Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sleepless

Aktiv medlem
Vill ha en digitalkamera som komplement till min systemkamera. Men det känns som en djungel av kameror där den ena är bättre eller sämre än den andra. Har man 20.000 över är det väl egentligen inget problem... Men säg att jag kan sträcka mig upp till 5000 kr. Vilken är bäst då? Bildkvalitet å hyfsat zoomomfång + fullt manuella inställningar är viktiga egenskaper. Tacksam för svar.
 
Jag har ingen jättekoll på digitala pocketkameror, men jag har testat Konicas modeller och sett dess resultat. Hade jag köpt en digital kamera i den prisklassen du nämner så hade jag satsat på en konica KZ-410 (tror den heter så) och lagt den sista tusenlappen på ett större minneskort och kanske ett extra batteri. Det skulle jag rekommendera! Gå till en återförsäljare och snacka med dom så får du säkert låna hem en kamera över en helg o testa... Det är inte dumt!

Lycka till!

//Peter
 
Jag tycker Canon G3 är mycket bra. Mycket kamera för pengarna. 4 megapixels, alla manuella inställningar, 35-140 zoom, kan ta externa blixtar. En ny går på 5900 ca. Fast det kanske e för dyrt?

Ett annat kul sätt, tycker jag :), att leta kameror är att gå in på : www.pricerunner.se och titta på alla digitalkarmeror där. Du kan sortera efter pris mm och sen finns det länkar till profesionella tester. Du kan leta rätt på några som passar dig och sen läsa vad testerna tyckte. Ett bra sätt!

Lycka till!

Ska själv köpa ny digitalkamera snart och är i valet och kvalet :)
 
Köp inte någon begagnad Canon, de har tydligen fokuseringsproblem enligt många ägare, och så ser man objektivet i den optiska sökaren. Retfullt. Dessutom får man som vanligt betala extra bara för att det står Canon på huset.

Och nu kommer jag förmodligen att sågas längs med fotknölarna av alla Canonfreak på denna förnämliga site. Människor som är lika förstående till andra kameramärken som Talibanerna till andra religioner. *ironi* ;-)

Kolla istället upp Olympus. De har flera superba kameror för under 5000 kr. Själv har jag valt att Köpa en Olympus Camedia C-4000Z. En billig kamera som praktiskt taget har alla de finesser du behöver. Pluss ett kanonobjektiv (inte Canonobjektiv nu...). Gluggen har 32 mm vidvinkel, vilket inte många digitalkameror har. En egenskap som iaf jag värderar högt tillsammans med f2,8 och 2 cm närgräns.

Och om du köper kameran pluss minne, laddningsbara batterier och laddare så kommer du upp i nästan 5000 kr.

Kameran är inte så snygg och den kan möjligen kännas lite omodern, men den har fått toppresultat i alla tester jag läst. Och det är måååååånga!

Se en av dom här: http://www.digit.no/Tester/olympus_c4000/c4000_intro.htm

Personligen köpte jag kameran för att jag ville ha ett komplement till min småbildsutrustning (kunna förfota i studio osv), men också en kamera som i vissa situationer kan ersätta min systemkamera. Och det kan Olympusen göra eftersom den praktiskt taget har alla dom manuella finesser som en systemkamera har.

Så nu har du fått tips på EN bra kamera! :)

/Joakim
 
Senast ändrad:
Dessa hade jag redan läst. Att fokuseringen i svag ljus var slö visste jag. Men när jag läste ditt inlägg så uppfattade jag detta som att kameran alltid hade fokuseringsproblem och det var detta som jag ville ha bekräftat eller dementerad av de som ägde en G3:a. Sånt kan ju vara bra att veta innan man går och köper kameran.
 
Tänk på att du behöver minneskort och ev batteriladdare och batterier.

Jag köpte Minolta Z1 för en vecka sedan. Är imponerad av Autofocusen. Hade inga problem med att låsa en vindsurfare i 10x zoom i 10-15 m/s vind. Tog en continous serie på 5 bilder där han säkert förflyttade sig 100 m på 5 sek. Var givetvis tvungen att följa med med kameran men AF låste på seglet alla fem bilderna.

Se resultatet här:

www.pbase.com/bruce71
 
claesbr skrev:
Tänk på att du behöver minneskort och ev batteriladdare och batterier.

Jag köpte Minolta Z1 för en vecka sedan. Är imponerad av Autofocusen. Hade inga problem med att låsa en vindsurfare i 10x zoom i 10-15 m/s vind. Tog en continous serie på 5 bilder där han säkert förflyttade sig 100 m på 5 sek. Var givetvis tvungen att följa med med kameran men AF låste på seglet alla fem bilderna.
------------

Funderat länge på Z1:an...men det har fått så mycket skit så jag vet inte.. Du är nöjd?
 
Fler bilder på:

http://www.imagestation.com/album/?id=4289007987&code=6627397&mode=invite

http://www.dcresource.com/reviews/minolta/dimage_z1-review/gallery.shtml

Jag tycker att de som klagar på Z1:an nästan genomgående är personer som är ägare av 7Hi och på väg att köpa nya A1. Givetvis är det stor skillnad mellan A1 och Z1 eftersom den kostar dubbelt upp och lite till. Tittade lite på Canons nya 300D för skojs skull och där tyckte de att 10D var bättre, ja givetvis eftersom den är ytterligare 50 % dyrare dvs runt 15' kr.

Men Z1 är snabb som jag har skrivit tidigare och jag har inte haft några problem med att få skarpa bilder vid 10x zoom handhållet. Troligen blir det svårare i sämre ljus då slutartiden ökar och då kanske det hade varit bra med antishake.

Men ta en funderare på vad du ska använda kameran till. Har du inget behov av stora zoommöjligheter så kanske en 3x zoom räcker bra och kanske kliva upp på 4 mp. Jag undviker dock helst pocketkamerorna som jag anser har sämre optik men det finns säkert undantag.
 
Ang fokuseringsproblem, så skulle jag inte vilja säga att en G3 verkar vara sämre eller bättre än något annat märke. har nyss köpt en, och har jämfört en del med ex. sony V-1, F-717, samt olympus 5050. Visst, Sonys modeller är klart snabbare, men inte lika exakta. Jag har iaf inte haft några nämnvärda problem med min G3 ang. fokusering, men förväntar mig inte heller att den ska fokusera 100% på längre håll än 5-10m under dåliga belysningsförhållanden. All autofokus tar lite tid på sig att hitta skärpan, om man inte tycker om det får man väl köpa dslr då, eller fokusera manuellt.
 
David, det låter bra det. Berätta gärna mer om vad du uppfattar som bra respektive dåligt med den.

Mvh
Darren
 
Hittills har faktiskt allting vart väldigt positivt, utom några småsaker, så jag tar dem.

1. Blir galen på Play/record/off knappen. Om man stoppar kameran i ex. rockfickan eller ner i en väska, så är denna knapp väldigt lätt att komma åt! Det som händer då, blir oftast att kameran knäpps på, och beroende på vilket håll lägesväljaren blivit petad på, så skjuts också linsen ut, ingen höjdare!

2. Programvaran för överföring av bilder. Jag har hellre kameran som en extern enhet som man kan dra/släppa önskade filer ifrån (win98), men nu måste man stå ut med att gå genom canons egna pastellfärgade browser. En smaksak kanske, men värdelöst i mina ögon. Ge mig en extern enhet o acdsee!

F.ö är jag extremt nöjd med bildkvalitet och övriga prestanda. Perfekt kamera för en nyinvigd digitalfotograf som inte vill gå steget till dslr, men ändå vill ha en bit av bildkvalitets/funktionskakan.

Köpte till ett 256 mb 24x CF-kort igår också, så nu kan man börja fota lite på allvar.
 
claesbr skrev:
Jag tycker att de som klagar på Z1:an nästan genomgående är personer som är ägare av 7Hi och på väg att köpa nya A1.

Jag rekommenderar vilt Z1 till de som söker kameror i den prisklassen. Den känns ruskigt prisvärd. Tänk om de byggt in bildstabilisering i den också, det hade väl varit värt en tusing till? Den är vådligt snabb, men hur är sökarbilden nu när du har haft din ett tag? Jag tyckte den var kamerans svagaste punkt. Men kan man lita på ljud o ljussignalerna så funkar det ändå...

Ska jag fortsätta rekommendera Z1 till de som inte vill lägga ut dubbla slantarna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.