160NC och är nöjd med den.

Vad du har för kamera spelar mindre roll, viktigare är att du har skarpa objektiv. En 85/1,8 kostar inte så mycket men är en grym porträttglugg!
 
Lågkorning svartvit Tmax100
Högkorning svartvit TriX 400 <--- min favorit
Färg tja 160NC är en förbaskat bra porträttfilm dock tycker jag nog den är lite väl dyr men en billig som är förvånansvärt bra är Fuji Superia 100

ett annat tips är att du provar dig fram till en film du gillar ;)
frågan är väl om du slabbar själv i labbet eller om du lämnar in filmen både tmax och trix är för att framkalla själv.
Det finns en 400 svartvit från Kodak som är helt ok och ganska finkorning som man kan lämna in tror den heter 400tcn eller något sånt (sitter en i kameran nu men jag är på jobb nu så...)
 
Fuji NP(S) funkar bra för färg tycker jag...Vet inte hur Kodaks motsvarande är, men de är säkert bra.

Har tagit en del med den, har tyvärr inget scannat annars kunde jag visat några bilder jag tyckte blev bra med den filmen.

// Mvh Daniel.
 
Många olika förslag. -Smaken är som baken.

Här får du ett till: Om du inte framkallar filmen själv så är det billigare och bekvämare med en s/v-film som man kan lämna in i ett vanligt labb (C-41 process). Det är annars bra mycket dyrare att lämna in "vanlig" traditionell svartvit film. Ilford XP2 eller Kodak som har tre olika filmer -Kodak BWC BLACK&WHITE+ 400 , Kodak Portra 400BW, Kodak T400CN. Finkorniga allihopa ungefär som T-Max 100.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.