Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Z3

Gatufoten skrev:
Men menar du här i forumet? Jag är helny här men jag gissar att det kan bli måttlig förtjusning i det för då skulle nog det bli väldigt många som gör det sen.

Det är helt okej att lägga in bilder i diskussionerna, kolla knappen nedanför textrutan "Bifoga fil:" ;-)
Ska väl vara relevanta bilder. De är dock rätt begränsade i storlek. Max 50 KB och 400x400 pixlar. Går dock att lägga ut detaljer i 100% crop, men bäst är förstås att lägga bilderna på sin kritiksida o berätta det här!

Exempel på liten, smidig kamera med bildstabilisering...

Bilagor

• aetteextralltplus.jpg
    aetteextralltplus.jpg
    17 KB · Visningar: 262
Oskar, jag var bara tvungen att kolla Z3 och hon var ju en liten skönhet. Men nu får du sätta en absolut prisgräns vad kitet får kosta inkl minneskort, stativ etc (ok antishake är ju bra också). Så har du gränser att stödja dig på.

Fattade jag din budget och kravspec. rätt så tyckte jag båda modellerna som finns på Cyberphoto.se framsida vore frestande. Kan du sen klämma på prylarna är du nära ljuset i tunneln

Jag var ner till Fotomässan och höll på att få knas av att få klämma på alla skönheterna som lockade med sina läckra former och förföriska blickar. Sen åkte jag hem till min gamla K 1000 som nu såg rätt skabbig ut i jämförelse men funkar troget i alla väder och säkert tio år till.
Jag var väl lite yngre än du är nu när jag köpte henne. Det sved i skinnet rejält men sen har jag aldrig ångrat det, kanske någon kort stund att jag inte klippte till med Nikon (som var ett fint märke då som nu) på en gång. Men det krävde ännu mer slantar som jag inte hade utan att låna. Aldrig ångrat att jag köpte det som var dyrt. Men det fanns en prisgräns och den fick jag finna mig i och det känns rätt än i dag.

För en fin drink i den digitala baren citerar jag mig själv när Aettan beställde en drink:

- En åtta CS tack. Men ta ur en burk för jag vill inte ha något crackat ur tappen. Antishaken och inget brus.
Får jag brus så blir det efterfest med Neat Image-bandet hela natten.

KG. Jo jag var otydlig, Klart man får ta med bilder här, jag tänkte mest på bildkritik. och att det blir större rättvisare bilder. Krympning i tvätten är aldrig bra . (Skriver fortare än huvudet tänker ibland... ehm ofta)

Senast ändrad:
Snokade igenom specen på Z3 o det e NÄSTAN så jag vågar lova att äta upp min kamerarem om någon kan visa en lika bra kamera till det priset... det enda som får mej att inte lova är att jag inte sett en enda bild från underverket än.

Men jag vet en kamera som kan konkurrera. En kamera som är ett rejält fynd om man hittar den på begmarknaden. 10x zoom, bildstabilisering, blixtsko och statusmärke på fronten ;-) Tillverkas inte längre.

Dock "bara" 3 megapixel (knappt) men vilka pixlar... vojne! Fast vacker är den inte, eller hur Jörgen? *s*

Hälften av medlemmarna i HDFS har en sån kamera...

Om bildkvaliteten från Z3 är lika bra eller bättre än den från Z2 är den svårslagen med tanke på bildstabiliseringen och snabbheten. Annars är Olympus C-765 åxå en fin kamera.

Z3:an har ju dock fortfarande dendär ämla mekaniska lösningen för att skifta mellan LCD och EVF. Mekaniska delar är onda och går sönder och det har bevisligen hänt för ägare till både Z1 och Z2.

Att man har samma skärm för både LCD och EVF är antagligen en av anledningarna att man kan hålla ett lägre pris än konkurenterna som ju har separata skärmar, även om de själva hävdar att det är för att man ska slippa problem med olika färgton mellan LCD och EVF.

Fixat utifall att

HDFS) (KGS skrev:
NÄSTAN så jag vågar lova att äta upp min kamerarem om någon kan visa en lika bra kamera till det priset

Men utifall att så... *uj vad färgerna blir disiga på bärbara datorn när man sitter på verandan*

Bilagor

• 1131313.jpg
    1131313.jpg
    24.8 KB · Visningar: 244
dumbo skrev:
Om bildkvaliteten från Z3 är lika bra eller bättre än den från Z2 är den svårslagen med tanke på bildstabiliseringen och snabbheten. Annars är Olympus C-765 åxå en fin kamera.

Z3:an har ju dock fortfarande dendär ämla mekaniska lösningen för att skifta mellan LCD och EVF. Mekaniska delar är onda och går sönder och det har bevisligen hänt för ägare till både Z1 och Z2.

Att man har samma skärm för både LCD och EVF är antagligen en av anledningarna att man kan hålla ett lägre pris än konkurenterna som ju har separata skärmar, även om de själva hävdar att det är för att man ska slippa problem med olika färgton mellan LCD och EVF.

Z3 har INTE samma mekaniska lösning för LCD och EVF som Z2, Utan den har separata "skärmar" Z10 har dock den gamla lösningen.

MVH Manke

Det är möjligt att jag hade fel vad gäller det. Jag läste någonstans att den hade det. Man ska ju såklart inte tro på allt man läser.

Då kommer ju inte det att innebära något problem iaf.

Inressant dock att de går ifrån sin smarta lösning där man undviker skillnader i färgton. ;-)

Nian var läcker... lite mycket blixtljus på flera bilder som ser lätt överexponerade ut. Skulle vilja se en bild med hudtoner på... o en himmel... o glöm inte fota linsskyddet! *s*

Ja jag är inte så duktig än, mest ågren om jag ska behålla den eller inte.

Utomhusbilderna hur verkade dom tycker du?

Många ser lite överexponerade ut, men det kan du säkert råda bot på med lite övning och/eller efterjobb i datorn!
Mailade just.

Edit:

Ett tips!

Printa ut ett par av bilderna på riktigt fotopapper hos t ex Expert. Jag tror du kommer att bli mycket positivt överraskad.
Jag blir det. Varje gång. Bilder som kan se både brusiga o lätt oskarpa ut på skärmen kommer ut med en skärpa och jämnhet som gör mej tårögd! Mycket bättre än jag nånsin fick med mina analoga apparater förr i tiden.

Det finns firmor som printar ut en digitalbild på en timma. Relativt dyrt, men ett snabbt sätt att få besked. Ta ut bilden i 20x30 cm (kostade 49 spänn på NK när jag provade en gång (man pillade i minneskortet direkt i deras automat)) och häpna!

Senast ändrad:
Jag ska inte ge mig in på hur pass avancerad z-serien är, men jag kan tala om (eftersom att jag blev så imponerad av min egen) att Finepix s5000 är rätt så avancerad.
Tänkte först när jag köpte den, att för de här pengarna får jag inte så mycket mer än brännvidd.
Jag lev mycket glad efter ett par timmar då jag upptäckte att den hade både bländare och slutare manuellt inställningsbara.
Vet inte vad ni proffs säger om det interpolerade 6MP-läget, men jag kan då inte så någon skillnad i kvalitet jämfört med det ointerpolerade 3MP-läget.
Jag har bara ett 128MB-kort och det räcker tyvärr inte långt. Ett par timmar i skogen så är det slut. "Snålheten bedrar (bedrog) visheten, som man säger ;)

Anti-skak saknar jag mycket. Måste vara mycket bra.
Var inne på en z1 alternativt en z2 innan jag valde finepixen. Verkade vara hugget som stucket, men jag fastnade för finepixen ändå.
Hade z1 eller z2 haft antiskak så hade det blivit en sån utan tvekan, trots att jag inte gillar designen på dem.

Jag har också velat runt mellan olika kameror.

Ger a80 bättre bildkvalitet än z2? Alltså om man inte är i behov av zoomen? Bör ge bättre än kommande z3 också eller? Cyberphoto verkar tro det:

"A80 däremot anser jag är en av dom mest kompetenta och prisvärda kameror i sin klass.
Z3 ligger inte i samma klass, den är större på det mesta, har blixtsko och stabilisering, men om bildkvalitén är någe bättre återstår att se, (föregångarna Z1 & 2 var inga höjdare direkt)"

Har även funderat lite på Canon S1 IS, men gillar inte att den verkar ha sämre bildkvalitet än tex a80 och ändå kostar 1600kr mer.

Sista fråga: I vilken prisklass måste man gå upp för att få bättre bildkvalitet än vad man får med Canon a80?

A80 har definitivt bättre bildkvalitet än Z1 och Z2 och är man inte i behov av den extra brännvidden är A80 ett bättre köp. Z:eek:rna är iofs snabbare, vilket ju kan vara viktigt för en del.
Ska du ha bättre bildkvalitet än A80 får du gå upp rätt bra i pris. Det är framför allt finesser man betalar extra för på de närmaste modellerna uppåt.

Magnus:
Jag vet inte hurvida det finns inställningsmöjligheter i kameran eller om det kan härledas till användarfel (inget illa menat), men jag tycker att en del av bilderna ser aningen "mjuka" ut och lite kontrastlösa/"platta". Framför allt bilderna på de gula blommorna ser inte så jätteroliga ut. Annars ser man inte mycket av kromatiska aberrationer och den verkar ha bruset under hyfsad kontroll. Så mitt råd är att lära känna kameran lite bättre, leka med inställningar och sedan ta ytterligare foton och skriva ut dem (eller skicka till ett labb för framkallning).

okej det visade sig bli en ganska så aktiv tråd det här. kul! man har lärt sig mycket genom att läsa igenom allt.

jag har förstått det som att z serien är väldigt populär bland folk och jag är nästan säker på att det är en z3: jag tänker försöka skaffa mig.
men sedan läste jag om att z3:an helt plötsligt kanske inte var så bra och att cannon a80 är något annat alternativ som en del anser vara mycket bättre.

vad jag förstått så är dom ändå ganska så lika. visst z3 har mer zoom och sedan är det andra skillnader men det är två bra kameror iallfall. till ett bra pris.
så det som får avgöra är väll vilken som känns bäst i handen. jag har än så länge bara sett z3 på bild och ser att det är lite annorlunda design så den vill jag gärna känna och se om den går att hålla i. a80 är väll lite mer vanlig design och den är mindre vad jag förstått så den är intressant.

A80 kanske ger bättre bildkvalitet i jätteformat på en bildskärm, hur ser det ut om man jämför en Z3 med en A80 på papperskopior i ca 10*15? Personligen TROR jag inte man kan se någon skillnad. Glöm aldrig bort vad lätt det är att hitta fel när man kan dra upp långsidan till 2 meter och sen sitta och leta fel....

när jag kollar på pricerunner så är a80 mycket billigare än vad en z3 är. beror det just för att z3 har mer zoom. eller är det andra stora skillnader mellan kamerorna??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar