ANNONS
Annons

Vilken ryggsäck ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle_Nilsson

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ryggsäck som har plats för både kamerautrustning och matsäck och lite kläder. Kameradelen ska räcka för Eos 350 med batterigrepp och 70-300 IS, ett eller två mindre objektiv till. Man säga att jag söker en bra ryggsäck med plats för kamera mer än en kameraryggsäck med plats för andra prylar.
Efter att ha letat runt på Fotosidan och andra ställen så har jag hittat två ryggsäcker som verkar passa mina behov. De är Tamrac Adventure 9 och LowePro Rover AW plus. Bägge har fått bra omdömen här.
Det jag undrar är om det går att ta med dom som handbagage på flyget ? Sen, finns det fler liknande ryggsäckar ? Jag antar jag inte har hittat allt som finns.

Crumpler Pretty boy är ett mer udda alternativ som jag själv har.
Rymmer en D40/80 med 18-70 monterat ett 18-50 och ett Sigma 50-150 och lite kablar mm.
I övre fack kan du få i en mindre thermos och en tjock tröja!
Jag eär helnöjd med min!

har du kollat på lowepro slingshot 300?
jag har 200:an och en pentax k10d och kitobjektiv. næstan førsvinner i væskan.
300 borde kunna svælja din utrustning och med lite ommøblering av væggarna æven lite annat.

jag har min 200 som handbagage på flygningarna, inga problem.

det ær smidigt att kunna svænga fram den nær man behøver kameran. men å andra sidan så stoppar man inte ner den o plockar upp den hela tiden heller. smaksak såklart. men ska man upp med kameran fort så ær det riktigt bra!

LowePro CompuRover verkar också intressant. Åven om jag i dagsläget inte brukar släpa med mig laptop. Slingshot är inte nåt för mig. Jag behöver en riktig ryggsäck som är bekväm att bära långt och länge.

Jag ska till Stockholm om några veckor och tänkte passa på att kolla på ryggsäckar då. Nån som har förslag på några affärer som kan ha bra med rygsäckar.

Jag har inte alltid laptopen med, men just det facket är väldigt praktiskt till dokument, tidningar o annat man inte vill få skrynkligt.

Olle_Nilsson skrev:
Jag är på jakt efter en ryggsäck som har plats för både kamerautrustning och matsäck och lite kläder. Kameradelen ska räcka för Eos 350 med batterigrepp och 70-300 IS, ett eller två mindre objektiv till. Man säga att jag söker en bra ryggsäck med plats för kamera mer än en kameraryggsäck med plats för andra prylar.

Om du önskar en ordentlig god sekk att bära som är stark och kan hantera stativ lätt, samt har plats över till kläder och annat så kan jag helhjärtat rekommendera en säck från Arcteryx som heter M40.

Några ord om säcken:
-den är ordentlig stark (gjort för klättring/skidåkning)
-hanterar lätt skidor och stativ
-är mycket bra väderskyddande
-suverän att ha på ryggen
-lagom storlek för dagsutflykter eller enklare hälgturer

Sätt i inmaten från någon skulderfotobag (jag använder inmaten från LowPro S&F AW200) i toppen av säcken så har du otrolig snabb tillgång till fotosakerna.

Titta på recension här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12795

Några fördelar som jag värdesatte då jag valde denna säcken framför ordinarie fotosäckar:
- rullöppning i topp (snabbt, okomplicerat, stor öppning och särdeles väderskyddande). Om man har stativet hängande på säcken så måste man ändå få enkel tillgång till det som finns inuti säcken utan att behöva krongla med eller lossa stativet. Arcteryx M40 är eksemplarisk här. Suverän!
- stativ-/skidfästet är otroligt starkt. Det tar enkelt mitt Sachtler stativ, även då säcken enbart är 36 liter.
- bra plats för andra måsten än fotosaker (dvs. mat, dricka, kläder, o.a.)
- kvalitetskänslan är näst intil oslagbar. Har testat vanliga säckar från Norröna, Bergans, m.fl. Arcteryx's kvalitet är minst lika bra om inte bättre!
- fördel med att använda S&F's insats är att man lätt bare flytter över insatsen till skulderbagen när man vill använda annat än ryggsäcken.

Säcken är inte billig, men du kan lita på den i en evighet! Och den är ju användbar för annat än fotograferande också!

PS! Säcken finns i olika storlekar.

Edit: glämde nämna att det finns plats för "vattensäck" och slang. Mycket trevlig på varma dagar.

Mvh

National Geographic har en ryggsäck som rymmer exakt det du nämner. den är dessutom snygg och originell med sin retrodesign. Passar tyvärr inte större hus men en 350D är inga som helst problem, och gott om utrymme för andra prylar som tröjor och termosar.

Det skulle vara intessant att höra hur svettig ryggen blir med de säckar som rekomenderas här.

Funderar på en Tamrack expedition 5 men vet inte hur den är som ryggsäck. Jag har en Lowepro computrekker som är en trevlig väska men tyvärr totalt värdelös som ryggsäck.

Att axelremmarna inte är bra kan jag överleva, men att kunna vrida svetten ur skjortan efter bara någon km vid +10grader är oacceptabelt. Så om det finns en fotorygga med fungerande luftkanal så skulle jag nog köpa en direkt.

Tamrac Adventure 9 (mod 5549)

Finns på fotosidans butik. Men den finns i Camo och grått också. Den har också fack för en bärbar dator, vilket inte är så dummt ibland.

Har väskan själv och är äntligen nöjd!

PS. Tog camofärg på min, så man inte hittar igen den så lätt i skogen. :cool:

Spramdoctor skrev:
Det skulle vara intessant att höra hur svettig ryggen blir med de säckar som rekomenderas här.

Funderar på en Tamrack expedition 5 men vet inte hur den är som ryggsäck. Jag har en Lowepro computrekker som är en trevlig väska men tyvärr totalt värdelös som ryggsäck.

Att axelremmarna inte är bra kan jag överleva, men att kunna vrida svetten ur skjortan efter bara någon km vid +10grader är oacceptabelt. Så om det finns en fotorygga med fungerande luftkanal så skulle jag nog köpa en direkt.

Kan besvara ditt spörsmål. Arcteryx M40 är gjord för delvis klättring och skidsport, detta kräver att ryggan är nära kroppen. Säcken är därför otroligt följdsam, den blir då också lite varm, men inte besvärande. Har själv vandrat i 25-30 grader utan att besväras onaturligt mycket, men visst kan man bli lite klam på ryggen under de temperaturerna. Jämfört med de vanliga fotosäckarna som omnämns här så skulle jag dock tro att den iaf inte är ett dugg sämre! Alla dets övriga fördelar överväger enligt mitt tycke. Men prova den i en välsorterad sportsaffär.

Mvh

Spramdoctor skrev:

Svårt att säga hur svettig just du blir. Personligen svettas jag väldigt sällan och de gånger jag svettas så brukar jag alltid få beröm för min nya parfym. Annars så är National Geographics väskor gjorda i ett canvasliknande retromaterial och borde rimligtvis inte ge samma klibbkänsla som ex Lowepros nylonliknande material.

Väskan från National Geographic en material i bommuls som drar till sig den evenutella svetten så den känns behagligare. Men man måste även se till hur den sitter på ryggen och hur ventilationen är. Den här väskan är väldigt platt och risken är då större att den även blir varmare på ryggen. Många ryggsäckar en med modernare och mer genomtänkt konstruktion ventilerar bättre. Dels med luftkanaler och "kuddar" samt med material som släpper genom luft betydligt bättre än bommul.

Sen bör man även se hur axelremmar och avbärarbälte ser ut. Säcken från NG som jag har testat (mellanstorleken) har väldigt platta och breda axelband som blir både klumpiga och varma när man bär väskan. Den har dock avbärarbälte.

Kanske skulle göra ett förtydligande: Det är bara på ryggen som skjortan dryper av svett. Resten av mig, inkl skjortans framsida, är rena öknen.
Effekten av att ha computrekkern på sig kan närmast jämföras med att klistra en plastpåse på ryggen.

Får kanske fundera på att inreda en riktig ryggsäck. Problemet blir nog att hitta en billig bra säck där det går göra ett bra stativfäste mitt på ryggen för viktfördelningens skull.
Skulle helst vilja haft en fix och färdig lösning.

I slutändan är en ryggsäck alltid en ryggsäck. Oavsett material så svettas man kopiöst om man bär den med utrustning (ca 10 kg) en halvtimme eller längre. En ryggsäck som man inte svettas av att bära, har inte tillverkats än.

Burton Zoom funkar riktigt bra för mig, har en 30D med batterigrepp, sigma 70-200 2,8, 50mm 1,8, 28 2,8, 10-20 4-5,6 och en 580ex i den och de funkar bra för mig, finns plats att ha med en tröja och mindre termos i toppfacket. Många små fack som man får plats med annat krams i.

Lowepro Nature Trekker AW II kan jag varmt rekommender då det följer med en s.k daypack som man kan fästa utanpå ryggan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar