Annons

Vilken scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jag pluggar foto i skolan och är ute efter en scanner så jag kan lägga in mina bilder i datorn. Nu kan jag ingenting om "scannrar" och vet inte alls vad det är jag letar efter egentligen. Kan absolut tänka mig att köpa en begagnad, men också ny. Spelar ingen större roll.

Jag vill ha hjälp med vad det är jag ska tänka på, kanske tips på några bra till bra pris och så.

mvh Sofia

Epson är alltid bra. Och ska du bara skanna påsiktsbilder, och upp till A4 eller ca 24x30 så räcker ju säkert de billigaste modellerna. Faktiskt bättre det än att köpa en begagnad. För skanningsytan på en flatbäddskannern är så stor och kan lätt vara förstörd och repig om du köper en begagnad.

Blir du ändå inte nöjd sen med resultatet, så kan du alltid byta skannerprogram. Att rekommendera är VueScan som du kan köpa från deras hemsida för ca 230:- och det funkar för de flesta skannerna som finns på marknaden.

Sen är det så, att har du en bra kopia, så är det inga större problem att få till en fin inskanning med en enkel påsiktsskanner. Det är mycket svårare för oss som skannar neg/dia!

Okej, vet du någon bra butik som säljer? har kollat på elgiganten och så men där ingår scannrarna i skrivarna och de har inte bara scannern.

Thidan skrev:
Okej, vet du någon bra butik som säljer? har kollat på elgiganten och så men där ingår scannrarna i skrivarna och de har inte bara scannern.

Hej Sofia,
kika in på www.scandinavianphoto.se , de är inte billigast, men alltid bra att ha att göra med...
Jag borde snart begära provision av dem...men de är så jäkla bra att prata med...så jag kan inte låta bli att rekomendera dem...vill speciellt nämna dem i Mölndal - fortsätt i den stilen...

Jag funderar själv på en Epson V500, jag tror det är en riktigt bra "maskin"...men som någon sade - även de billigaste är bra idag...

M.v.h.

/ Magnus

Jag har precis köpt en Epson V350 för att scanna mina negativ som jag framkallar själv. En skön känsla att inte vara beroende av olika lab osv.

Har inte testat att använda den för vanlig scanning av pappersbilder utan bara använt den inbyggda motoriserade negativluckan för negativ. Hur smidigt som helst. Och med riktigt bra kvalitet också, den duger utmärkt för mig. Skönt att slippa krångla med plasthållare och liknande.

Beställde den från Cyberphoto på onsdag och på fredag hade jag den. Inte illa för dryga 1400:-.

Kan verkligen rekommendera denna scanner.

Skänkes, Agfa Snapscan 1212U (USB til windows).
Fungerar perfekt till papperskort. Hämtas i Gbg/Landvetter, skickas ej! Först till kvarn...
//Janne

En Agfa Snapscan 1212U är en bra och enkel skanner. Visserligen gammal, men får man den gratis så... Hade själv en sådan (fast parallellport istället för USB) för nästan 10 år sen (när den fanns på marknaden), och den dög åt det mesta. Försök bara att få skanningsytan helt ren!

Delay skrev:
Har inte testat att använda den för vanlig scanning av pappersbilder utan bara använt den inbyggda motoriserade negativluckan för negativ. Hur smidigt som helst. Och med riktigt bra kvalitet också, den duger utmärkt för mig. Skönt att slippa krångla med plasthållare och liknande.
Det där med motoriserad lucka lät intressant, så jag ska ta och kolla den också. :eek:)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto