Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
vilken ska man köpa?
- Trådstartare oskar83
- Start datum
Lövet
Aktiv medlem
Jag är intresserad av att förstora korten, då är det ju viktigt att det inte är lila kanter osv.
Z3 är dyrare för att den är 1 år nyare(?), 12 ggr zoom, bildstabilisering, bättre videoläge. Men vet ju inte om bildkvaliteten ännu. Och det är det jag funderar på. Känns surt att lägga upp till 2000 mer för sämre bildkvalitet, vet inte hur ofta jag kommer använda zoomen.
Är det tex Olympus 5060 (ca 5500kr) eller Minolta A1 (ca 6000kr) eller A2 (ca 7500kr) man får gå upp i för rejält bättre bildkvalitet? Men jag läste nånstans att tex A1 bara skulle ge marginellt bättre kvalitet?
Isåfall vilken är bästa köpet av dessa? A2 kanske, eftersom den nyss blivit prissänkt? Kan man lägga 7500 kr, kanske det är lika bra att vänta på EOS 300D blir billigare (i sep/okt)?
Så var man där igen...
Z3 är dyrare för att den är 1 år nyare(?), 12 ggr zoom, bildstabilisering, bättre videoläge. Men vet ju inte om bildkvaliteten ännu. Och det är det jag funderar på. Känns surt att lägga upp till 2000 mer för sämre bildkvalitet, vet inte hur ofta jag kommer använda zoomen.
Är det tex Olympus 5060 (ca 5500kr) eller Minolta A1 (ca 6000kr) eller A2 (ca 7500kr) man får gå upp i för rejält bättre bildkvalitet? Men jag läste nånstans att tex A1 bara skulle ge marginellt bättre kvalitet?
Isåfall vilken är bästa köpet av dessa? A2 kanske, eftersom den nyss blivit prissänkt? Kan man lägga 7500 kr, kanske det är lika bra att vänta på EOS 300D blir billigare (i sep/okt)?
Så var man där igen...
jernweg
Aktiv medlem
Lövet skrev:
Jag är intresserad av att förstora korten, då är det ju viktigt att det inte är lila kanter osv.
kanske det är lika bra att vänta på EOS 300D blir billigare (i sep/okt)?
Hur stora förstoringar hade du tänkt dig? Har aldrig sett några tendenser till lila kanter från min Z1:a i alla fall......jag brukar iofs alldrig göra större än ett A4 ungefär.....
Eller varför inte Minoltas nya dslr...Som vid alla köp är det viktigt att tänka igenom vad man skall använda grejorna till. Har man proffsambitioner kanske man skall investera ifrån start, är man bara fotointresserad så räcker det långt med mer "normala" grejer. Det är ju inte kameran som skapar bilden eller hur?
Sen kan ju inte alla bli proffs heller, har för mig att FS har ca 30 000 medlemmar, jag tror inte att vi alla får plats i fotobranschen eller att vi kan lyckas sälja bilder i någon större utsträckning via bildbyråer heller.....
Ursäkta att jag tappade tråden.....
//Jonas
Nisslas
Ny medlem
Jag är en lycklig nybliven ägare av en Dimage Z3.
Jag har inte hållit på med foto annat än semesterfotografering och väldigt liten erfarenhet av digitalkameror.
Köpte kameran genom Cyberphoto.com via postförskott. Dom skickade den i måndags, jag fick den igår, tisdag.
Jag har ju inte mycket att jämföra med men jag tycker att Z3 är en kanon kamera. Bilderna blir riktigt bra. Zoomen är grym, dock varning för oskärpa trots bildstabilisering vid full zoom. Stativ e och rekommendera. I vidvinkel funkar bildstabiliseringen klockrent.
Den klarar även av video till riktigt bra kvalitet med ljud . Dock slukar det minne.
Om man väljer högsta kvalitet, 640*320 fine 30fps, kan man spela in 2min51sek med 256Mb minne. Tar man det lägsta, 320*240 standard 15 fps, kan man spela in 17min13sek. Ljudet är dock inte i så god kvalitet. Men ingen köper väl Z3 för att få bra videoinspelning?
Om du inte går så mycket på utseendet (som i och för sig jag tycker är rätt snyggt) så tycker jag att det är ett kanonköp. Kan kännas lite plastig emellanåt.
Använder vanliga AA batterier vilket jag tycker är en fördel. Visst, en laddare kostar ju ett par hundra men o andra sidan kan ju batterierna användas till annat också.
Jag åker till Kreta på torsdag och under den veckan ska kameran få jobba ordentligt...
//Niclas
Jag har inte hållit på med foto annat än semesterfotografering och väldigt liten erfarenhet av digitalkameror.
Köpte kameran genom Cyberphoto.com via postförskott. Dom skickade den i måndags, jag fick den igår, tisdag.
Jag har ju inte mycket att jämföra med men jag tycker att Z3 är en kanon kamera. Bilderna blir riktigt bra. Zoomen är grym, dock varning för oskärpa trots bildstabilisering vid full zoom. Stativ e och rekommendera. I vidvinkel funkar bildstabiliseringen klockrent.
Den klarar även av video till riktigt bra kvalitet med ljud . Dock slukar det minne.
Om man väljer högsta kvalitet, 640*320 fine 30fps, kan man spela in 2min51sek med 256Mb minne. Tar man det lägsta, 320*240 standard 15 fps, kan man spela in 17min13sek. Ljudet är dock inte i så god kvalitet. Men ingen köper väl Z3 för att få bra videoinspelning?
Om du inte går så mycket på utseendet (som i och för sig jag tycker är rätt snyggt) så tycker jag att det är ett kanonköp. Kan kännas lite plastig emellanåt.
Använder vanliga AA batterier vilket jag tycker är en fördel. Visst, en laddare kostar ju ett par hundra men o andra sidan kan ju batterierna användas till annat också.
Jag åker till Kreta på torsdag och under den veckan ska kameran få jobba ordentligt...
//Niclas
oskar83
Aktiv medlem
äntligen någon som har z3.
undrar lite över hur den komprimerar bilder. hur många bilder får man plats med ungefär på högsta kvaliten på 256 mb?
jag är lite skeptisk till att använda vanliga aa batterier. det blir dyrt att köpa om man kör vanliga. men det är verkligen uppladdnings bara aa batterier värt att använda. tappar inte dom kvaliten väldigt fort?
undrar lite över hur den komprimerar bilder. hur många bilder får man plats med ungefär på högsta kvaliten på 256 mb?
jag är lite skeptisk till att använda vanliga aa batterier. det blir dyrt att köpa om man kör vanliga. men det är verkligen uppladdnings bara aa batterier värt att använda. tappar inte dom kvaliten väldigt fort?
KGS
Aktiv medlem
uppladdningsbara AA som man verkligen ANVÄNDER, dvs laddar ofta fungerar hur bra som helst... med min Dimage 7 fick jag ut 300 bilder på fyra AA när jag använde dem regelbundet... numera får jag ut betydligt färre, men det är för att de får ligga i träda så länge mellan laddningarna. De behöver motionen. Laddbara AA är förstås mycket billigare än specialbatterier!
Ser fram mot att få se bilder med lite hudtoner, tagna med Z3... det är en mycket spännande liten kamera, funderar på en till dottern...
Ser fram mot att få se bilder med lite hudtoner, tagna med Z3... det är en mycket spännande liten kamera, funderar på en till dottern...
jernweg
Aktiv medlem
Som KG säger; laddbara AA är inget problem idag, mår man inte illa av att det inte står Sanyo eller Gp på dom så är problemet ännu mindre...
Hustrun åker gärna till Ullared, där kan man handla uniross i fyrpack för under hundringen samt något annat märke för 40 spänn...Har hitintills inte haft problem med någondera...
Får ut minst 300 bilder på Z1:an (2100mAh). Om det är någonting speciellt på gång laddar jag ibland för säkerhetsskull, ackarna mår iofs bättre av att bli urdragna innan laddning men ibland vill man ha ett set nyladdade i kameran och ett i reserv....
Hustrun åker gärna till Ullared, där kan man handla uniross i fyrpack för under hundringen samt något annat märke för 40 spänn...Har hitintills inte haft problem med någondera...
Får ut minst 300 bilder på Z1:an (2100mAh). Om det är någonting speciellt på gång laddar jag ibland för säkerhetsskull, ackarna mår iofs bättre av att bli urdragna innan laddning men ibland vill man ha ett set nyladdade i kameran och ett i reserv....
dumbo
Aktiv medlem
Viktigt med laddningsbara batterier är att man har en bra laddare. Köp en snabbladdare med -deltaV-avkänning, så att det inte finns någon risk för överladdning, för det är överladdning, även i små doser, som dödar batterierna. Sköter man dem väl så har de ett liv på iaf minst 500 cykler, ofta mer (man brukar säga att ett batteri är slut när man bara har 60% av originalkapaciteten kvar).
Jonas:
Vad ska man med en Z3 (eller Z1 eller Z2, eller A80) till om man inte har ambitioner till större utskrifter än 10x15cm? Har man behov av mycket tele så är man ju illa tvungen att lägga lite pengar på en Z10 eller C-720, annars duger det det med vilken 1-2Mpixkamera som helst, mer eller mindre.
Ska man skriva ut större får man vara lite mer petig med bildkvaliteten och man ska veta att ju bättre man har att utgå från när man startar efterbehandlingen, ju bättre möjlighet har man att få ett "perfekt" resultat.
Jonas:
Vad ska man med en Z3 (eller Z1 eller Z2, eller A80) till om man inte har ambitioner till större utskrifter än 10x15cm? Har man behov av mycket tele så är man ju illa tvungen att lägga lite pengar på en Z10 eller C-720, annars duger det det med vilken 1-2Mpixkamera som helst, mer eller mindre.
Ska man skriva ut större får man vara lite mer petig med bildkvaliteten och man ska veta att ju bättre man har att utgå från när man startar efterbehandlingen, ju bättre möjlighet har man att få ett "perfekt" resultat.
jernweg
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Jonas:
Poängen var just att dessa kameror har en upplösning och optik som gott och väl räcker till en normal fotoskrivare som de flesta förmodligen har.
PERSONLIGEN så tror jag att bortemot 90% av alla kameror som säljs är overkill d.v.s. köparen har varken kunskaper eller intresse som motsvarar kamerans kapacitet. Visst många av de som köper dessa kameror "vaknar" och får ett intresse, skaffar kunskaperna och utvecklas men alltför många kör enbart på A och testar aldrig någonting annat....
Sen är det ju självklart att om man skall skriva ut 50*70 eller större så krävs det avsevärt mer av både kamera och fotograf....
dumbo
Aktiv medlem
Visst har du rätt i det, man menade bara på att en utskrift på 10x15cm inte är något som man kan använda som "måttstock" för kameror av denhär kalibern. Om man har 10x15cm som mål så spelar det inte så stor roll vilken kamera man köper för det kommer ändå att se bra ut, mer eller mindre.
Om någon ber att få ett utlåtande om bildkvaliteten så säger ju din kommentar inte något alls eg. Eventuella svagheter kameran har kommer inte att synas i det formatet. Men du har helt rätt i att man bör göra en utskrift åxå för att bedöma kvaliteten.
Om någon ber att få ett utlåtande om bildkvaliteten så säger ju din kommentar inte något alls eg. Eventuella svagheter kameran har kommer inte att synas i det formatet. Men du har helt rätt i att man bör göra en utskrift åxå för att bedöma kvaliteten.
jernweg
Aktiv medlem
Jag var iofs inte ute efter måttstocken men du har helt rätt. Tror att de flesta lämnar bort utskriften av ev. bilder till någon, och utav tusen bilder blir det på sin höjd en 20*30 till farmor på barnbarnen. Vi måste komma ihåg att de FLESTA som frågar inte har jätteambitioner utan helt enkelt vill ha en bra kamera som ger bilder motsvararande den vanliga kompaktkamera de använder idag.......
Manke80
Aktiv medlem
Nisslas skrev:
Hej Oskar.
Bilder i högsta upplösningen 2272*1704 Fine tar upp ca 2,3Mb st, Standard 1Mb st och Economy ca 0,7Mb st.
Alltså strax över 100 bilder med 256Mb i bästa kvalitet.
//Niclas
Har också en Z3, känner du dig nöjd med din, vad tycker du om bilderna?
Mvh Magnus
Nisslas
Ny medlem
Hej Magnus.
Jag är grymt nöjd, men så är det ju också min första digitalkamera. Har knappt någon erfarenhet alls om kameror mer än från solsemestrar och då med den enklaste kompakt APSen.
Bilderna tycker jag blir bra, egentligen ska jag väl säga att det finns en grym potential för bra bilder när jag blivit bättre på att fotografera.
Nu kan man ju smattra av ett gäng utan att det behöver kosta ett smack.
Har inte direkt hunnit testa makro men dom få bilder jag tagit blev hyfsade. (Än en gång pga okunskap).
Video-läget blev jag glatt överraskad av, trodde inte det skulle bli så bra kvalitet. Dock slukar det minne.
Själv, e du nöjd?
//Niclas
Jag är grymt nöjd, men så är det ju också min första digitalkamera. Har knappt någon erfarenhet alls om kameror mer än från solsemestrar och då med den enklaste kompakt APSen.
Bilderna tycker jag blir bra, egentligen ska jag väl säga att det finns en grym potential för bra bilder när jag blivit bättre på att fotografera.
Har inte direkt hunnit testa makro men dom få bilder jag tagit blev hyfsade. (Än en gång pga okunskap).
Video-läget blev jag glatt överraskad av, trodde inte det skulle bli så bra kvalitet. Dock slukar det minne.
Själv, e du nöjd?
//Niclas
dumbo
Aktiv medlem
jernweg skrev:
Jag var iofs inte ute efter måttstocken men du har helt rätt. Tror att de flesta lämnar bort utskriften av ev. bilder till någon, och utav tusen bilder blir det på sin höjd en 20*30 till farmor på barnbarnen. Vi måste komma ihåg att de FLESTA som frågar inte har jätteambitioner utan helt enkelt vill ha en bra kamera som ger bilder motsvararande den vanliga kompaktkamera de använder idag.......
Jo, självklart. Jag kanske har lite förutfattade meningar, men om någon frågar här på fotosidan, som sida av, med och för fotoentusiaster, så utgår jag iaf från att det finns någon form av ambition att lära sig mer om foto än att bara "knäppa semesterbilder" (även om "seriösa" fotografer givetvis åxå tar sådana "minnesbilder"). Det är ju inte fel att ha en kamera att växa i, om du förstår vad jag menar. Kanske byter man upp sig ändå efter ett år eller så, det gjorde jag själv. Fast det var inte främst pga bildkvalitet för min del dock.
Sen har jag ju aldrig sagt att bilderna är DÅLIGA heller.
Lövet
Aktiv medlem
Har bestämt mig nu för att vänta på en Canon EOS 300D. Kostar tydligen redan nu runt 6000 kr i usa. När kan man vänta sig att priset i Sverige kommer sänkas? Får man vänta till september då nyheten 20D kommer lanseras, eller blir det till november när den kommer ut på gatan? Vad säger rävarna som har vart med förr?
Manke80
Aktiv medlem
Nisslas skrev:
Hej Magnus.
Själv, e du nöjd?
//Niclas
Jag är nöjd med bildkvaliten, har fått system error meddelande ett par gånger och sen har kameran stängts av , vet inte riktigt vad det beror på. Har du ett ultra 2 kort eller ett vanligt SD kort? Kan du filma i bästa kvalitet med ett vanligt Sd kort?
Någon annan som fått system error på sin Z1,Z2 och kanske vet vad det beror på?
Mvh Magnus
jernweg
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Det är ju inte fel att ha en kamera att växa i, om du förstår vad jag menar.
Där hittade du den andra poängen. Både A80 och Z-serien som diskuterades inledningsvis är utmärkta nybörjarkameror som klarar att växa med ägaren en relativt lång tid......
Anledningen till min bestämda åsikt om sånt här är att jag har flera kompisar som handlat upp sig på systemkameror (mycket pengar=bra bilder). Några har sålt igen och köpt en normal kompakt, andra av dem använder systemkameran som kompaktkamera. D.v.s. de tar aldrig någonsin loss objektivet eller använder inställningsmöjligheterna.
En av dom var på besök häromdan med sin Nikon som kostade x antal tusen för ett par år sedan. Jag tänkte ta loss objektivet men ändrade mig ganska snabbt eftersom det gick så tungt att jag inte vågade ta i....Jag frågade om han aldrig bytte objektiv, svaret var att det var för jobbigt att släpa runt på en massa skit eftersom det dög bra med normalen och autoläget....Snacka om felköp, han skulle ha köpt en minox eller nått annat bra som passade i jackfickan.....
Jag brukar kolla in frågeställaren,är han/hon ny medlem? Är han/hon ny som fotograf(ibland finns ett årtal med)? Har de ställt andra frågor i forumen? om vad i så fall? o.s.v. Då ser man förhoppningsvis på vilken nivå de befinner sig idag. Kanske är det att skaffa sig förutfattade meningar om frågeställaren?? Jag vet inte men jag tror inte det....
//Jonas