Annons

Vilken ska jag ta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Editiger

Aktiv medlem
För jag ska köpa en systemkamera,värde upp till 7k.Köpet ska ske i siba så jag undrar om vilken ska jag ta?Jag funderade runt

Nikon D40X +18-55 och Canon EOS400D + 18-55

Sen tänker jag köpa en objektiv för makrobilder,går det bra med en av de här systemkameror?

Mvh Ernad!
 
Köp den som känns bäst i handen, bägge är utmärkta verktyg för att ta bra bilder.

Alla har sitt favoritmärke och pratar sig varm för just detta märke, men det behöver du inte lyssna på.

Nikon och Canon har båda ett mycket stort system, i vilket du kan växa om du så önskar. Du blir inte besviken med någon av kamerorna.

Per.

PS. Alla de stora märkena har ett makroobjektiv, inklusive Nikon och Canon. DS
 
Jag tycker du skall välja mellan eos 400 och d40, inte d40x. Lägg de extra pengarna du sparar på bra utrustning istället. Jag tycker inte det finns något som rättfärdigaren d40x framför en d40, det skule väl vara megapixelhysterin då ;)
 
Tyvärr saknas det just nu ett billigt makro som har autofokus på nikon D40. Det billigaste är Sigmas 150 eller 180mm och dom ligger på mellan 6000 och 7000. Till Canon kan du köpa Tamrons mycket prisvärda 90mm f2,8 makro för 4000. Man kan köpa det till D40 också men då får man fokusera manuellt.
 
Jo det vet jag då jag själv har en d40, men i frågan d40 vs. d40x så ser jag helt klart d40 som ett mycket hetare alternativ då du kan "hotta" upp din utrustning en del med de 2000 kr som faktiskt skiljer kamerorna åt.

Anledningen till att jag inte tog en eos 400d var helt enkelt att den inte satt bra i min hand. Jag hade lekt en hel del med en innan jag bestämde mig för att köpa en d40. Men det är ju en smaksak, canonkameran kanske sitter mycket bättre i dina händer än vad d40n gör ;)
 
Tackar tackar,aa min första systemkamera.Men nu letar jag på nätet guide för nybörjare.Jag söker hur man tar bilder med sluartider?Inte tips utan hur ställer man in det?De är nu massa nya saker jag ska lära mig.
 
Ja, fotosidans artiklar är mycket läsvärda, sedan kom jag även över ett parti gamla FOTO tidningar, sedan finns det även andra tidningar som ofta tar uppgrunderna. Men kolla runt lite på nätet, på dpreview finns även mycket intressant läsning. När du tycker att du lärt dig mycket, finns det åter mycket mer att läsa :) Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.