Generell sport = tveklöst 300mm
Fåglar = 400-600mm
300 f/2,8 trivs alldeles utmärkt med 1,4 TC och då klarar du mycket wildlife, tro mig.
500 f/4 är fin wildlifelins som också fungerar ok med 1,4 TC .. men blir ofta lite väl lång brännvidd för sport.
Den första kombon blir i mitt tänk mer bred.
Jag har haft både 300mm f/2,8 i ett par omgångar, 400mm f/2,8, 500mm f/4 och senare 600mm f/4 och landar i att det perfekta objektivet är 300mm f/2,8 kombo. Då den är så fantastiskt allround. Men har man som jag - inte råd med både 300mm f/2,8 och 600mm f/4 så blir det ändå enkelt att välja då fåglarna är det intressanta objektet. Hade jag fotat sport så hade jag landat på 300mm kombo men nu är fåglar i fokus hos mig och då blir det 600mm.
500mm f/4 var fint verktyg som jag pressade till max i många år, men trist att inte ha 600mm vid f/4! Vikt och storlek spelar roll men det är värt att bära mer 9ggr av 10.
Valet borde vara rätt enkelt om du vet vad du vill fota. Är det dock å andra sidan lika mkt sport som fågel(?) så blir det knivigare...
500mm blir aldrig en riktigt användbar brännvidd för generell sport!!
f/4 blir aldrig riktigt idealiskt för sport generellt!!
Enkelt att välja bort om du fotar mkt sport.
300mm fungerar kanon för mycket natur! Men blir snart kort om du fotar primärt fågel.
Med 1,4 TC så har du dock en knallfin kombo för generell wildlife!!
f/2,8 = underbar tillgång vid sportsammanhang.
Enkelt att välja bort om du vill fota mest fåglar/wildlife.
Om du nu vill fokusera på fåglar.. sök upp ett 600mm. Idealet.
Tungt och stort?
Tja men vad gör det när resultatet är utslagsgivande ?
Glöm inte heller att 300mm f/2,8 är ofta det maximala vad gäller storlek om du skall trängas med andra fotografer ...
Nog surrat. Borde vara ett rätt enkelt val
!
/N