Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skrivare? (Canon v.s Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag tänkte köpa en skrivare som kan skriva ut bilder i ganska bra kvalité men som även skall fungera son en vanlig skrivare allround skrivare.

Jag har sett vad "Canon IP4000" klarar av och de bilder jag har sett har vart imponerande. Men hur klarar sin Canon i965 i jämnförelse?

Den har ju sex färgpatroner (vat av två ljusare C, M) som skall göra att printern skall klara av att återge färger bättre. IP4000 har dock fem patroner var av en störra svart för vanliga utskrifter.

Hur skulle ni valt och vad har dessa printrar för nack och fördelar?

Nekomy skrev:
Jag tänkte köpa en skrivare som kan skriva ut bilder i ganska bra kvalité men som även skall fungera son en vanlig skrivare allround skrivare.

Jag har sett vad "Canon IP4000" klarar av och de bilder jag har sett har vart imponerande. Men hur klarar sin Canon i965 i jämnförelse?

Den har ju sex färgpatroner (vat av två ljusare C, M) som skall göra att printern skall klara av att återge färger bättre. IP4000 har dock fem patroner var av en störra svart för vanliga utskrifter.

Hur skulle ni valt och vad har dessa printrar för nack och fördelar?

Den största skillnaden på 965 (idag ip8500) och de extra färgerna den erbjuder är att du kan tex få mycket exakta hudtoner vid porträtt-foto. Personligen skulle jag inte betala extra för det utan jag skulle välja ip4000.

Lycka till / Ken1

Tackar för det, det kommer nog att bli en IP4000 då jag mest fotograferar natur med lite mörkare färg ton. Sedan gör två K patroner att man inte slösar av den ena när man skriver ut text.

Tack.

Köp IP4000 jag köpte min för för 6 veckor sedan och jag är jättenöjd med kvaliten på utskrifterna. Den fungerar perfekt med Scandinavias injektpapper som är billigt och bra 295:- för 50ark du kommer inte att ångra dig om du köper skrivaren.

Mitt val hamnade på en Canon IP4000 och jag är jätte nöjd. Men jag måste tala om en speciell liten sak som gjorde att jag lös upp lite mer och som verkligen fick mig att veta att det är en mycket bra skrivare.

Det var så att jag gjorde en tesbild med en CMYK skala och en RGB kala på samt några fällt för att testa grå skala. Denna bild sände jag sedan in till ett labb för att se hur bra färgerna stämde med det jag såg på skärmen.

Samma bild skrev jag idag ut med Canon IP4000 och till min stora förvåning så klarade skrivaren av att återge färgerna på denna bild mycket bättre är labbet (FujiFilm) hade gjort.

De två röd/lila färger som nästan sett likadana ut på labbets bild var nu lika bra separerade som de var på skärmen och det gula var mycket klarare.

Bilderna blir dock lite mindre om man vill kränga in 4 st bilder på ett A4 Glossy fotopapaer. Men då vat papper kostar ca 3:75 så blir det knappt 1 Kr per bild + bläck kostnaden sånm inte är så fruktansvärt högt.

Så Canon IP4000 var ett mycket bra val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar