Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skrivare är bra Epson R1800 eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker köpa en skrivare för A3+ men vilken. Är det någon här som har en bra? Har tittat på Epson R1800 och Canon 9000. Jag vill att den ska vara bra på svart/vit och färg också så klart. Det är ett plus om den har en rak pappersbana. Har NI något bra råd?
Vad är mindre bra med en viss modell?
Har ni någon uppfattning hur många bilder man kan skriva ut / uppsättning partoner. osv....

/Stefan Gustavsson

Är i samma tankar

Kör en HP officejet hemma, men jag får inte ordning på den, den ger ett "gulstick" som verkar svårt att få bort, ens när jag korrigerar manuellt.

Jag har också tittat på Epson R1800 eller R2400. Vad jag förstår så är R2400'an bättre på sv/v, men den är ju klart dyrare (+8000:).

Men jag har också tittat på HP B8350 (3800:) alternativt HP b9100 (6800:), där den senare liksom Epson R2400 är anpassad för bra sv/v utskrifter.

I första hand vill jag ju ha bästa utskriftkvalitet, i andra hand hygglig utskrifts ekonomi (om det nu finns vad gäller utskrifter).

Är det någon som gjort "läxan? :) Vore tacksam för information.

Tackar för ditt svar, mina tankar är fortfarande på epson men det blir kanske en R800. Detta beror isf enbart på brist på pengar, får se hur det blir.
/Stefan

Epson 2400 har pigmentbläck med flera svarta och gråa bläckpatroner vilket ger fina utskrifter i svartvitt. Pigmentbläck har också en bättre hållbarhet, enligt tillverkarna tom bättre än många traditionella fotopapper.

Vad gäller utskriftsekonomi med Epson 2400 så är den nog inte bra på grund av att bläckpatronerna är små jämfört med större skrivare men då kostar skrivaren betydligt mer.

Martin Gunnarson skrev:
Epson 2400 har pigmentbläck med flera svarta och gråa bläckpatroner vilket ger fina utskrifter i svartvitt. Pigmentbläck har också en bättre hållbarhet, enligt tillverkarna tom bättre än många traditionella fotopapper.
Inte bara enligt tillverkarna, även i Henry Wilhelms tester får pigmentskrivare bättre värden än färgfotopapper. Henry Wilhelm får nog anses som den största auktoriteten på detta område.

Stefan

Jaha, nu har jag beställt en HP B9180. De tester jag läst pekar på att den är jämförbar med Epson motsvarande Epson 4800 (och för all del R2400) och Canon iPF5000, och där verkar jämbördiga. Skillnaderna är akademiska. Alla klarar pigment bläck. Möjligen skall man inte köpa HP därför att den inte har hållare för papper i löpande bana. Men den verkar klara det om man håller pappret manuellt...?
Av någon anledning vill jag inte ha Canon, kan inte ge en vettig förklaring :) bara känsla, och jag får känslan att Epson är dyrare i drift med bläckbyte. Alltså kör jag på HP. Har bra och dåliga erfarenheter av HP tidigare men de har bra support, och det finns papper i varenda butik.
Önska mig lycka till :).

hakanforslund skrev:
Jag får känslan att Epson är dyrare i drift med bläckbyte. Alltså kör jag på HP. Har bra och dåliga erfarenheter av HP tidigare men de har bra support, och det finns papper i varenda butik.
Till Epsons små skrivare (min största är 44" och snart får jag min 64" skrivare) finns det ju inga slangar mellan patron och skrivarhuvud. Bläckbyte innebär att man tar ut en patron och sätter in en annan. Annorlunda är det på de stora skrivarna, där slangarna måste tömmas.

Sedan hoppas jag att du använder andra papper än HP:s också. De papper som HP har är inte så kul, med undantag av de som de säljer under sitt namn, men som är gjorda av Hahnemühle.

Stefan

Papper

Det här är ju en vetenskap. Jag roar mig vid åtanken av Scott Kelby's rubrik i en av hans böcker som handlar om utskrifter av digitala bilder; "Anger management". Jag vet vad han menar :).

Tack för tipset, är det Hahnemühle som gäller överlag? Jag har förstått att deras papper är bra när jag läst andra trådar om ämnet.

Re: Papper

hakanforslund skrev:
Tack för tipset, är det Hahnemühle som gäller överlag? Jag har förstått att deras papper är bra när jag läst andra trådar om ämnet.
Hahnemühle, Crane, Innova, Permajet... Det finns många bra märken idag när det gäller papper och fler kommer hela tiden. Även Epson säljer ett antal papper, jag gillar t ex UltraSmooth Fine Art.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar