ANNONS
Annons

Vilken ska jag välja? vilken är bäst

Produkter
(logga in för att koppla)

Lautaro

Medlem
vet inte om det är rätt ställe att ställa frågan..
men jag funderar på att köpa en ny digital systemkamera
och min fråga lyder

vilken ska jag välja

Mellan

CANON EOS 350D Med EF-S 18-55/3,5-5,6 för 7.490,kr

ELLER

OLYMPUS E500 Med 14-45/3,5-5,6 och 40-150/3,6-5,6
För
7.495,kr

vad tycker ni?
och varför tycker n i så?
skulle uppskattas om ni kunde hjälpa mej.. eller kanske till och med hitta en bättre kamera en dom 2 för samma pris.. kanske 500 dyrare som max!
Tack//Gary Vasquez

Jag stod inför samma problem för några månader sedan när jag köpte min kamera. Valde 350D eftersom det fanns mer optik att köpa till den.
350:n trivs jag bra med men det är en liten kamera så gå till en affär som har den (och gärna andra alternativ) och känn efter om den passar dig. Prova även med batterigrepp, blir "större" att hålla i då. Ett alternativ till dessa två är Nikon D50 som också har mycket optik att köpa till men är större än Canon.

Kolla in Pentax nya K100D som kostar 6.500 med
18-55 optik. Vet inte så mycket om Olympuskameran men den är på många sätt betydligt vassare än Canons 350D och har bildstabilisering i kamerahuset.

tack

tack så mycke för tiden ni tog er att skriva och analysera och ge mig tips... ska åka till affären så fort ryggskottet har gått över =)
har redan kameran Sp-350 och har hunnit tröttna på den.. därför vill jag nog inte ha en som kanske är lika liten fast en det är en systemkamera.. ska åka och titta och analysera.. kommer tillbaka med svar senare ikväll =)

tack igen//Gary Vasquez

?

nur har jag äntligen bestämt mig

Canon EOS 350D inkl EFS 18-55 och EF 55-200 objektiv samt batterigrepp

för 10500kr.. låter de bra?

vad är ditt "slutmål"?

Det finns inga säkra svar i valet mellan två system. Om man är "fri" dvs inte har några objektiv från tidigare kameror, som låser till visst system så måsta man tänka efter var man vill stå när man är "färdig" med sina investeringar. (om man någonsin blir det....:)

Om målet är en systemkamera med två-tre objektiv av "medel" kvalitet, då skulle jag satsa på Olympus eller Pentax. (har dock Canon själv..)

Canon (och Nikon) tar i kraft av marknadsledande postion ut för höga priser. Du får helt enkelt mer för pengarna om du köper Olympus eller Pentax.

Men - om du har ambitionen att växa: typ kvalitetsobjektoiv, blixtar mm, och kanske även köpa begagnade objektiv av hög kvalitet; då är valet enkelt: satsa på Canon (eller Nikon). Om du t ex tittar här på fotosidan annonser, ser du att det finns 10 Canon objektiv på 5 Nikon och en Olympus och Pentax (om de alls finns).

Canons CMOS-sensor har även överlägset bäst ljuskänslighet; dvs bäst bild (lägst brus) vid höga ISO-tal. Det beyder i praktiken at du kan köpa t ex f/4 objektiv med Canon medan du behöver f/2.8 med Pentax eller Olympus.

mvh, tibor

Håller med Tibor i mycket men tycker man bör nämna att även om Pentax har ett betydligt mindre utbud av begagnat så har man tagit fram en hel del nya linser för aps-c formatet. Dessa kan göras mindre och billigare med bibehållen kvalité.Tex kostar ett Pentax DA 14/2.8 7.000. Nikons och Canons kostar runt 20.000.

När tyska tidningen Fotomagazine testade 4 dslr undet 1000 euro vann Pentax DS i kategorin bildkvalité bla för att den hade lägst brus och bäst dynamik lägre än tex Canons 350.

I vilket fall verkar de flesta nya dslr-köpare bli nöjda med sin kamera. Gissningsvis kommer det väl också en ersättare till 350 snart vilket kan komma att påverka priset nedåt...

Senast ändrad:
Överlägset, nja:)

Tibor skrev:
Canons CMOS-sensor har även överlägset bäst ljuskänslighet; dvs bäst bild (lägst brus) vid höga ISO-tal. mvh, tibor
Skillnaderna är mycket små & är nog det sista som ska styra valet, finns annat som är viktigare att titta på men om det har ni ju redan skrivit.

//Larsa

Re: Överlägset, nja:)

.Z. skrev:
Skillnaderna är mycket små & är nog det sista som ska styra valet, finns annat som är viktigare att titta på men om det har ni ju redan skrivit.

//Larsa

Det kan jag hålla med om men de verkar ju vara till Pentax fördel ;)

Så här sammanfattar Niclas Vestman testen i Fotomagazin.

Kort sammanfattning av artikel i FotoMag
Pentax rankas delat etta lika med 350D främst pga att Ist*DS har sämre glugg. Annars hade pentax rankats som etta. Sedan kommer Olympus 300E tät följd av Nikon D70. Vad gäller total nyttodata per exponering ligger Olympus högst med ca 14,5 MB per bild tätt följd av Canon och Nikon som har ca 0,5MB mindre. (Strongt av Nikon som bara har 6Mp mot Olympus och Canons 8Mp). Canon är lite bättre på normal och telebrännvidder medan nikon är lite bättre på vidvinkel (beror på att chippen har olika mickroprisma/lågpass filter som reagerar olika på snett infallande ljus.
Långt långt efter med ca 8MB per bild kommer Pentax som alltså har avsevärt sämst upplösning. Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Vad gäller vinjettering tycker jag inte det är så intressant att återge testresultaten eftersom just det är ännu mer objektivspecifikt än övriga bedömningspunkter. Dessutom blev det lite för mycket data att hålla i huvudet (läste artikeln på biblioteket).
MVH, Niclas Vestman

Edit: givetvis togs andra + resp - upp i form av finesser och utformning mm, men jag återger bara det som var relaterat till bildkvalitet.

hej! det tog två månader för mig att bestämma mig vilken jag skulle välja,valet stod mellan canon 350 olynpus E500 nikon d50 och pentax. jag gick igenom alla tester och omdömen som gick att få tag på, till slut föll valet på olympus E 500 som jag tycker är en mycket avancerad ock lättarbetad kamera som ger väldigt fina foton,så i mitt arbete är det nog den bästa jag kunde köpa för det priset.

papi skrev:
När tyska tidningen Fotomagazine testade 4 dslr undet 1000 euro vann Pentax DS i kategorin bildkvalité bla för att den hade lägst brus och bäst dynamik lägre än tex Canons 350.
Publicerades mätdata i den testartikeln? Jag har lite svårt att tro att Pentax *ist DS har mycket lägre brus än Canon EOS 350D när Dpreviews jämförelse av *ist DS och EOS 300D visar lägst brus för den senare:
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/page16.asp

EOS 350D är marginellt brusigare än 300D:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page19.asp

PMD skrev:
Publicerades mätdata i den testartikeln? Jag har lite svårt att tro att Pentax *ist DS har mycket lägre brus än Canon EOS 350D

Jag har inte läst testen själv men ingen som gjort det har hitills framfört några felaktigheter.

Tyska Colorfoto kom fram till ett liknande resultat.

Det som också talar för tidningarnas tester är att kamerorna testades samtidigt och med lika kriterier.

DPs test av Pentax DS har inget värde i mina ögon då kameran testades i "Bright Mode" vilket ger översaturerade färger och förhöjd kontrast vilket påverkar såväl brus som upplösning negativt.

PMD skrev:
Publicerades mätdata i den testartikeln? Jag har lite svårt att tro att Pentax *ist DS har mycket lägre brus än Canon EOS 350D när Dpreviews jämförelse av *ist DS och EOS 300D visar lägst brus för den senare:
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/page16.asp

EOS 350D är marginellt brusigare än 300D:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page19.asp
Detta kan man älta om i all evighet & jag tycker att man ska glömma detta & titta på de stora skillnaderna i stället.

Många är så säkra på att exempelvis 20D/30D är brusfriast i sin klass men det är bara att kika in på Dpreview & se att Dynax 7D är brusfriare, att det sen är på bekostnad av detaljupplösning var en annan sak.

Som sagt, petitesser... Kika på de stora skillnaderna i stället för de små bildkvalitetsskillnaderna.

//Larsa

Ska man köpa en billig nybörjarkamera i dagsläget så är det nog Pentax som ligger bäst till, jag skulle välja en K100D över 350D direkt. Bättre ergonomi, bättre sökare, SR, fler avancerade funktioner osv.

Ska man gå upp lite i pris så har man Sony A100, lite dyrare än Pentaxen, har väl någon funktion mer, men ganska lik.

Har för mig att jag läste någonstans att Pentax 18-55 inte var någon höjdare dock, utan dom rekommenderade att man köpte Pentax 16-45 istället.
(var ett test med, där Pentaxen och 350D komm lika med kitoptiken för att pentax 18-55 var sämre. När dom bytte till 16-45:an så sprang pentaxen ifrån)

papi skrev:
Hehe det var också en nyhet :))
ja det är bara att gå in på Dpreview & kolla bruskurvor:)

lumi-graph.gif

Vad jag menar med detta är att det inte alltid är som man tror + att olika testare kan komma fram till olika saker samt att det faktiskt oftast inte har nån praktisk betydelse.

Själv så ska jag ut & fotografera...

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Många är så säkra på att exempelvis 20D/30D är brusfriast i sin klass men det är bara att kika in på Dpreview & se att Dynax 7D är brusfriare, att det sen är på bekostnad av detaljupplösning var en annan sak.
Det är just sådant man bör vara medveten om. Kan man styra brusreduktionen, t.ex.? Brusfritt utan upplösningsförmåga gör knappast någon glad.

PMD skrev:
Det är just sådant man bör vara medveten om. Kan man styra brusreduktionen, t.ex.? Brusfritt utan upplösningsförmåga gör knappast någon glad.
Ja man kan stänga av brusreduceringen och behålla hög detaljskärpa, och sköta eventuell reducering själv i PS/Neat Image eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar