Annons

vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
ja jag kan hålla emd om att det är onödigt att köpa en kamera som klarar av mycket mer än vad man är intresserad av att använda den till.
det är egentligen precis samma sak med mobiltelefoner, varför handla en 3g mobil med video samtal, mms, ladda hem nyheter och alla olika funktioner om man bara ska använda telefonbok och ringfunktionen.

men att kolla på fotosidan på vad personen lagt ut för bilder och hur länge han/hon varit medlem är kanske inte ett säkert svar på hur "seriös" personen är.
alla fotografer amatör eller proffs finns här på internet.
 
Manke80 skrev:
Jag är nöjd med bildkvaliten, har fått system error meddelande ett par gånger och sen har kameran stängts av , vet inte riktigt vad det beror på. Har du ett ultra 2 kort eller ett vanligt SD kort? Kan du filma i bästa kvalitet med ett vanligt Sd kort?
Någon annan som fått system error på sin Z1,Z2 och kanske vet vad det beror på?

Mvh Magnus

Jag har också råkat ut för system error ett par gånger och fått starta om kameran.

Jag har ett vanligt SD kort från Panasonic och video i högsta kvalitet funkar utmärkt.

På Cyberphotos hemsida står det att det skulle finnas 32Mb inbyggt minne i kameran men det verkar inte stämma, Eller är det någon inställning jag missat? Hittar ingenting på Minoltas hemsida om ngt internt minne.
Ska maila Cyberphoto och höra.

Vet någon om ett bra nätlabb som framkallar bra bilder till ett vettigt pris?
Fuji har jag hört ska va bra men vad finns det mer för sajter?

//Niclas
 
Nisslas skrev:
Jag har också råkat ut för system error ett par gånger och fått starta om kameran.

Jag har ett vanligt SD kort från Panasonic och video i högsta kvalitet funkar utmärkt.

På Cyberphotos hemsida står det att det skulle finnas 32Mb inbyggt minne i kameran men det verkar inte stämma, Eller är det någon inställning jag missat? Hittar ingenting på Minoltas hemsida om ngt internt minne.
Ska maila Cyberphoto och höra.

Vet någon om ett bra nätlabb som framkallar bra bilder till ett vettigt pris?
Fuji har jag hört ska va bra men vad finns det mer för sajter?

//Niclas

Jag framkallar genom experts sida och jag har för mig att det är fuji då med. Hur som helst så blir framkallningarna bra och det är lätt att hämta korten på närmaste expert butik.
Tycker du att man ska acceptera "system error" eller har du någon aning om vad det kan vara för fel?

Magnus
 
oskar83 skrev:
men att kolla på fotosidan på vad personen lagt ut för bilder och hur länge han/hon varit medlem är kanske inte ett säkert svar på hur "seriös" personen är.
alla fotografer amatör eller proffs finns här på internet.

Nu skrev jag iofs inte "seriös", jag förutsätter att frågeställarna är seriösa....

Låt oss helt hypotetiskt anta följande:
Frågan är följande: Vilken digitalkamera ska jag köpa?
I profilen ser jag att frågeställaren är 15 år och ny medlem idag. Han/hon har fotat sedan 2004...MIN slutsats är att jag kan inte börja gå på om kromatisk aberation, distorsion o.s.v. hos olika kameror eftersom frågeställaren förmodligen inte fattar ett smak av vad jag säger i så fall...MEN genom ett par enkla motfrågor bör man kunna få grepp om kunskaps OCH ambitionsnivån...

Om frågeställaren är 45 år och har plåtat AKTIVT med systemkamera i 25 år kan diskussionen säkerligen föras på ett annat plan eller hur?

Samma fråga olika svar.....Bägge är med all sanolikhet lika seriösa tror jag!

Jag kanske t.o.m. avstår från att svara! Frågeställaren kanske är betydligt kunnigare och mer erfaren än jag själv är, det bästa valet i så fall kanske är att ev. delta med kompleterande frågor och själv försöka lära sig någonting....

//Jonas
 
Angående fotolabb

Jag har bara positiva erfarenheter från ProPrint. Visst, de kanske inte är billigast, men de gör fina bilder (jag är nöjd iaf).

Hos dem kan man framkalla på matt papper och med vit ram dessutom.

Vanliga blanka kopior kostar 2.95 och om man vill ha matt kostar det 0,25 extra och vit ram ytterligare 0,25...


Jag har också framkallat hos KodaPost (just nu sommarerbjudande för 1kr/st: http://wwwse.kodak.com/SE/sv/consumer/kodapost/index.shtml) och hos FujiDirekt (http://www.fujidirekt.se/).
 
jernweg skrev:
Nu skrev jag iofs inte "seriös", jag förutsätter att frågeställarna är seriösa....

Låt oss helt hypotetiskt anta följande:
Frågan är följande: Vilken digitalkamera ska jag köpa?
I profilen ser jag att frågeställaren är 15 år och ny medlem idag. Han/hon har fotat sedan 2004...MIN slutsats är att jag kan inte börja gå på om kromatisk aberation, distorsion o.s.v. hos olika kameror eftersom frågeställaren förmodligen inte fattar ett smak av vad jag säger i så fall...MEN genom ett par enkla motfrågor bör man kunna få grepp om kunskaps OCH ambitionsnivån...

Om frågeställaren är 45 år och har plåtat AKTIVT med systemkamera i 25 år kan diskussionen säkerligen föras på ett annat plan eller hur?

Samma fråga olika svar.....Bägge är med all sanolikhet lika seriösa tror jag!

Jag kanske t.o.m. avstår från att svara! Frågeställaren kanske är betydligt kunnigare och mer erfaren än jag själv är, det bästa valet i så fall kanske är att ev. delta med kompleterande frågor och själv försöka lära sig någonting....

//Jonas


nä, självklart är det helt rätt som du säger.
när det är så tydliga fall som du säger så gör man personen en stor tjänst om man pratar om saker på hans/hennes nivå, och kommer snabbt fram till ett svar.

jag är egentligen imponerad av forumet på fotosidan.se här kan man fråga vad som helst (då inom foto) och få ett seriöst svar.
använder mig av andra forum med andra inriktningar och där kan det vara väldigt otrevligt och "nybörjare" får aldrig någon hjälp för att kunna bli bättre.
 
Jag måste bara ta och säga detsamma. Trots att man frågar sådant som för er proffs är löjligt, så får man seriösa svar utan otrevliga pikar. Detta är en rätt så unik prestation som inte bara göra forumet trevligare, utan även sporrar de okunniga, bla mig, att fråga mer och bli bättre.
En eloge för det.
 
bullen_ skrev:
Trots att man frågar sådant som för er proffs är löjligt, så får man seriösa svar utan otrevliga pikar.
Nja, något proffs är i alla fall inte jag men jag har kanske hunnit lära mig ett och annat under de 25 år jag har fotat....Det är speciellt en sak som är viktig att förstå tycker jag. Kameran skapar inte bilden den är verktyget! Vet du inte hur du skall använda ditt verktyg spelar det ingen hur avancerat eller dyrt det är....

Jag blir absolut inte billackerare bara för att jag köper den dyraste färgsprutan jag kan hitta eller hur? Däremot så är jag helt övertygad om att en skicklig billackare kan åstadkomma ett bra resultat med enkel amatörspruta.

Jag tycker att fotografering är ett hantverk och man blir en bättre hantverkare genom att träna, billackaren blev inte proffs för att han köpte en dyr spruta. Han blev proffs för att kunde använda den........

Tack för mig och tack för en givande debatt!

//Jonas
 
Ja, proffs kan ju knappast jag heller kalla mig, men 1.5 år av trevande försök bakom mig. :)
Kan mina kunskaper, som väl i första hand är av teknisk natur kanske, hjälpa någon annan så är det positivt.

Jonas: Du har rätt i det du säger. Ett proffs kan åstadkomma bättre resultat med mycket enkla medel än en amatör med hur mycket "utrustning" som helst. Man kommer dock till en gräns där en enkla utrustningen hämmar en, särskilt om man är proffs. Så jag skulle säga att det är en kombination av stor kunskap och bra verktyg som skapar bra bilder. En engångskamera för under hundralappen ger inte så tilltalande bilder ens i ett proffs händer. Den tekniska kvaliteten blir för dålig helt enkelt.
 
Har man fotat aktivt i 25 år och verkligen försökt sig på att bli bättre så tycker jag nog att man kan kalla sig proffs, även om man inte arbetar med det.
Håller med föregående talare om att man inte blir skitbra bara för att man har en bra kamera. Även om ett proffs nu inte kan göra underverk med en dålig engångskamera, just pga att man inte kan göra mycket annat än att få en bild att fasta något sånär i den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.