Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken sorts blixt skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sett en reporter fotografera inomhus med en blixt som inte är så stark som min inbyggda blixt på canon eos 30D. Jag undrar vad för sorts blixt man kan ha för att få bra inomhus bilder utan att "paralysera" människorna med starkjt ljus.

Sedan undrar jag också jag skulle vilja fotografera belysning när det är mörkt. Ibland ser jag snygg belysning men med blixt försvinner ljuset och utan ser man inte mycket av motivet. Det skall även kunna fotografera laserstrålar , julbelysning med mera i mörker om det går.

Vilken blixt skall jag köpa för alternativ 1 och vilken för alternativ 2 eller kan jag ha samma till båda?

Det kan ju vara så att du har sett fotografer "jämna" ut ljuset genom att ha både hög ljuskänslighet (ISO) och blixt, det gör att blixten inte behöver ta i så mycket.

Vad jag tror att du behöver är en blixt som går att vinkla upp i taket, eller bakåt. På så vis blir det inte så hårt ljus som träffar personen (snyggare bild och mindre störning). Skall det bli riktigt bra räcker det dock inte med att köpa ny blixt, det krävs också lite övning för att hitta bra inställningar i olika situationer.

Jag rekommenderar att köpa en Canon-blixt, tex 430EX. Det finns även billigare blixtar av andra märken, men de är oftast inte lika bra (en del mäter inte ljuset på samma vis, en del har inte lika bra hjälpbelysning för Autofokus etc...). Letar du begagnat så funkar alla som heter 420 EX eller högre nummer bra. (riktigt gamla Canonblixtar som heter EZ funkar inte med digitalkamerorna).

Beggad 550EX är prisvärt

Har en 550EX och en 430EX. Båda är bra. Om man skall ha en blixt som är bra pris på och som räcker till mycket är 550EX att rekommendera. Lyser ut även relativt stora rum och på ganska bra avstånd. Allt är givetvis relativt. Beggad runt 1500:- eller billigare. Om den är dyrare, är säljaren en stor optimist. Jag gav 1100:-. Kan även styra andra blixtar från 430EX och uppåt om man vill börja labba med flerblixtsytem exv vid porträtt eller större lokaler som behöver lysas ut. Skaffa sedan GPs 2700mAh x 4 AA batterier inkl laddare för 299:-. Tjänar Du igen, då den vill ha en del kräm...

E' mitt tips i all enkelhet.

Att fotografera saker och ting i mörker är alltid en avvägning mellan att ha kvar den stämning som det befintliga ljuset ger och tillföra så mycket ljus att man ser vad motivet föreställer.
Exakt vad som är "rätt" där beror ju på vad man vill att bilden ska föreställa, eller kanske snarare hur den ska framställa det den föreställer. Det kan det finnas många uppfattningar om, men det är ju du själv som avgör hur du vill att din bild ska se ut. Det lättaste sättet att skaffa sig en uppfattning är att sikta in sig på något tålmodigt motiv, exempelvis nyförälskad pojkvän, och fotografera detta motiv med olika blandningar av befintligt och artificiellt (blixt) ljus. Då ser du hur motivet återges när du varierar de två ljuskällornas intensitet.

Notera att om du provar inomhus med vanliga lampor och blixt utan färgfiter kommer du att få lite mysko färgkombinationer, för glödlampsljus och blixtljus har inte samma färg. Men det spelar inte så stor roll för hur motivet återges. Om du vill kan du fotografera i svartvitt när du skaffar dig erfarenhet av det här, så stör inte färgtemperaturen alls.

Hej!

Hej!
Tack för alla bra svar. Gäller blixtarna som ni föreslagit om man vill ta kort när det är mörkt som på julbelysning, laser med mera? eller är de för inomhusbruk i dagsljus?

Hur gör man när man ändrar ISO behöver man stativ då?

Ja...

... det gör dom. Fast Du missade det som sades av apersson850. I blandljus kommer det se mysko ut med färgerna. En kamera kan ännu inte avväga färgtemperatur korrekt fullt ut, vad jag vet. Våra egna ögon sumpar det vid vissa ljus också. Exv gult vägljus från gatubelysning, ändrar vår uppfattning vilken färg saker har vid "normalt" ljus.

Du kan inte förvänta Dig att färgern återges korrekt. Jag har dessutom sett hur människor fått in laser på sensorn under konserfilmning, vilket skrotat sensorn på bråkdelen av en sekund.

Åtminstone Canons användarmanual, visar hur man ställer in kameran/blixten för ökad respektive minskad inblandning av befintligt ljus. Tänk på att ju mer av befintligt (konstant) ljus Du vill ha in, desto större blir problemen med rörelseoskärpa. Om andelen ljus från blixten är i övervägande, så fryser Du motivet. Om Du vill skippa blixt helt genom att använda befintligt och öka ISO (känslighet), så ökar dels brus och dels rörelseoskärpa. De allra senaste systemhusen har dock enligt ägarna mycket bra brusprestanda trots riktigt brutal ISO-pressning. Din 30D är dock inte modern i den bemärkelsen och börjar brusa rejält vid ISO800. Brusreducering finns ju dock som duktiga pluggar i PS, som avhjälper en del av det.

Skälet till min rekommendation är att jag varit nöjd med min förra kameras (30D) bilder med 550EX. Vettigt pris på begmarknaden och ordentligt ljus för pengarna.

ANNONS